Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вижда ли се краят на проблемите с паркирането

9
Снимка: Радио ВИДИН

Темата дискутирахме в "Посоките на делника" със слушатели и с Любомир Низамов, председател на постоянната комисия по териториално и селищно устройство и организация на движението към Общинския съвет във Видин.

"Спират на пешеходни пътеки, няма откъде да минеш. Преди година и нещо претърпях катастрофа, едвам съм се оправил. Не мога да Ви кажа... Не съм шофьор и не ме интересува... Против сме паркирането на централната улица. Получи се един коридор. Непрекъснато си спират на пешеходна пътека... На тротоарите спират. Който спре неправилно, да го пратят на проверочен изпит... Да го санкционират...  Видинчани спират неграмотно. На обяд щяха да ме сгазят. А, как карат! А, как не спират на пешеходни пътеки! Ето тези две коли са точно на пешеходната пътека... В тоя град е така...", коментираха паркирането в централната градска част видинчани.

За проблемите с паркирането има създадени правила. Те са регламентирани в няколко наредби на Общинския съвет. В тях е записано каква организация на движението имаме, дали автомобилите имат право да влизат в централната градска част, дали имат право да паркират на определените места пред техните магазини, банки или учреждения.

"За съжаление начинът на движение е отражение на манталитета в нашия град. В тези наредби е предвидено и да има контролен инспекторат в Общината. На този инспекторат не му бяха вменени конкретни задължения за оказване на контрол и съответно за налагане на глоби. В последните няколко месеца има вече няколко заседания на комисията по безопасност на движението. Тази комисия 4 години не се беше събирала изобщо. В тази комисия се плануват мерките, които трябва да се вземат за подобряване на организация на движението. Първата стъпка, която е направена, е поставяне на знаци в градската градина със забранително действие. До края на тази седмица юридически ще се вмени на инспекторите какви задължения имат и по какъв технически начин ще налагат глоби от името на Общината", коментира в студиото на Радио ВИДИН Любомир Низамов.

СнимкаГражданите също могат да подават сигнали на полицията, когато са свидетели или са констатирали нарушение. Те трябва и да са склонни да се подпишат под акта като свидетели.

Има идея за поставяне на камери на кръстовищата и на възлови места в града. Сумата, която трябва да се инвестира не е голяма. Но трябва да има звено, което да следи тези камери. В процес на изграждане е звено "Общинска полиция", на което ще бъдат вменени тези функции, свързани с опазване на обществения ред, включително и на правилата за движение.

"Мисля че са достатъчни паркоместата. Видин е малък град, не би трябвало да имаме толкова автомобили в централната градска част. Пък и паркингите в "синята зона" не се използват. Всеки гледа да паркира извън "синята зона", за да спести левчето. Имаме и "есемес паркиране", може би хората са забравили и не го знаят. Всички тези удобства са създадени. Що се касае до маркировката, нека първо да започнем да асфалтираме. Отпуснат е 1 милион за асфалтиране на улици", допълни Любомир Низамов.

От този 1 милион, 600 хиляди лева ще отидат за изплащане на задълженията по асфалтирането в предишния мандат. Комисията по транспорта е дискутирала кои са спешните междублокови пространства и улици, които ще бъдат обновени. Обсъждани са такива обекти в крайните квартали на Видин.

"Всички искат нашият град да е чист и подреден и обикновено се обръщат към Общината. Но всеки е длъжен да помага за развитието на града. Следващата мярка, която ще бъде взета е за регламентиране на служебния абонамент. В момента почти никой не плаща служебен абонамент, а слага туби и конуси. Всички трябва да положим заедно усилия да си плащаме за това, което е необходимо. А иначе Общината е създала тези правила, има ги отдавна и се опитва да регламентира дейността на инспектората така, че да оказват ефективен контрол върху цялостната организация."

След броени дни шофьорите, които нарушават забраната за влизане в градската градина ще бъдат глобявани и санкционирани.

СнимкаПешеходни пътеки с избледняла маркировка, автомобили спрели срещу знак за забранено паркиране, паркиране върху тротоари и зелени площи, върху пешеходни пътеки. Ако се разходите 15-ина минути в централната градска част на Видин ще се натъкнете със сигурност на такива гледки.

За неправилен престой и паркиране от началото на годината Пътна полиция- Видин констатира 117 нарушения. От миналата година на сайта на Областната дирекция на МВР Видин е публикуван имейл адрес: mps-vidin@mvr.bg, на който гражданите свободно могат да подават направените снимки със своите данни за обратна връзка. От началото на тази година няма подадени сигнали за неправилно паркиране по електронната поща.

От дружеството, което стопанисва Дунав мост 2, са подадени няколко сигнала за пътни нарушения към КАТ. На съоръжението има система за видеонаблюдение и съответно възможност да бъдат заснети нарушителите и снимките са изпратени на КАТ- Видин. Досега обаче няма санкционирани. Пътните полицаи обясниха, че са изпратени документите за установяване на водачите на автомобилите, тъй като те не са от Видинска област. Ако не се явят в указания срок, ще им бъдат съставени актове, под които ще се подпише свидетел на нарушението.

От пресцентъра на Общината отговориха, че заповедта, с която се нарежда осъществяването на контрол и съставяне на актове за установяване на нарушения на правилата на паркиране от служители на Общински контролен инспекторат при Община Видин, се подготвя и съгласува в момента. В нея ще бъдат упоменати поименно и служителите от Общински контролен инспекторат, които ще се ангажират с тази дейност. Те ще имат право да издават фишове за неправилно паркиране на автомобили.

В Информационния център на Община Видин от началото на годината са получени няколко сигнала в тази връзка, като някои от тях са придружени и със снимков материал. За тези сигнали веднага се уведомява "Пътна полиция" на ОДМВР - Видин.

СнимкаПодобна е ситуацията с паркирането и в община Враца. Лошото възпитание, липсата на достатъчно места за свободно паркиране и безпаричието- това са трите причини, които врачани отчитат като фактор за безразборното паркиране. Враца беше първият град в Северозападна България, който въведе "синята зона" след София. Това се случи през 2008 година, а от тогава до сега шофьорите свикнаха да оставят колите си в центъра, като срещу това си плащат. През последните години врачани така и не свикнаха с водачите, които паркират по тротоарите или зелените площи, коментира сътрудникът ни Жоро Александров.

Нито един кмет или Общински съвет не отчете, че автомобилите във Враца са се увеличили между 7 и 10 пъти за последните 10 години, а градът се е превърнал в истинска столица на колите "секънд хенд" (втора употреба- бел. ред.), със съществуващите 30-ина автокъщи. Първата работа на управляващите, щом придобият властта, е да заплашват със санкции, с вдигане на данъците за МПС-та, но не и да изградят паркинги за безплатен престой.

"През последните години обаче врачани така и не свикнаха с наглите водачи, които паркират колите си по тротоарите или зелените площи. Изобщо не ми се говори за онези, дето оставят колите си срещу местата от "синята зона" и така превръщат двупосочни улици в еднопосочни, както и за превърнатите в паркинг пешеходни пътеки и детски площадки", коментира още Жоро Александров.

Научиха ли се врачани да спират на разрешените за това места?

"Все още не. Според мен нещата са комплексни- първо, че човешката природа е да направи нещо негативно, а втората причина е, че в града няма условия да се направи това нещо. "Синята зона" не е добре организирана... Често се вижда, че не спират там, където е разрешено... Зависи основно от нас. Я виж този с джипа как е спрял неграмотно..."
, отговориха врачани.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Вижда ли се светлина за тунел под Петрохан?

Близо 8 години след протестите в Северозападна България за тунел под Петрохан проектът не е напреднал съществено. В началото на 2018 година, отчаяни от неглижирането на Българския Северозапад, стотици жители на региона излязоха няколко седмици поред на протести с настояване държавата да изгради магистрален път до Видин и тунел под Петрохан. Тогава..

публикувано на 25.11.25 в 13:30

Как ще повлияе еврото на пазара на автомобили втора ръка

Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..

публикувано на 24.11.25 в 11:00

Село Станево - където проблемите не липсват

Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности.  Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..

публикувано на 21.11.25 в 11:10
Георги Киряков

Георги Киряков: Да разчиташ на бъдещите поколения означава неспособност и бягане от отговорност

Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...

публикувано на 20.11.25 в 10:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Може би ще оценим демокрацията, когато я изгубим

Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика?  Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра".  Каква..

публикувано на 20.11.25 в 10:00

Расте ли покупателната ни способност?

Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..

публикувано на 19.11.25 в 10:45

Единственият възможен или рисков е първият ни бюджет в евро?

Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..

публикувано на 18.11.25 в 11:45