Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превишената скорост ще се установява както от общинските, така и от камерите на тол системата

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч

Снимка: Радио ВИДИН

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт. 

Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември

Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите и скоростните пътища, на които тол камерите ще засичат средната скорост. Камерите на общините се свързват със системата на МВР. Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не са платени всички глоби по електронни фишове. Небрандирани патрулки с униформени служители излизат на пътя и те не само ще засичат превишена скорост, но и ще имат право да глобяват. Шофиране в извънградски условия с над 40 км/ч над разрешеното води до глоба от 600 лева и отнемане на свидетелството за управление на МПС за 2 месеца.

Стъпките за засилване дисциплината на пътя ще продължават и занапред, уточни вътрешният министър Даниел Митов.

"В последните месеци са предприети безпрецедентни мерки за засилване дисциплината по пътя, съставени са многобройни актове, електронни фишове. На безотговорни шофьори трябва да се налагат много строги наказания и да бъдат изваждани от пътя завинаги".

Според Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България, докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност.

"Не искам да съм песимист, но няма как да бъда оптимист. Не само че не са нови, точно така, както го казвате: не са нови, не смятам, че са най-съществените. Отново наблягаме на скоростта, отново наблягаме на санкциите, отново не искаме да видим истината в очите. Истината е такава, че тези множество административни структури, които си пречат взаимно и се създадоха, трябва просто да бъдат елиминирани. Трябва да има един централизиран орган, който да се занимава с безопасността на движението, включая и пътното строителството".

Максималната скорост на магистралата остава 140 км/ч, на ускорен път максималната позволена скорост е 120 км/ч. В населено място разрешената скорост ще е само до 50 км/ч. В междуградски и междуселски пътища скоростта е както досега - 90 км/ч. В населените места се въвеждат зони с ограничение на скоростта от 20 и 30 км/ч. Те ще бъдат разположени в жилищни квартали, до училища и детски градини и до детски площадки.

Според автоексперта Алекси Кесяков, бивш ръководител на КАТ-София, скоростта е наркоманията на пътя.

"Най-важното е скоростта. Ние говорим за една несъобразена скорост и всички недоволстват каква е тя... на всеки участък, през който ние искаме да преминем, има една максимално разрешена скорост, която е по закон. Има една безопасна скорост, с която ние можем да преминем безопасно през този участък. Между тази безопасна и тази, която е максимално разрешена, се намира тази скорост, която ще ни вкара в ситуация, от която не можем да излезем. Това е несъобразената скорост. Тя се появява при пътнотранспортно произшествие. Има промяна в обстановката, има лоша видимост, идва завой, пред нас има пешеходци - трябва да намалим скоростта. Несъобразената скорост е ненамалена скорост, да се намали до толкова, че да можем безопасно да преминем до края на участъка, през който отиваме към нашата цел.  Трябва да го започнем от началото. Напоследък много така се говори за курсовете за обучение на водачите. В тези курсове човек влиза с определен манталитет и излиза със същия манталитет, но с шофьорска книжка. Няма никаква разлика - като дисциплина, като отношение... Ранната възраст е много важна. Аз считам, че майките ще спасят безопасността на движението, защото в техните ръце са първите 1-2-3 години. Ако разгледаме безопасността на движението като една къща и стигнем до шофьорските курсове, първото стъпало, първият етаж, е детенцето в семейството. Вторият етаж е детската градина. Тя трябва да бъде оборудване, да отдели държавата внимание и да се предостави достатъчно възможности на детето да научи и да умее, да придобие навици и да се движи безопасно. След това в училището курсовете са 4-ия етаж. Ако другите етажи са нестабилни, четвъртият етаж ще пада винаги. Не трябва да пропускаме тези неща".

От 5 септември новостите включват и превишената скорост да се засича и от небрандирани патрули. Технически преглед няма да може да се минава, ако не са платени всички глоби. Завишават се и наказанията при шофиране с над 1,2 промила и вече ще бъдат между 1000 и 5000 лева. Нарушения като преминаване на червен светофар или неспиране на пешеходна пътека вече ще бъдат санкционирани с по 150 лева. 

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност посочи, че държавата не се справя с управлението на пътищата.

"Война по пътищата няма. Този термин се използва целенасочено, за да се тормози населението. С него се обосновава възможността през 2024 г. да бъдат наложени над 3 милиона наказания за нарушения на закона, което означава над 8 000 нарушения на ден. Това означава, че имаме индустриализация на наказанията. Става въпрос за погрешен фокус на МВР. МВР се фокусира да хваща нарушения, които са най-лесни за хващане, без да имат отношения към пътната безопасност".

Нарушителите, които са превишили ограничението на скоростта, ще получават електронен фиш. Новите текстове предвиждат при превишаване на скоростта с над 40 км/ч извън населено място глоба от 600 лв. и отнемане на книжката на водача за 2 месеца. Увеличават се и глобите за шофиране без документи – от 10 лв. на 30 лв. Санкцията за преминаване на червен светофар и неспиране на пешеходна пътека вече е 150 лв.

Законодателството, свързано с въвеждането на контрол за средна скорост, е изключително неясно. Тези неясноти отварят въпроси и създават притеснения за административен произвол, който може да бъде налаган, обясни адвокат Мартин Костов.

"От приетите изменения не става ясно кои са участниците в движението и кои са тези отсечки от пътя, които ще са обект на контрол. Не става ясно и как те ще бъдат обозначени. От съдебната практика знаем, че за да бъдат налагани санкции, гражданите трябва да са наясно с това, че са контролирани".

Проблемът с пътния травматизъм и възможните решения: темата дискутираме с видинчани.

"Аз съм за реални наказания, а са само на книга. Законите не се спазват. Вижте, вината не е само на КАТ, а цялата система на правораздаване... Проблемът е, че не се кара внимателно, качваме се в колата, която е скъпа, и си мислим, че имаме специални права... Аз съм за радари, не за полицаи, за повече снимане".

По-строгият контрол и по-високите глоби влизат в сила от 5 септември. Правителството на Росен Желязков спази обещанието си да съсредоточи огромен ресурс в борбата с пътния травматизъм. Не трябва да се забравя обаче, че обучението на шофьорите, изпитите, качеството на пътищата, организацията на движението - това също са важни фактори за пътните инциденти. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45

Защо е нужно доброволчеството да бъде уредено със закон

Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която  Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..

публикувано на 17.11.25 в 12:00