Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интермодален терминал във Видин – кога и дали?

Доближаваме ли се до реализацията на комплекса, който се обещава от всеки кмет от 2002 година насам?

Снимка: Архив

Още през 2002 година тогавашният кмет на Община Видин Иван Ценов поставя въпроса за създаването на контейнерен терминал във Видин. Според него това дава основание да се очаква бъдещо повишаване на бизнес­активността в региона, когато вторият мост на Дунав и останалата част от инфраструктурата станат факт. Подкрепя го и тогавашният областен управител Мартин Дончев. Интермодалният транспорт по дефиниция е превоз на стоки в унифицирани единици без допълнителна манипулация, чрез използването на два или три вида транспорт. Терминалът трябва да бъде разпределителна гара за стоки, пътуващи в еднакви опаковки. Те се претоварват на различни видове транспорт, без да се променя опаковката, в която се транспортират.

Попитахме видинчани знаят ли какво е "интермодален терминал" и оптимисти ли са за Видин.

"Не вярваме вече на нищо. Нищо няма да се строи тук. Направиха един Дунав мост и няма никаква инфраструктура ... Ако това се случи, това ще е най- голямата придобивка за града ни за целия век. Трябва натиск и мисля, че това може да се случи" - категорични са жителите на крайдунавския град.

Народният представител Владимир Тошев съобщи преди дни, че с Министерството на транспорта, лично с министър Ивайло Московски и с Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" от няколко месеца се работи по този въпрос.

"Двете опорни за Европа пристанища са Видин и Русе. Видинският интермодален терминал ще бъде изграден в района на Свободна безмитна зона. В този район ще бъдат изградени и предприятия, които ще поемат около 1 500 квалифицирани и добре заплатени кадри. Надявам се това да се случи до 2-3 години" - каза Владимир Тошев.

Кметът на Видин Огнян Ценков също е категоричен, че се работи по тази идея и работата е на етап "изясняване на собствеността" на терена, върху който ще бъде изграден терминалът.

"Преди една година, още като заместник областен управител бях включен в работната група за създаването на интермодален терминал във Видин. Имаме необходимите предпоставки и в момента се изготвя анализ за обособяване собствеността на територията, на която ще бъде изграден новият терминал. Това е третият етап от предварителните процедури преди да започне реалното строителство" - каза кметът на Община Видин. С построяването на интермодалния терминал във Видин ще бъдат разкрити нови около 1 500 работни места за специализирани професии, допълни Огнян Ценков.

Според общинския съветник от "Единни за промяна" Росица Кирова във Видин е невъзможно да се изгради интермодален терминал.

"Управляващите са пропуснали, че до Видин няма път. Как да претоварим контейнера на жп транспорт, след като нашата жп линия не позволява това, поради стеснени участъци по трасето" - категорична е Росица Кирова.

"Интермодален терминал до Видин няма как да има, защото за превозвачите е важна цената, на която превозват стоките. Смисълът на интермодалния транспорт е нещата да стават по-бързо, по-лесно, с минимални усилия и минимални щети за околната среда."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45