Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обслужва ли ни качествено общинската администрация

Отговаря ли обслужването на гражданите в Общините на съвременните изисквания за качество и прозрачност е темата днес в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН. Три от десетте Общини във Врачанска област- Козлодуй, Мездра и Враца, имат международен сертификат ИСО 9001 за управление на качеството на административните услуги. Това разказа в "Посоките на делника" Ива Антонова, кореспондент на БНР в града под Околчица. Администрациите в Козлодуй и Криводол пък са в топ 20 в Рейтинга на активната прозрачност на българските общини за тази година.

Преди два месеца Община Козлодуй получи отличие в категорията "Институция, най-добре организирала предоставянето на информация за граждани" от Програма "Достъп до информация". Наградата й бе дадена, защото не само покрива критериите, но през последните четири години показва систематично, ефективно и отговорно отношение към достъпа до информация и развитието на добри практики в тази област. Тези оценки се потвърждават от интернет страницата на Общината и от престижното шесто място от общо двеста шейсет и четири позиции в Рейтинг на активната прозрачност на общините в България за 2013 г. В Козлодуй е създаден и един от първите в страната центрове за обслужване и информация на гражданите, каза пред Лора Инджова секретарят на Община Козлодуй- Ивалина Банова.

"Ние сме една от първите Общини в България, създали обслужване на едно гише, така наречените центрове за информация и обслужване на гражданите през далечната 2001 година... Гражданите имат възможност да заявяват услуги не само на място в центъра за информация и обслужване, но да се възползват и от електронните услуги, които предлагаме, включително и на ниво транзакция, за която обаче трябва да имат електронен подпис."

Община Мездра има приет план за ефективно и прозрачно управление за 2013 година. Той е разработен като продължение на плана за 2009 година, реализиран по проект на Националното сдружение на общините в Република България. Планът за настоящата 2013 година е приет на основание европейската стратегия за иновации и е съобразен с принципите за добро и демократично управление. Общината получи и грамота-приз за прозрачно управление, предаде оттам сътрудникът ни Петко Котларски.

Община Лом е добър пример по отношение на адиминстративните услуги в Северозападна България- подаването на всички видове документи и заплащането на данъци и такси може да се извърши изцяло по електронен път. Освен това всички гишета за обслужване на граждани са снабдени с електронна система за анонимно оценяване на качеството на обслужване. Сътрудникът ни Владимир Недев разговаря с Елизабет Петрова- старши експерт "Информационно обслужване" в Община Лом:

"Чрез въведената система се обслужват граждани за административни такси и услуги, а от 1 март 2013 година вече се събират и местните данъци и такси. Внедрена е и система за издаване на документи за брак, смърт и раждане по същия начин."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Пламен Коцев

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Синдикат "Образование" подкрепя учебния предмет "Добродетели и религия"

"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Стабилни ли са приходите ни и за какво харчим повече?

Ръстът на доходите в България отново изпреварва този на разходите през първото тримесечие на годината, сочат данни от Националния статистически институт. Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие е 3271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година, изчисляват от националната статистика. В..

публикувано на 21.05.25 в 10:45

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25