Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли бъдеще за "Аутопарк България" при Видин?

Снимка: http://www.danubebridge2.com

Как ви звучи- нови 10 000 работи места и инвестиции за 1 млрд. евро във Видин? Не, не е шега, а конкретна идея на организация на автомобилни производители и доставчици в автомобилната индустрия. Това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН, където се опитахме да научим има ли все пак шанс това да стане факт.

За мащабното проектно предложения за изграждане на "Аутопарк България" бе съобщено на обществеността през месец октомври на миналата година, по време на Международна автомобилна конференция, която се проведе в София, като едно от местата, които се коментират като възможна локация, е Видин

Конкретните параметри оповестиха и в крайдунавския град в края на 2013 година. Проектът предвижда местоположението да бъде в близост до моста "Нова Европа", в пределите на Свободна безмитна зона. Упълномощен да представи предложението бе Росен Живков, заместник- председател на Общински съвет- Видин и част от екипа, разработил мащабния проект.

"Планът е да се привлекат един голям производител и десетина доставчици, с което да се оформи нова индустриална зона, специализирана в автомобилната индустрия. Зоната ще разполага и с интермодален транспортен терминал. Икономическите измерения на новата поточна линия за сглобяване на автомобили е около 150 000 до 250 000 автомобила годишно. Инвестицията на производителя и съпътстващите доставчици на първо ниво ще е около 500 млн. евро, а впоследствие и до 1 млрд. евро. Инвестицията е за строеж на сградите и технологично оборудване"- поясни Живков.

© Снимка: capital.bg

В дългосрочен план "Аутопарк България" ще осигури 10 000 работни места в производствените обекти, ще има и други съпътстващи около 15 000 работни места. Целта е създаване на българска автомобилна индустрия.

"Търси се подкрепата, водени са разговори с правителството на България, както и кръстосано финансиране по европейски програми на ЕК"- уточни Живков. Авторите на мащабния проект имат и срокове за изпълнение- за подготовка на терена и Общ устройствен план на територията имат 6 месеца, до средата на 2014 година. Подготовката на проект за градоустройство ще отнеме нови 6 месеца, а подготовката за проектиране и строеж на интермодалния терминал ще продължи около 15 месеца (до края на 2014 г.) Строителството и благоустрояването на терена ще продължи 24 месеца- до 2016 г. Същинското производство ще започне 2017 година.

"Завършването на всички фази ще бъде гарантирано от международни договори и подкрепа на компанията, която ще произвежда автомобилите"- е записано още в проектното предложение. Авторите на идеята имат намерение и за "сондиране и утилизиране на откритата под парцела минерална вода- от Гребната база до моста "Нова Европа". Искат да довършат и защитните диги на река Дунав след Гребната база. Смелите идеи продължават напред в годините и с рестартиране на летище Видин за малки самолети, частни полети и бърза доставка на карго товари. За целта на новата за региона индустрия ще са нужни кадри. Затова в едно от професионалните училища на Видин- ПТГ "Васил Левски" ще бъде въведена двуезична форма на обучение с такава професионална насоченост.

Всичко звучи много добре, но все още е много рано да се каже дали инвеститорите ще дойдат във Видин. Тук не става дума за конкуренция между различни български градове, а за конкуренция със страни, където автомобилното производство е много добре развито, каза за РАДИО ВИДИН арх. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Аутомотив Клъстер България:

"Към днешна дата това е една много хубава идея. Не можем все още да кажем дали проектът ще стане реалност и не бих искал да подведем хората... За да се реализира, освен нашите усилия, моите, на автомобилния клъстер и всички хора, замесени в инициативата, са необходими и други неща. Като например активно участие на българската държава и правителство в преговорите. Конкуренцията не е между други градове в България, а между държави като нас и Румъния, Сърбия или Македония. Нужна още е и подкрепата на местните хора- общината и областната управа, защото ако проектът се реализира, ще привлечем огромна инвестиция от порядъка на 1 млрд. лв. Провели сме разговори с правителството и срещаме разбиране и се надяваме това да е само началото. Решението за старта на проекта може да отнеме от няколко месеца до няколко годиин, но не зависи от нас"- лаконичен бе арх. Станиславов.

Един такъв амбициозен проект безспорно е важен за регион в тежко икономическо състояние, какъвто е Видин. Ето защо попитахме и хората и как би се отразило това на града ни. Мненията събра Нора Йоцова:

"Това е добра идея, например дъщеря ми вече 2 години е без работа, беше хубаво и университет да се направи... Чух за това, много хубава идея, ще има работа за хората от Видин. Прекрасна идея, но трябва да се лобира за Видин..."- изказаха мнението си хората от града.

Повече подробности за инвестиционното предложение за изграждане на "Аутопарк България" може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Ани Цекова и Нора Йоцова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00

Георги Драганов: Няма значение какъв цвят е котката, а дали лови мишки

Ще сложи ли край на партийната и политическата криза в страната предстоящия вот?  Възможно ли е да бъде постигнато джентълменско споразумение между формациите за редовно управление в следващото Народно събрание?  Ще има ли нова Сглобка или екзотиката на роден терен ще продължи?  Статуквото дискутираме с  Георги Драганов , създател и редактор на сайта..

публикувано на 19.09.24 в 10:00