Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще пътуваме ли по нормални пътища от Видин до София

Снимка: Колаж Радио ВИДИН

Може ли да стигнем от Видин до София бързо, безопасно и без да повредим автомобила си? Мираж ли е изграждането на скоростен четирилентов път от Дунав мост 2 до Ботевград? Отговорът на тези въпроси търсим в "Посоките на делника".

Зимата вече мина, а, както всяка година, по пътищата зейнаха и добре познатите ни дупки. Не бива да подценяваме и факта, че хубав път би трябвало да донесе и повече инвестиции в най-бедната част на Европейския съюз- Северозападна България. Заради натоварения трафик от и към Дунав мост 2 на тежкотоварни автомобили пътните настилки на основните маршрути по трасето Видин-София- първокласният път Е-79 и второкласният през Арчар-Славотин-Доктор Йосифово-Монтана са силно пострадали, образували са се дупки, на места- пропадания, пътуването с автомобил е трудно, а на места и опасно, сигнализираха наши слушатели:

Снимка"Пътувам постоянно за София или поне до Монтана и Враца, почти- ежедневно. Проблемът е да стигнеш от Видин до Монтана. Оттам насетне път има, но до Монтана- няма, няма откъде да се мине. Единственият донякъде компромисен вариант е да се мине по Е-79, бавно, докато се премине участъка Димово-Ружинци, който е ужасен. А през другите два пътя, известни на всички, през Арчар-Дреновец или през Лом, просто няма минаване. В момента всичко е в трагично положение. Последния път опитах да мина през Расово- на отиване успях, но на връщане, след няколко дни, камионите бяха направили такива огромни ями, че дори щях да се обърна с колата в една нива. Проблемът на Е-79 е, че е с около 20 километра по-дълъг и че има много и опасни завои... При сегашното състояние на пътищата в Северозапада въобще е мноооого трудно да се стигне. Всички са забравили този край... Няма да е лошо да се изгради скоростен път. Все пак и хората от тази бедна част на България са все още нейни граждани и като такива си плащат редовно данъците и непоносимо скъпите винетки, за което всеки от нас очаква да пътува по нормални европейски пътища. Без изградена нормална инфраструктура, няма да има и инвеститори, а градът именно от това се нуждае... От София до Ружинци става пътят. Ружинци-Димово е в лошо състояние. И ще става по-лошо... Четирилентов път- пълен мираж..."

Точно преди година отново дискутирахме темата за състоянието на пътищата в Северозапада, с надежда нещо да се подобри, но оттогава досега нищо не се е променило в положителна насока, напротив- настилките са в още по-лошо състояние.

След изграждането на Дунав мост 2 трафикът на тежкотоварни коли рязко се увеличи. Според статистиката през моста всяка седмица преминават до 17 хиляди автомобила, а от "Гранична полиция" отчитат, че среднодневно само ТИР-овете са по над 2 хиляди. Алтернативното трасе през Арчар, Доктор Йосифово и Славотин е най-кратката връзка с моста, затова е предпочитано, въпреки че преминаването на автомобили над 12 тона е забранено. Там шосето от години е в окаяно състояние. Другият основен маршрут- през първокласния път Е-79, след зимата, обаче, също вече е сериозно пострадал от трафика- на места са се образували дупки, пукнатини, дори и пропадания на пътното платно. За да се реши генерално проблемът, убедени са всички, трябва да бъде изграден отдавна обещаният четирилентов скоростен път Видин- Ботевград. Това, обаче, все не се случва, а причината е тривиална- няма пари.

Снимка"За пореден път се спекулира с пътя Видин-София. Никой не се е отказал от изграждането на четирилентово скоростно шосе Видин-Ботевград. Проблем в момента е финансирането на тези проекти, а не тяхното изпълнение. Държавата ни в момента няма възможност самостоятелно да финансира тези проекти, а оперативните програми на Европейския съюз, които биха могли да захранят тези проекти, към момента са изчерпани. Търсят се варианти да се финансира чрез заеми. Не мога да конкретизирам нищо, защото проблемът е изключително сложен от финансова гледна точка", каза народният представител от управляващата партия ГЕРБ Владимир Тошев.


На обратното мнение е депутатът от БСП Лява България Филип Попов:

Снимка"Напоследък отново се заговаря от управляващите, че ще стартира пътят София-Видин. Още през ноември 2014 година зададохме въпрос към тогавашния служебен министър Екатерина Захариева по отношение на изграждането на обхода Димово-Ружинци. В отговор тя подчертава, че и да беше сключен договор, строителството нямаше да може да започне, защото няма осигурен бюджет за това. Държа да подчертая, че беше включен като приоритет в Оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 година високоскоростен път София-Видин, но за съжаление служебното правителство го махна от оперативната програма. Твърдението, че пътят е приоритет, остана само на думи. През 2015 година същият въпрос е зададен и на Лиляна Павлова. От отговора стана ясно, че пари няма и се въвежда в заблуждение, че нещо се работи по този проект. В Средносрочната оперативна програма на правителството такъв проект за път Видин-Монтана се появява едва 2019 година и то евентуално, т.е. след мандата на това правителство."

Какво се случва с проекта за скоростен път Видин-Ботевград и в частност- с обхода Димово-Ружинци- тапата на първокласния път Е-79? Този въпрос поставиха в Народното събрание двама народни представители. Отговорът на регионалния министър Лиляна Павлова:

Снимка"Осъзнавам какво е състоянието на пътя и важността на проблемите, които трябва да бъдат решени и трафикът по направлението София-Враца-Монтана-Видин да преминава при максимално добри условия. Този проект, за да се случи, трябва да има своята проектна готовност. Причината да не се случи толкова години реализацията и строителството на участъка от Враца до Видин е това, че няма никаква проектна готовност- няма изготвени нито идейни, нито технически проекти, няма изготвени Подробни устройствени планове и няма извършени дейности по отчуждаване на терените. Изграждането на направлението София-Видин ще струва около 1 милиард лева. Направлението е разделено на 4 участъка: Видин-Димово, Димово-Ружинци, Ружинци-Монтана и Монтана-Враца. В годините има различен етап на напредък по тези участъци. Това, което направихме през последната година, са няколко важни неща- приключихме дейностите, свързани с проектирането и дейностите, свързани с процедурите по ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда- бел. авт.). За съжаление обаче процедурите по ОВОС се обжалват и това е причината да не можем да процедираме. Когато приключи обжалването, когато решението по ОВОС влезе в сила, ще можем да преминем към следващата важна стъпка- финализирането на подготовката за проекта, а именно- утвърждаването на парцеларните планове, за да може да се направят отчуждителните процедури по цялото трасе и то да бъде в готовност за реализация. Ако нямаме финансиране за всички подобекти, нашето експертно решение е да започнем от обхода на Димово, защото този участък е най-тежък."

Изграждането на скоростен път от Видин до Ботевград, който да поеме натоварения трафик от и за Дунав мост 2 си остава приоритет за правителството, твърди министър Лиляна Павлова, пари за това обаче засега няма. Депутати поискаха министър Павлова да се ангажира с конкретни срокове.

"Трудно ми е да кажа конкретен срок поради простата причина, че не мога да определя кога ще приключи обжалването. Но след това ще ни даде възможност незабавно да преминем към следващата стъпка- процедирането на Подробния устройствен план, а впоследствие и отчуждителните процедури. По отношение на финансирането сме изключително добронамерени и правим всичко възможно това да се случи, защото осъзнаваме колко е важно за Северозападна България. Средства от Европейския съюз за пътища, за съжаление, няма, заради това усилията са ни насочени към средства от бюджета или от Европейската инвестиционна банка. Този проект сме предложили в бъдещата програма "Европейски транзитни коридори" и се надявам, че ще получим подкрепа от 2017 година. Усилията са насочени да имаме добра проектна готовност, за да може, когато имаме финансиране, да започнем реализацията", отговори министър Лиляна Павлова.

Средства за скоростен път Видин-Ботевград засега няма, но съществуващите пътища се нуждаят от спешен ремонт. Предвидени ли са ремонтни дейности по главен път I-1 (Е-79) на територията на областите Видин и Монтана? Предвижда ли се ремонт на алтернативното трасе Видин-Арчар-Смирненски-Доктор Йосифово-Монтана, през което преминава по-голямата част от трафика за Дунав мост 2? С тези въпроси се обърнах към пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Ето отговора:

СнимкаВ следващите дни, при подходящи метеорологични условия, ще започне изкърпване на участъците от път I-1 /Е-79/ на територията на област Видин. От бюджета на АПИ към настоящия момент са осигурени около 500 хил. лв., като ще бъдат предоставени и допълнителни средства за подобряване на състоянието му. Ще бъде изкърпена и отсечката, преминаваща през област Монтана, за което са предвидени още близо 30 хил. лв. За повишаване на безопасността на движението през зимните месеци за аварийно изкърпване на деформации на настилката на път I-1 на територията на област Видин бяха предоставени 46 603 лв. С част от средствата са изкърпени дупки и деформации в участъка след с. Срацимирово - с. Медовница. Още 7 350 лв. са дадени за отстраняване на неравности, попълване на банкети и т. н. в участъка на Е-79 в област Монтана.

На територията на област Видин са 10,5 км от път III-112 /Арчар - Лом/ Добри дол - Дреновец - Дъбова Махала - Брусарци- Смирненски - Славотин - о. п. Монтана, а в област Монтана 38 км от третокласния път. Поради недоброто експлоатационно състояние на пътя в област Монтана е ограничено движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона. За повишаване безопасността на движението през януари - март т. г. в участъка на територията в област Монтана са извършени ремонтни дейности със студена асфалтова смес и други текущи дейности на стойност 45 159 лв. с ДДС. През април е предвидено изкърпване на настилката с полимермодифицирана битумна емулсия и фракция под налягане, попълване на банкети, оформяне на земни окопи и др. Прогнозната стойност на предвидените дейности е около 59 хил. лв. През 2015 г. за подобряване на състоянието на третокласния път в област Видин са осигурени близо 92 хил. лв. Програмата на АПИ предвижда по ОП "Региони в растеж" 2014-2020 г. да бъдат рехабилитирани близо 30 км от третокласния път III-112 на територията на област Монтана. В момента се изготвя техническият проект.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45

Какво целят новите изисквания в кредитирането за покупка на жилище

Управителният съвет на БНБ прие изисквания за показателите за кредитни стандарти при отпускане и при предоговаряне на кредити. Изискванията обхващат сектор "Домакинства" и се прилагат спрямо кредитите, обезпечени с жилищни недвижими имоти. Влизат в сила от 1 октомври 2024 година, като банките и клоновете на чуждестранни банки следва да..

публикувано на 23.09.24 в 11:43

Хората от Орсоя искат да бъде изградена чешма в селото

Село Орсоя се намира по пътя Видин-Лом и е част от населените места на община Лом. Населеното място  стана известно с голямото си свлачище, което през 1978 година поглъща част от къщите там.  В селото в миналото е имало рибарници, хората се занимавали със земеделие и риболов. Открай време местните работят в близките градове, както и в..

публикувано на 20.09.24 в 12:00

Георги Драганов: Няма значение какъв цвят е котката, а дали лови мишки

Ще сложи ли край на партийната и политическата криза в страната предстоящия вот?  Възможно ли е да бъде постигнато джентълменско споразумение между формациите за редовно управление в следващото Народно събрание?  Ще има ли нова Сглобка или екзотиката на роден терен ще продължи?  Статуквото дискутираме с  Георги Драганов , създател и редактор на сайта..

публикувано на 19.09.24 в 10:00

Ще задоволят ли фотоволтаичните системи енергийните нужди на домакинствата?

Според най-новата статия на информационната платформа за отразяване на климатичните промени на достъпен език "Климатека", фотоволтаиците за балкони могат да задоволят до 30% от годишното потребление на едно домакинство. В съвместен проект "Достъп до енергийно обновяване" бяха представени възможностите да бъдат създадени облекчени условия и за..

публикувано на 18.09.24 в 10:45

От какви промени се нуждае България?

Политическото бъдеще на България обсъдиха общественици, политолози и социолози в навечерието на предизборната кампания. Нуждаем ли се от смяна на приоритетите и на политическия модел? Иска ли обществото "рестарт на системата"? Необходим ли ни е нов обществен договор? Отговорите потърси Младежки клуб "Има бъдеще"  със съдействието на аналитичен клуб..

публикувано на 17.09.24 в 14:42