Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашки от тирове на Дунав мост 2- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Седмицата започна с протест на превозвачи на няколко гранични пункта, сред които и Дунав мост Видин-Калафат. Браншовите организации в международния транспорт заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за протеста им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове и километричните опашки, които се образуват през последните месеци.  

Рано тази сутрин опашката на моста Видин-Калафат, по данни на Гранична полиция, е била 3 километра, екип на Радио ВИДИН провери ситуацията на място към 9 часа. Тогава имаше само 30-ина тира, които изчакваха, а преминаването се осъществяваше само за около 30-40 минути.  

Според превозвачите, по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток. Седмично през моста Видин-Калафат преминават между 15 и 20 000 автомобила. Опашките от тирове понякога достигат и до над 7 километра. Налага се престой с часове, дори и с дни, казват шофьорите.

Снимка"Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", заяви председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов.

"В международния транспорт работят 300 хиляди българи. За Дунав мост 2 дадохме 420 милиона лева, а той работи наполовина", посочи председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно. Липсва желание за справяне с проблема", каза Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът с километричните опашки на Дунав мост 2 стигна и до парламента. Народният представител Михаил Миков зададе актуален въпрос към вътрешния министър Румяна Бъчварова. Той подчерта, че проблемът засяга хиляди шофьори, фирми, превозвачи и товари и предупреди, че отклоняването на трафика от моста, който е най-прекият път от Азия до Европа, нанася сериозни загуби на нашата страна.

Снимка"От началото на месец юни по Дунав мост 2 Видин-Калафат средно дневно преминават около 2 500 моторни превозни средства, като по-голямата част от тях са товарни. Оформят се колони, дълги 5 до 7 км в някои дни, а шофьорите чакат от 5 до 10 часа за преминаване. Често се случва, когато някой изпреварва колоната, да се стига до саморазправа. Създава се една изключително бойна обстановка в подстъпите към моста. За екологичната ситуация- няма да коментирам… там няма никакви условия за тоалет за водачите, които прекарват до 10 часа в камиона", заяви Миков.


В отговора си вицепремиерът Румяна Бъчварова обясни, че проблемът с бавното обработване на документите е в румънската страна. Проведена е и работна среща между българските гранични власти с румънските им колеги, на която са поставени въпроси за оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола:

Снимка"Сериозен е проблемът. С новите промени в Шенгенския кодекс вероятно ще се наложи да правим много скоро двоен контрол- от българска и от румънска страна. Много усилия полагаме да се приеме решение, което да ни даде възможност да остане сегашното положение, така че проверките да се извършват само от едната страна. Сегашното забавяне при преминаването на ГКПП Дунав мост 2 е вследствие на допълнителния контрол, извършван от румънските служби. При удължаване на колоната с изчакващи товарни автомобили българската гранична полиция, съгласувано с румънската полиция, включва допълнително изходящо трасе "Автобуси" за извършване на гранични проверки на товарни превозни средства, с което трасетата за товарния трафик се увеличават на 3, но пропускателната способност не може да се увеличи заради забавянето от контрола на румънската служба. Независимо от това се въвеждат мерки от българска страна на всеки пункт. На 19 октомври на ГКПП Видин мост е проведена работна среща, на която са присъствали представители на Граничното управление във Видин, румънската гранична охрана, румънската национална агенция "Пътища и мостове" и смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". От българска страна са поставени въпросите относно необходимостта от оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола от службите с цел намаляване на времето за преминаване на товарните автомобили през пунктовете. От румънската национална комисия са уверили, че ще предприемат мерки за увеличаване броя на служителите с цел повишаване ефективността на обработката на товарните автомобили."

Михаил Миков настоя да се водят разговори на ниво министри с румънската страна и да се назначат повече служители на моста, докато все още трафикът не се е отклонил към други гранични пунктове заради дългото чакане, което пък би довело до сериозни финансови загуби.

Още по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Справя ли се кабинетът "Желязков"

Справя ли се кабинетът "Желязков" с управлението на страната? Имат ли основание критиките на опозицията към управляващите? Стабилна ли е коалицията? Решава ли проблемите на хората в Северозапада? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника". В момента основната политическа война в България e за геополитическата ѝ ориентация . Това заяви..

публикувано на 14.10.25 в 13:14

Как да направим българските общини по-добри места за живот

Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..

публикувано на 13.10.25 в 14:27

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00

В Гара Орешец с подписка срещу изграждането на фотоволтаичен парк

От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото.  Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..

публикувано на 08.10.25 в 15:26

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19