Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко опасни са старите коли и ще бъде ли спрян вносът им

Снимка: БГНЕС

Неприятна новина съобщи преди дни министърът на околната среда и водите Нено Димов. В телевизионно интервю той заяви, че един от основните приоритети на ведомството му през тази година ще бъде чистотата на атмосферния въздух. Предвиждат се сериозни мерки, които да направят вноса на употребявани автомобили от Европа неизгоден и търговията с коли втора ръка на практика да спре. Димов уточни, че се очаква становище по въпроса от Министерството на финансите, но най-вероятно предвидените мерки ще бъдат насочени към вносителите и търговци на употребявани автомобили. От Министерството на околната среда и водите обещаха, че ще бъде въведен много строг контрол и върху пунктовете за технически прегледи. Основната цел е спирането на вноса на коли над определена възраст и неотговарящи на определени евростандарти. 

Видинчани са категорични, че подобно решение е абсурдно, предвид финансовите възможности на хората, живеещи в крайдунавския град. Това показа наша анкета с жители на Видин.

За стандартите и условията, на които трябва да отговарят автомобилите у нас разговаряхме с Йонко Иванов, председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото подготовка.


"За да се спре търговията със стари автомобили, трябва новите да станат изгодни за закупуване. Нека първо да си оправим икономиката и след това да въвеждаме подобни предложения. Няма нови и стари автомобили-  има изправни и неизправни. За съжаление управляващите дават напразни обещания и след това не ги изпълняват. Затова следващата седмица очаквайте и реакция от наша страна" - каза Йонко Иванов.


Според Министъра на околната среда и водите Нено Димов в България хората масово предпочитат мощна германска кола на 20 години, вместо такава за същите пари, но на 5 години и с много по-добри еко показатели. 


Ани Ванков е автомобилен състезател и собственик на автосервиз във Видин


"Предложението е идеално, макар че и за мен не е изгодно. Все пак живеем в 21-ви век и трябва да вървим напред. Кола над 20 години няма как да се преустрои, така че да не излъчва вредни емисии. Дори румънците вече са доста по- напред от нас в това отношение" - беше мнението на Ани Ванков по темата.


Статистиката на КАТ в началото на годината показва, че продажбата на нови спрямо употребявани автомобили е в съотношение 1 към 13. За 12 месеца у нас са продадени едва 20 500 нови коли, докато за същия период регистрираните автомобили от Топ 20 марки употребявани машини са над 200 000. Разговаряхме по темата с международни шофьори от Видин, които превозват стоки и товари в различни европейски страни. 


"Категорично сме против новите автомобили, предвид компютъризирането на цялата система. Това понякога създава доста неудобства, особено на дълъг път. Стари автомобили има доста по- добри и по- стегнати от някои от новите" - казаха шофьорите. 


От целия автопарк в България, само 17% са на възраст под 10 години. Процентът при леките коли е 14. Проблемът е, че около 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, а новите коли до 5 години са само 4,4%. 


Опитахме се да се свържем със собственици на автокъщи и автоморги в различни населени места на Северозапада. Нито един от тях не пожела да коментира темата. Няколко пъти телефонът ни бе затворен, а най- честите отговори бяха: 


"Колега, не ме занимавайте- намерете си някой друг да коментира тази тема" или "Обадете се малко по- късно, че собственикът го няма" и дотук. 


И на финал да кажем, че Министърът на околната среда и водите уточни, че най-късно до 10 дни ще бъде съставена работна група, която да обсъди всички тези нови предложения. 


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да се преодолеят регионалните различия

Решения за отключване потенциала на регионите дават от Института за пазарна икономика /ИПИ/.  Експертите посочват, че България бележи устойчив икономически напредък през последните 25 години. Брутният вътрешен продукт на човек от населението в стандарти на покупателна  способност се увеличава от 28% от средното ниво за Европейския съюз  през..

публикувано на 03.11.25 в 14:28
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56