Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой спира на автобусните спирки във Видин?

Една популярна китайска поговорка гласи: "А дано ти се падне да живееш в интересни времена!" Казват още, че китайците използват това пожелание и като проклятие...
 
Почти както заклинателно звучи и: "А дано ти се падне да си пешеходец във Видин!"... Тема стара, но я отпочваме пак, защото "ще му се на человека това да не трае от века до века..." (отправка от Валери Петров и неговата поема "Хождение по буквите").

Обиколката из Видин реших да започна от автобусната спирка пред болница "Света Петка". Място, на което да чакаш автобус, или да пресечеш спокойно булеварда в кръстовището, си е направо мисия невъзможна- клоните на крайпътните дървета са затворили платното като тунел; маркировката на пешеходните пътеки не е обновявана от "на мама сватбата", а на мястото, където би трябвало да спират автобусите, денонощно има паркирани джипове, скъпарски леки коли, а понякога дори скромни соцавтомобили...

Явно никой не санкционира водачите и те най-безгрижно си нарушават закона, когато и както им падне... Успявам почти като стопаджия, застанал на средата на уличното платно, да "сигнализирам", че искам да се кача на автобуса и той спира- също по средата на платното, като затваря движението и в двете посоки... Качвам се и питам пътниците и дежурния кондуктор често ли се случва на тази спирка да има паркирани коли?

"Винаги... То май няма спирка без спрени на нея коли!"- категорични са и пътниците, и водачите на автобуси.

За да е картината пълна, Весела Асенова учтиво попита произволно избрани водачи на леки коли паркират ли по спирките:

"Когато бързам, спирам. Не ме интересува, че е забранено... Никога не спирам на автобусни стоянки!... Забранено е, но май в нашия град това не тревожи никого..."- казват видинчани.

А сега да си припомним какво казва Законът за движение по пътищата, Глава втора, Чл. 98:

(1) Престоят и паркирането са забранени:
1. на място, където превозното средство създава опасност или е пречка за движението, или закрива от другите участници в движението пътен знак или сигнал;
2. до престояващо или паркирано пътно превозно средство от страната на движението;
3. в тунели и подлези, на мостове, надлези, стеснени участъци от пътя и в участъци с ограничена видимост;
4. върху трамвайни и железопътни линии или в такава близост до тях, която може да затрудни движението на релсовите превозни средства;

 
5. на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние по-малко от 5 метра преди тях;
6. на кръстовище и на по-малко от 5 метра от тях;
7. на платното за движение, където разстоянието между пътното превозно средство и пътната маркировка, забранена за пресичане, е по-малко от 3 метра или с пътен знак е забранено изпреварването:
8. върху пътна лента, предназначена за движение на бавно движещи се пътни превозни средства, обозначена с пътен знак.
(2) Освен в посочените в ал. 1 случаи, паркирането е забранено:
1. пред входовете на паркове, училища, театри, кина, предприятия, както и на други места, където е възможно да влизат или да излизат пътни превозни средства;
2. на платното за движение и на тротоара непосредствено пред входовете на жилищни сгради и гаражи, когато това затруднява достъпа до тях;

 
3. на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници;
4. на места, определени за инвалиди.

Глобата за неправилно паркиране в кръстовище, нарушаване на знак, в района на спирка или тротоар варира от 20 до 50 лева и се отнемат до 5 контролни точки.
 
Ами това е- припомнянето на Глава втора от Закона за движение по пътищата, в частта му за забраните за престой и паркиране, ни се стори уместно, защото добре би било всеки да спазва действащите в държавата правила и закони. Тогава няма местата за автобусни спирки да бъдат използвани за паркинг... Добре би било и всеки съвестно да изпълнява работата, за която получава заплата. Тогава пешеходните пътеки ще са маркирани, а водачите на МПС, които паркират на забранени места- глобени. И на всички животът ни ще е една идея по-спокоен. Да, темата е стара, но я отпочнахме пак, защото "ще му се на человека това да не трае от века до века..."
По публикацията работи: Ваня Минева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00