Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Скоростният път Видин-Ботевград ще е готов до 2022 година?

Видинчани готови на протест

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Катастрофите по направлението Видин-Ботевград вече станаха ежедневие. Докога Е-79 ще взима жертви, а изграждането на скоростен път ще бъде само предизборно обещание? Отговорите потърсихме в "Посоките на делника".

След отварянето на Дунав мост 2 при Видин-Калафат тежкотоварният трафик в региона рязко се увеличи. Статистиката на моста показва, че среднодневно през него преминават по около 2500, а всяка седмица между 15 000 и 20 000, моторни превозни средства, голяма част от тях- тирове. Ясно е, че състоянието на международния път Е-79 в частта си от Видин до Ботевград не отговаря на засиления трафик. Решението е изграждане на по-широк- четирилентов или магистрален, път. Обещание, което слушаме от години. То беше обявявано като приоритет на всяко от последните няколко правителства, но досега нищо реално не се случи, а преди седмица 21-годишно момиче от Белоградчик загуби живота си и 11 пътници пострадаха, след като ТИР отнесе автобус край монтанското село Смоляновци. На следващия ден новото правителство на Бойко Борисов встъпи в длъжност, а премиерът отново обяви, че модернизирането на пътя Видин-Ботевград е основен приоритет. Изключително важна за следващите години ще е отсечката Видин-Ботевград, потвърди и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.

СнимкаМеждународният път Е-79 преминава през центъра на град Димово. Заради трафика от тежкотоварни автомобили се отвориха огромни дупки, къщите около пътя се напукаха и преди година хората излязоха на протест. В резултат на това бе извършен основен ремонт, а старият паваж бе подменен с асфалт. Сега обаче тировете и автомобилите преминават с доста над разрешената скорост през Димово. До пътното платно е местното училище, а най-близкият магазин, в който учениците пазаруват, е на отсрещния тротоар.

"Много е опасно. Непрекъснато дежури учител или някой от персонала. Колите изобщо не спазват ограниченията, няма и кой до контролира. Задължително трябва да се направи околовръстен път и да се пренасочи това движение. Тук е прах, живо чудо, къщите се напукаха. На магия сме се опазили до момента, да не загине някое дете... Постоянно живеем в страх... Голям е проблемът с тези тирове, постоянно сме нащрек... Този път не е подходящ за този трафик... Никъде в Европа няма такова нещо... Много рядко спират на пешеходната пътека... Страх ме е да пресичам, ще ме блъснат...", разказаха пред Красимир Каменов учители и ученици.

Проектът за нов скоростен път Видин-Ботевград включва изграждане на обходен път на Димово, което би успокоило обстановката:

"Това ще реши проблема, иначе чакаме да стане тежко произшествие, за да се вземат някакви мерки. Живея на главната улица и къщата се тресе при всеки преминал тир... Онзи ден един ме блъсна в ръката... Преминават с 80 км/ч, онзи ден щяха да сгазят една жена... От колко години се говори за това обаче нищо не се случва... Пътят е много опасен... Говорят за този път от години наред, ама няма да стане и още две петилетки да минат...", казаха още жители на Димово. Слушатели на Радио ВИДИН добавиха, че абсолютно наложително е изграждането на нов по-широк път до Ботевград и че ако не се вземат мерки, сегашният път скоро ще се превърне в "алея на жертвите на катастрофи".

За Дунав мост 2 тировете пътуват главно по две направления след Монтана- или по международния път през Димово, или през Студено буче-Славотин-Доктор Йосифово-Арчар, който е с около 20 км по-къс. Жителите на монтанските села обаче инициираха подписка с искане тежкотоварният трафик по това направление да бъде забранен, защото пътната настилка е в окаяно състояние, а тежките камиони преминават с висока скорост, често катастрофират и предизвикват вибрации, от които къщите се напукват. Официално вече е въведена такава забрана, но тя ежедневно се нарушава.

СнимкаСпоред Александър Александров- кмета на Община Ружинци, през която също преминава международният път Е-79 и която служи и за връзка с третокласния път през Арчар, е необходимо да се засили контролът на движението, а където трябва да се поставят легнали полицаи и стационарни камери за контрол на скоростта. Преди дни автоцистерна, за щастие- празна, се заби в къща в ружинското село Тополовец.

"Ако и ние в община Ружинци съберем подписка и спрем трафика на тировете, откъде ще минават? Такива забрани не бива да бъдат налагани, но трябва да има засилен контрол. Тези камиони създават страшни неприятности и проблеми на населението. Всяка седмица по 1-2 катастрофи, по 1-2 жертви- нещата стават извън контрол. Относно модернизацията на пътя зная, че Оценката за въздействие върху околната среда е преминала и в момента няма никакви пречки за по-нататъшното изпълнение на този проект. До колкото зная до 2020 година е срокът за очакваното начало на този проект", обясни Александър Александров.

СнимкаЗачестилите катастрофи и рисковете, които крие разминаването с летящите тирове предизвикаха реакцията на жители на Северозапада. В социалните мрежи вече има групи, които настояват за взимане на ефективни мерки. Видинският лекар Емил Мушанов пък обяви, че започва инициатива за протестно спиране на движението по Е-79:

"Откакто отвориха Дунав мост 2 зачестиха катастрофите по Е-79. Смъртните случаи са се увеличили повече от 3 пъти за последните 2 години. Пътят, който е проектиран преди 35 години, не е подходящ за сегашния трафик. Този път два пъти беше изваден от националните приоритети. Положението е плачевно. В момента е опасно да се пътува по този път. Държавата трябваше паралелно с изграждането на Дунав мост 2 да направи и магистрала. Всяко друго решение е компромис със здравето, с живота на хората, които пътуват по това направление. От 5-6 години са приказки за скоростен път, но нищо реално не се случва. Ако политиците и държавата продължават по същия начин да се държат към една не малка част от населението, защото тук са засегнати не само жителите на трите области Видин, Монтана и Враца, а и останалите участници в движението от цяла България и цяла Европа, не виждам друг вариант освен чрез ефективни протести, за да ги накараме да започнат някакъв строеж."

Отправихме официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" приоритет ли е модернизирането на главен път I-1 в участъка Видин-Ботевград, има ли яснота как може да бъде финансирано изграждането, какъв е реалистичният краен срок за изграждането на този път, какво сочи статистиката за среднодневния трафик в този участък. Ето и отговорът на пътната агенция:

СнимкаНаправлението Видин - Ботевград, който е част от път І-1 (Е-79) Видин - София - Кулата, е сред приоритетните пътни инфраструктурни проекти до 2022 г. Построяването на участъка е от национално и международно значение, тъй като съществуващият първокласен участък не може в достатъчна степен да поеме трансграничния трафик от граничните пунктове при Видин, Оряхово и Дунав мост ІI, обясниха от Агенция "Пътна инфраструктура" и добавиха, че направлението Видин - Ботевград е с обща дължина 167 км и индикативната стойност за неговото изграждане е 846 млн. евро с ДДС. Разделен е на 4 подучастъка, които са с различна степен на проектна готовност.

Агенция "Пътна инфраструктура" търси различни варианти за реализирането на проекта.

През миналата година правителството осигури 27 млн. лв., с които бяха ремонтирани 65 км от международния път Е-79 на територията на областите Видин и Враца. Тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2 вече преминава по ремонтирания първокласен път, с което се повиши безопасността и удобството при пътуване, твърдят от пътната агенция.

Средно на денонощие в периода януари - април м. г. по път I-1 Видин - Монтана са преминали между 2 000 до 3 100 превозни средства, показват данните от автоматичните преброителни пунктове на Агенция "Пътна инфраструктура" в близост до Димово. От тях между 1100-1800 са леките автомобили, между 170-250 лекотоварните превозни средства, а между 450-1000 тежкотоварните МПС с ремаркета средно на денонощие.


Депутатът от Враца Николай Иванов също е поставил актуален въпрос към министъра на регионалното развитие и благоустройството "какъв е времевият разчет и кога ще започне изграждането на скоростния път София-Видин, каква е проектната готовност". Очаква се отговор да бъде даден по време на парламентарния контрол утре.

Повече по темата- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56