Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли бъдеще за "Аутопарк България" при Видин?

Снимка: http://www.danubebridge2.com

Как ви звучи- нови 10 000 работи места и инвестиции за 1 млрд. евро във Видин? Не, не е шега, а конкретна идея на организация на автомобилни производители и доставчици в автомобилната индустрия. Това е основната тема в "Посоките на делника" по РАДИО ВИДИН, където се опитахме да научим има ли все пак шанс това да стане факт.

За мащабното проектно предложения за изграждане на "Аутопарк България" бе съобщено на обществеността през месец октомври на миналата година, по време на Международна автомобилна конференция, която се проведе в София, като едно от местата, които се коментират като възможна локация, е Видин

Конкретните параметри оповестиха и в крайдунавския град в края на 2013 година. Проектът предвижда местоположението да бъде в близост до моста "Нова Европа", в пределите на Свободна безмитна зона. Упълномощен да представи предложението бе Росен Живков, заместник- председател на Общински съвет- Видин и част от екипа, разработил мащабния проект.

"Планът е да се привлекат един голям производител и десетина доставчици, с което да се оформи нова индустриална зона, специализирана в автомобилната индустрия. Зоната ще разполага и с интермодален транспортен терминал. Икономическите измерения на новата поточна линия за сглобяване на автомобили е около 150 000 до 250 000 автомобила годишно. Инвестицията на производителя и съпътстващите доставчици на първо ниво ще е около 500 млн. евро, а впоследствие и до 1 млрд. евро. Инвестицията е за строеж на сградите и технологично оборудване"- поясни Живков.

© Снимка: capital.bg

В дългосрочен план "Аутопарк България" ще осигури 10 000 работни места в производствените обекти, ще има и други съпътстващи около 15 000 работни места. Целта е създаване на българска автомобилна индустрия.

"Търси се подкрепата, водени са разговори с правителството на България, както и кръстосано финансиране по европейски програми на ЕК"- уточни Живков. Авторите на мащабния проект имат и срокове за изпълнение- за подготовка на терена и Общ устройствен план на територията имат 6 месеца, до средата на 2014 година. Подготовката на проект за градоустройство ще отнеме нови 6 месеца, а подготовката за проектиране и строеж на интермодалния терминал ще продължи около 15 месеца (до края на 2014 г.) Строителството и благоустрояването на терена ще продължи 24 месеца- до 2016 г. Същинското производство ще започне 2017 година.

"Завършването на всички фази ще бъде гарантирано от международни договори и подкрепа на компанията, която ще произвежда автомобилите"- е записано още в проектното предложение. Авторите на идеята имат намерение и за "сондиране и утилизиране на откритата под парцела минерална вода- от Гребната база до моста "Нова Европа". Искат да довършат и защитните диги на река Дунав след Гребната база. Смелите идеи продължават напред в годините и с рестартиране на летище Видин за малки самолети, частни полети и бърза доставка на карго товари. За целта на новата за региона индустрия ще са нужни кадри. Затова в едно от професионалните училища на Видин- ПТГ "Васил Левски" ще бъде въведена двуезична форма на обучение с такава професионална насоченост.

Всичко звучи много добре, но все още е много рано да се каже дали инвеститорите ще дойдат във Видин. Тук не става дума за конкуренция между различни български градове, а за конкуренция със страни, където автомобилното производство е много добре развито, каза за РАДИО ВИДИН арх. Любомир Станиславов, вицепрезидент на Аутомотив Клъстер България:

"Към днешна дата това е една много хубава идея. Не можем все още да кажем дали проектът ще стане реалност и не бих искал да подведем хората... За да се реализира, освен нашите усилия, моите, на автомобилния клъстер и всички хора, замесени в инициативата, са необходими и други неща. Като например активно участие на българската държава и правителство в преговорите. Конкуренцията не е между други градове в България, а между държави като нас и Румъния, Сърбия или Македония. Нужна още е и подкрепата на местните хора- общината и областната управа, защото ако проектът се реализира, ще привлечем огромна инвестиция от порядъка на 1 млрд. лв. Провели сме разговори с правителството и срещаме разбиране и се надяваме това да е само началото. Решението за старта на проекта може да отнеме от няколко месеца до няколко годиин, но не зависи от нас"- лаконичен бе арх. Станиславов.

Един такъв амбициозен проект безспорно е важен за регион в тежко икономическо състояние, какъвто е Видин. Ето защо попитахме и хората и как би се отразило това на града ни. Мненията събра Нора Йоцова:

"Това е добра идея, например дъщеря ми вече 2 години е без работа, беше хубаво и университет да се направи... Чух за това, много хубава идея, ще има работа за хората от Видин. Прекрасна идея, но трябва да се лобира за Видин..."- изказаха мнението си хората от града.

Повече подробности за инвестиционното предложение за изграждане на "Аутопарк България" може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Ани Цекова и Нора Йоцова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лесовъдите като съвременни будители

Държавните горски стопанства от Северозападно държавно предприятие- Враца отбелязаха "Седмица на будителите" с горските педагози с различни прояви, организирани във връзка с покровителя на българската гора- светецът Иван Рилски, чиято памет се почита на 1 ноември.  Държавно горско стопанство Видин  (ДГС-Видин)се включи в "Седмица на..

публикувано на 04.11.24 в 14:18

Охрид - едно от най-старите села в Северозапада

Гостуваме в село Охрид , община Бойчиновци. Къщите в селото са разположени по двата бряга на река Ботуня, а над него се извисява планина Пъстрина. Смята се, че Охрид е едно от най-старите населени места в Северозападна България. Според някои историци на мястото на селото е имало живот още по време на траките. По римско време пък, през него минавал..

публикувано на 01.11.24 в 15:14
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Политиката ни е гражданска война без оръжия

Ще бъде ли направена първата крачка към решението или политическата криза ще продължи да се задълбочава?  Това ще зависи от осемте формации 51-вото Народно събрание.  Предстои ли исторически компромис или начертаните червени линии предопределят нов вот през пролетта?  Бъдещето на политическия живот в страната дни след като България се произнесе за..

публикувано на 31.10.24 в 10:00

Защо повечето работещи у нас не достигат нетната заплата за издръжка?

България продължава да е с най-ниското ниво на заплащане сред останалите държави членки на ЕС, като минималната заплата е 49,8% от заплатата за издръжка, т.е. половината от това, което трябва да е. Това сочат данните от проведеното от Института за социални и синдикални изследвания и обучение към КНСБ за потребителските цени и заплатата за..

публикувано на 30.10.24 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Сега възможностите за правителство са малко по-големи, защото се намираме на кръстопът

Осем партии влизат в 51-ото Народно събрание при 100% обработени протоколи, обявиха от Централната избирателна комисия. Големият въпрос е дали този фрагментиран парламент ще успее да излъчи редовно правителство и има ли как някоя от водещите партии да събере мнозинство от поне 121 народни представители. За резултатите и последствията от поредните..

публикувано на 29.10.24 в 12:50
Любен Добрев

Любен Добрев: Без изненади на изборите, въпросът беше колко формации ще влязат в парламента

Няма кой знае какви изненади на тези избори. Въпросът беше колко формации ще влязат и от друга страна - избирателната активност. Повишената избирателна активност не е точно така, защото предишните избори бяха през лятото, е сега хората са си вкъщи. Това коментира в сутрешния блок политическият анализатор Любен Добрев: "Последната кампания беше..

публикувано на 28.10.24 в 14:19
Мартин Дончев, зам.-кмет на Община Видин

Мартин Дончев: Средства има, очакваме съдействие от видинчани за оформяне на приоритетите за града

"Иска ми се малко по-рано да започнем планирането на следващия бюджет, където да включим и препоръки и идеи на жителите на Видин за развитието на града." Това каза в студиото на Радио ВИДИН заместник-кметът по "Финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо развитие" Мартин Дончев, след като изслуша анкета с жители на града.  "Ние от около 8..

публикувано на 25.10.24 в 16:13