Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Всички проверени във Видин асансьори са неизправни

7
Снимка: Росен Ракаджиев

Извънредна проверка на всички асансьори в страната започна Държавната агенция по метрология и технически надзор. Инспекцията е във връзка с тежкия инцидент с асансьор в София от преди месец, при който загина една жена, а друга бе тежко ранена. Първоначалните резултати показват, че около 10 % от асансьорите в страната са неизправни, заяви главният секретар на Държавната агенция по метрология и технически надзор Валентин Чиликов.  

"Изключително трудно е да успеем да проверим абсолютно всички съоръжения. Това са над 120 000 асансьора на територията на цялата страна"  - каза Валентин Чиликов.

Преди дни е извършена инспекция и във Видин, а слушател на Радио ВИДИН сигнализира, че в блок на улица "Христо Ботев" са спрени от експлоатация всички асансьори в петте входа на сградата.

Свързахме се с Митко Каменов, специалист към Сектор "Инспекция за държавен технически надзор Западен централен район", който е извършил проверката. По думите му всички инспектирани във Видин асансьори са спрени от движение заради редица неизправности.

Снимка"За два дни проверихме 11 асансьора в няколко жилищни блока- на случаен принцип. Оказа се, че всички те са технически неизправни, което наложи да ги спрем от експлоатация. С последното изменение на Наредбата за безопасна експлоатация на асансьорите от края на месец март, са регламентирани нови задължителни изисквания, които касаят техническата безопасност на асансьорите и точно тук станаха проблемите: установихме, че при всичките проверени асансьори във Видин, флексир кабелите са с напукана външна изолация- това е една от неизправностите, които налагат спиране от експлоатация; другото нещо, което установихме и беше масово, е липса на осветление в кабината; по някои асансьори имаше и счупени стъкла на вратите или поставени на тяхно място нестандартни плоскости, което също е недопустимо; на един от проверените асансьори имаше и износени въжета. Собствениците са запознати и би трябвало да започнат да работят за отстраняването на повредите. След като бъдат отремонтирани неизправностите, трябва да бъде уведомена фирмата, която осъществява технически надзор в Северозападна България. Инспектор от тази фирма трябва да провери асансьора, той трябва да даде заключение за годност и да направи предложение до Държавната агенция по метрология и технически надзор да се издаде разрешение за ползване", обясни Митко Каменов.

Като цяло асансьорите в Северозападна България са стари и не са ремонтирани от години, потвърди и инспектор Гераско Герасимов, който отговаря за държавния технически надзор в областите Монтана и Видин.

Снимка"При повечето случаи на спрени от експлоатация асансьори става въпрос за новото изискване - напукани флексири (това са кабелите, които свързват командното табло с кабината и всички команди се извършват чрез него). Собствениците трябва да съберат пари и да ги подменят- за 8-етажен блок цената е около 450 лева. Авариите, заради които ни търсят най-често, са по вина на хората - блъскат вратите, чупят се "Г"-контакти, претоварват асансьорите, все неща, които блокират съоръжението. Но като цяло във Видин и Монтана не бих казал, че има фрапиращи нарушения. Възможно е и изцяло да се подмени асансьор, но е скъпо - около 10 000 евро е цената на най-евтиния. Инцидентът в София не е изненада - статистиката сочи, че всяка година в света стават около 40 смъртни случая с асансьори. При конкретния случай не е спазено едно важно правило - ролката, по която се движи въжето, е била по-малка от изискванията, което е довело до начупване на въжето, не е била изправна и клиновата система за спиране на кабината. По принцип спирачната система на асансьорите е много надеждна и при всяка проверка на испекцията се изпробва дали ще заклини", каза за "Посоките на делника" асансьорният техник от Монтана Димитър Младенов.

От 26 август насам са проверени 925 асансьора в цялата страна, като при една четвърт - 213 от тях, са констатирани неизправности и съоръженията са спрени, обявиха преди дни от Държавната агенция по метрология и технически надзор. В областите Видин, Враца и Монтана има над 1500 асансьора в жилищни и обществени сгради, сочи статистиката.

"Въпреки че голяма част от тях са доста стари, периодичните им проверки от държавните органи са станали по-редки в последните години", добави техникът Димитър Младенов.

И още по темата: глоба от 200 до 500 лева ще се налага на домоуправителите на жилищни сгради, които отказват да извършат ремонт на асансьор с установени повреди. Това предвиждат промените в нормативната база, които предлага Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

"Домоуправителите вече по-често ще получават актове, защото трябва да има отговорност. Залагаме конкретни мерки в нормативната база- ако поддържащата фирма установи неизправност и етажната собственост не предприеме действия, тоест да осигури финансиране за този ремонт, спираме асансьора и налагаме глоба до 500 лева", заяви преди дни началникът на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор Стефан Цанков.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47