Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Из стогодишната история на Дунав мост 2

За предстоящото откриване на Дунав мост 2 говорим днес в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН. В петък, 14 юни 2013 година, ще се случи събитието, очаквано повече от 100 години- откриването на мост над река Дунав при Видин-Калафат.

Проучванията за строеж на мост между България и Румъния започват само няколко години след Освобождението. Тогава Народното събрание приема решение да се построят няколко жп линии в страната, а дипломатите ни в Букурещ трябва да разузнаят каква е нагласата на румънците. Те трябвало да проучат дали Румъния би приела да се построят два моста над Дунав- коментарите били единият мост да е някъде между Видин и Оряхово, а вторият- в района между Русе и Свищов. А Румъния предлага мост при Свищов.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

Двете държави наистина започват строителството на мост, но 70 години по-късно, при Русе. Местната власт във Видин не бездейства. През 1909 година на митинг е приета резолюция за изграждане на мост Видин-Калафат. Дни по-късно народните представители от Видинско, Кулско и Белоградчишко в писмо до председателя на Министерския съвет посочват, че мостът при Видин-Калафат ще е "най-късият път от Централна и Югоизточна Европа до Адриатическо и Бяло море". Мотивите Видин да иска мост са групирани в три категории- национални, икономически и стратегически и са изложени на почти три страници. Оригиналният документ и до днес се пази в семейството на нашия съгражданин Боби Недев, наследник на Никифор Недев- кмет на Видин в онези години. Хората свързват Никифор Недев още с електрическото осветление на града и със създаването на опитната станция по земеделие. Той е бил и председател на археологическото дружество, писал е и разкази. Кметът запазил писмото на седемте народни представители от Видинско до тогавашния министър-председател Александър Малинов.

© Снимка: РАДИО ВИДИН

"Писмото е съставено след митинг на граждани, на който е обявено искането да бъде построен мост между Видин и Калафат",
разказва пред Анжела Каменова Боби Недев, правнук на Никифор Недев.

"Тогава писмото на видинчани остава във времето без отговор, но важното е, че сега предстои мостът да бъде открит"- оптимист е днес Боби Недев.

Въпросът за мост при Видин-Калафат отново е на дневен ред през 90-те години на 20 век, по време на ембаргото срещу бивша Югославия. Тогава специалният координатор на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа Бодо Хомбах заявява, че от всички инфраструктурни проекти, най-важен е Дунав мост 2. Еврокомисарят по разширяването Гюнтер Ферхойген води разговори в София и Букурещ, за да сближи позициите на двете страни. За Европейската комисия проектът е важен, защото продължава европейския транспортен коридор №4 към Солун и Истанбул.

© Снимка: http://www.mmikov.com/

През 2000-та година е подписан първият протокол между България и Румъния за изграждане на мост, а през януари 2007 година е сключен договорът с фирмата изпълнител- испанската ФСС. През май същата година премиерът Сергей Станишев прави поредната символична първа копка на Дунав мост 2. Според договора мостът трябваше да бъде изграден за три години и два месеца. Време, което се оказа недостатъчно за испанските строители.

Премиерът при предишното правителство- Бойко Борисов, не пропускаше при посещенията си във Видин да подчертава, че Дунав мост 2 е: "един провален проект", който без неговата намеса е нямало да бъде завършен. И така до 25 октомври 2012 година, когато българи и румънци се срещнаха по средата на Дунав мост 2, дни след като бе монтиран последният сегмент от конструкцията. Тогава на срещата присъстваха европейският комисар за регионална политика Йоханес Хаан, премиерът на България Бойко Борисов и премиерът на Румъния Виктор Понта.

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"Знам, че след няколко години няма да имате нужда от преводач, всеки ще говори на един и същ език. Това е истинската цел зад строенето на моста- той не е просто съоръжение, което позволява на хората да се придвижват, мостът осигурява свързване между културите по още един, допълнителен начин",
каза тогава Йоханес Хаан.

"Не много далеч оттук, преди 2 000 години, римляните са построили друг мост, и са го направили само за една година. На румънската администрация й трябваха две години, за да се подпише меморандумът (за създаването на смесеното дружество за експлоатация и поддръжка на моста- бел. ред.) от страна на правителството", заяви по време на срещата Виктор Понта.

"Режем лентата на Дунав мост 2 на 9 май- деня на Европа, тази година"- обеща пред видинчани на 6 февруари 2013 година тогавашният премиер Бойко Борисов.

А ние попитахме видинчани очакват ли конкретни ползи за града ни от новото транспортно съоръжение. Най-големи скептици се оказаха превозвачите- те бяха категорични, че промяна след откриването на моста във Видин няма да се усети. А хотелиерите и бизнесмените в региона бяха на мнение, че транспортното съоръжение ще доведе до оживление в икономическия и културния обмен:

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

"Фериботът, който съществуваше, беше тегоба за всички и за българи и за румънци- таксите, времето, което губеха, нямаше определено работно време. Ако работи мостът, мога спокойно да си возя продукцията в Румъния, защото има разлика в цените. Има интерес и от румънски фирми към Видин. Вече дадох под наем имот на румънска фирма във Видин",
мение на един от силните играчи на пазара с имоти във Видин- Иларион Дочев. Мостът ще има силен ефект върху потока от хора, транспорта и цялата икономика, каза председателят на бизнес-центъра в областния град Евтим Стефанов:

"Не бива да мислим, че само по себе си това съоръжение е нещо колосално, но определено е една необходима предпоставка за привличането на инвестиции тук. Причината е, че разстоянието между Видин и Централна и Западна Европа ще се скъси с няколко часа. Съответно цената, която плащат в момента превозвачите за ферибота и времето, което се отнема в чакането му ще бъдат намалени."

Днес
може да се каже, че мостът е готов- има и решение на правителството за граничния контрол. Определени са таксите за преминаване- за леки автомобили и микробуси те са 12 лева; за пешеходци и велосипедисти преминаването ще е безплатно.

Утре в присъствието на еврокомисаря Йоханес Хаан, българския премиер Пламен Орешарски и румънския му колега Виктор Понта ще бъде прерязана лентата на Дунав мост 2.

"Поканени са всички бивши министър-председатели, които са работили по времето от началото на проектирането на моста до днес"- обяви след вчерашното заседание на Министерския съвет министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. На церемонията лентата ще държат две деца- българско и румънско, а ножицата ще хванат строители и инженери, които са работили по построяването на моста.

© Снимка: РАДИО ВИДИН Архив

Кметът на Видин Герго Гергов обаче сложи подписа си под Акт 16 на Дунав мост 2 с "особено мнение". Причината е недовършената прилежаща инфраструктура на съоръжението. Според градоначалника има редица неизяснени въпроси по експлоатацията на моста.
 
Скоростната жп линия минава през видинския квартал "Нов път" и в сегашния си вид на практика отрязва достъпа на хората до града, защото няма изградена пътна връзка. Неизползваеми са в сегашния си вид двата надлеза за пешеходци в при парк "Нора Пизанти" и на ул. "Широка".

Вторият сериозен проблем е в Западната промишлена зона на Видин, където в хода на строителните работи по Дунав мост 2 беше разрушено уличното платно и така се ограничи достъпът до разположените там предприятия и офиси на фирми. Според кмета, Общината търпи сериозни последици и до сега е изплатила обезщетения за над 1 милион лева на потърпевшите.

Видинският кмет постави остро тези въпроси пред председателя на държавната приемателна комисия, като настоя да се намери решение в най-скоро време.

"Възложител на моста при Видин-Калафат е държавата, но Общината, а също и жителите на Видин понасят на свой гръб неуредиците около изграждането на инфраструктурата към съоръжението"- категоричен е Герго Гергов.

© Снимка: Соня Мачорска

В прессъобщение от Общината се подчертава, че местната управа не е разполагала с достатъчно време да се запознае подробно с документацията за въвеждане на моста и прилежащата инфраструктура в експлоатация- срокът за разглеждането на материалите бе от 12 до 25 юни. Но по настояване на председателя и заместник-председателя на приемателната комисия подписите под Акт 16 трябваше да бъдат сложени до края на вчерашния ден- 12 юни 2013 година.
 
Новината, която всички очакваме да чуем, е кога по моста ще могат да преминат не само политиците.
По публикацията работи: Екип РАДИО ВИДИН


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Изкуственият интелект и предизвикателствата пред нас

Изкуственият интелект навлиза в живата ни, но какви са предизвикателствата, до които води- това тепърва предстои да разберем.  Българите го посрещат с повече тревога, отколкото с надежда, сочи проучване на социологическа агенция "Мяра" .  18,7% приемат изкуствения интелект с повече ентусиазъм, около 42% обаче виждат повече поводи за притеснение,..

публикувано на 28.04.25 в 12:23
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00