Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

До село с автобус

Снимка: Радио ВИДИН

Какъв достъп имат жителите на малките населени места до общинските центрове Видин, Белоградчик и Ружинци? В сутрешния блок "Посоките на делника" говорихме за разписанието на автобусите, какви линии покриват и как се возят пътниците.

Видин няма общинска автогара от години, защото беше продадена. Част от автобусите, които пътуват до населените места в общината, тръгват от ж.п. гарата, други от спирките срещу паркинга до новата сграда на железопътната гара, има и такива, които заминават от двете частни автогари. Срещнахме се с пътници, насядали по пейките в горещината, в очакване на автобуса.

"Пътуваме по веднъж в месеца до Бойница ето с тази маршрутка. Удобно ни е, от това по- удобно нема, само че понеделник и четвъртък има на обяд. Иначе няма, щото няма пътници. Ние по принцип си знаем кога тръгва... За Кула пътувам. Има всеки ден автобуси. На автогарата има разписание, къде чакаме на пейката. Не са нови тия коли, те са стари. Тия са малки рейсчета и не могат баш да се отварят прозорците... Два пъти у седмицата имаме автобус /до Чичил- бел. авт./. А не дай си боже да ти стане лошо и да изкараш човек, нема и хора кой да го изкара... До Грамада пътувам. Има сутрин рано у 5 часа, 7 часа и вечер знам, че имаше. Кой му не е удобно, да си търси. Всичко имат- и за студено, и за топло... До Акациево пътувам. Три пъти на ден има автобуси. Какво да Ви кажа, добро е- има и стари, има и по- нови автобуси. Такива ни пращат, у такива се возиме. Когато има хора, остава хората и се връща обратно да вземе другите... А много пъти ги делат самите шофьори от тука- в Рупци и Акациево в един автобус, а ние за нагоре- с друг автобус. Не ги претоварват вече, беше нещо страшно по- напред... До Божурица пътувам. Като дойде автобусът, елате и вижте... "

СнимкаПътуващите са доволни и на малкото- на това, че имат изобщо превоз. И като че ли са свикнали с неудобствата от возенето в стари автобуси. Има и линии, които се обслужват от по- нови превозни средства, които са просторни, отварят се прозорците, няма стълби, които затрудняват качването на възрастните хора.

Обикновено тези автобуси до селата се ползват от възрастните, които трудно се качват и слизат по стъпалата; които не могат да стоят прави, когато има много пътници и няма места за сядане; които не могат да се возят в задушното пространство вътре в горещините, когато не могат да се отварят прозорците.

Част от спирките в града са подменени с нови, но има и места, на които въобще няма спирка, въпреки това хората, които пътуват по съответната линия, си знаят, че там спира автобусът. Ако искате да видите разписание, това може да направите само на началните спирки. На другите е поставено разписание на автобусите, които пътуват в града. Отправихме запитване към пресцентъра на Община Видин по темата още на 13 юни. И попитахме:

Снимка-  Колко автобусни линии има в община Видин, които покриват маршрутите от общинския център към населените места?
- Как се определя маршрутът на съответната автобусна линия и колко пъти се пътува на ден до населените места по линията?
- Какъв достъп имат хората от по- малки и по- отдалечени села в общината до град Видин?
- Как са избирани фирмите, които обслужват автобусните линии, по какви критерии?
- Има ли изисквания към превозните средства- като например за техническото състояние, година на производство?
- Какви са задълженията на превозвачите към пътниците?
- Къде са поставени разписанията на автобусните линии?
- Ако пътуващите искат да сигнализират за проблем с превозвача, автобуса или разписанието, могат ли да го направят и към кого да се обърнат?

До момента нямаме отговор от Общината на въпросите. В същото време стана ясно, че се подготвят промени в маршрутните разписания. На 23 юни предстоят заседания на постоянните комисии към Общинския съвет във Видин. Във всичките 12 комисии ще се гледат две предложения от кмета на Общината Огнян Ценков- относно възлагане на обществен превоз на пътници по автобусни линии от общинската, областната и републиканска транспортни схеми, квота на Община Видин и предложение относно промени в маршрутни разписания по градски и междуселищни автобусни линии от общинската транспортна схема.  

СнимкаПотърсихме и пресцентъра на Министерството на транспорта, към което ведомство е агенция  "Автомобилна администрация". От там също нямаме отговор на изпратените по електронната поща въпроси. Поискахме интервю с представител на Областен отдел "Автомобилна администрация"- Видин във връзка с автобусите, които обслужват линиите в общината, за да получим информация за това:
- Какви проверки извършва "Автомобилна администрация" на тези автобуси и на шофьорите?
- Какви проверки са извършени от началото на годината, какво са показали?
- Има ли ограничение в годината на производство на автобусите, които обслужват линиите и други изисквания?
- Има ли наложени санкции за установени нарушения при проверките?
- Пътниците как и какви сигнали могат да подават до "Автомобилна администрация"?

От пресцентъра днес обясниха, че ще получим отговор.

Дунавци е другият град след Видин в общината. Поради близостта си с общинския център там живеят много хора, включително работещи и ученици, на които им се налага да ползват автобус, когато пътуват до Видин. Попитахме кмета на Дунавци Димчо Скорчев как е решен въпросът с транспорта:

"Постоянно има автобуси, 2 или 3 са фирмите, които возят до Дунавци. По принцип сутрин е натоварено, когато всеки тръгва за работа, за училище. Летният период вероятно няма такова натоварване. Сега, доколкото разбрах от госпожата, която се занимава в Общината с транспортната схема, има изменение. Вечер след 19 часа автобусите и в двете посоки са празни. Не знам фирмите как удържат на това нещо. Но това е техен проблем."

Кметството в Дунавци смята да постави на всяка спирка разписание, от което да е видно в колко часа има автобус.

СнимкаСрещнахме се и с Красимир Бояджиев, шофьор на автобус, който обслужва две линии в общината:

"По линията Бела Рада- Новоселци няма пътници, слабо е. До обед се пътува, има пътници за Синаговци и Дунавци... Разписанията са фиксирани отдавна, има ги написани, ето тук има табелки и по това разписание се пътува. Правят ни проверки- документите на шофьора, плюс всички проверки за техническа изправност, за технически преглед, проверка на билети на пътници. Безработицата е голяма и хората пътуват много редко. Като вземат пенсията идват, вземат си лекарства, плащат сметки и това е. Автобусът е удобен, нисък е за качване."

Община Белоградчик се обслужва от две транспортни фирми. И двамата превозвачи осъществяват по няколко пъти на ден връзка с областния град Видин. Единият от тях е поел маршрутите, които правят връзка между общинския град и селата от община Чупрене- Горни и Долни Лом. Вторият превозвач е поел линиите, които свързват Белоградчик и селата в посока Дъбравка, Вещица, Ошане, Раяновци, Острокапци, както и връзката с някои села от община Димово. В неделния ден е направена връзка със селищата по маршрутите Белоградчик - Раяновци - Видин - Белоградчик и Белоградчик - Рабиша - Димово - Рабиша.

Снимка"Маршрутните разписания от общинската схема се утвърждават с решения на Общинския съвет, от областната съответно се утвърждават от областния управител, а от републиканската пътна схема се утвърждават от Министерството на транспорта. В община Белоградчик е утвърдена транспортната схема по всичките пътни мрежи. Всяко населено място от общината е свързано транспортно с общинския център Белоградчик. Свързаността не е всеки ден- един, два или три пъти в седмицата, но като цяло всички жители от малките села имат транспортна осигуреност до града. Фирмите, които обслужват автобусните линии, се избират по реда на Закона за обществените поръчки. Критериите, които бяха поставени на търга са: техническа обезпеченост на транспортните средства, цената на билетите, екологичност на транспортните средства", каза пред сътрудника ни Иванка Петрова Ангелина Георгиева, главен експерт "Обществени поръчки и икономическо развитие" в Община Белоградчик.

Основните проблеми са свързани с намаления пътникопоток- все повече обезлюдяват селата, което прави икономически неизгодно конкретният превозвач да извършва такива превози. Намаляват и субсидиите от централния бюджет, които се отпускат за покриване на линии до планински и слабонаселени места. Друг проблем са нерегламентираните превози, които превозват и малкото пътници, които има.

Пътниците могат да подават сигнали, за възникнали проблеми по време на пътуването, до Община Белоградчик. Разписанията са поставени на автогарата. Могат да бъдат намерени и на сайта на Община Белоградчик.

Община Ружинци няма транспортна схема, и то от години, но общинският кмет Александър Александров се е заел с въпроса. Дори при един от последните ремонти по пътищата беше асфалтиран мост, за да не е пречка преминаването по него за превозвачите.

"От много години ние нямаме транспортна схема. Сега съм възложил на моите служители да търсим варианти и да разработим такава транспортна схема. Първоначално ще стартираме с малко, поне вътрешно, в общината. Повечето хора си плащат на коли, да ги докарат до центъра. А всеки има нужда от нещо. За да намалим тези разходи за една част от населението, аз съм предоставил малко услуги на местно ниво. В най- голямото населено място- Дреновец, всеки петък има строителен техник. При него се подават молби, документи за всеки вид строежи. Там са и съседните села- Динково и Тополовец. Около 1600-1800 човека обслужваме на место. С данъчните по същия начин работим", каза кметът Александър Александров.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00