Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Росица Кирова: "Държавата е длъжница на Северозапада"

Два протеста в събота, 27 януари заради инфраструктурата в региона

Снимка: Полина Тодорова

Защо държавата не направи почти нищо за развитието на Северозапада и защо липсата на внимание към този регион е хронична от години? Мнение по тези и други въпроси дава днес в "Гледна точка" Росица Кирова от "Единни за промяна":

"Единни за промяна", като част от широка гражданска инициатива, организира протест на 27 януари - събота, на изхода на град Видин от 11 часа. Организираме го, за да бъдем чути. С това трябва да се започне. За мен е страшно, че никой не отразява това, което се случва на път Е 79- ежедневните катастрофи. Защото човек, ако се вгледа внимателно, ще си даде сметка, че те се случват не заради лошата култура на шофьорите, или заради скоростта, с която се движат, или заради неспазване на знаците и правилата за движение. Този фактор е съществен, но той съществуваше и преди 4, и преди 5, и преди 10 години... Всеки може да прецени, че за да не се случват тези неща, е нужно да имаме подходящи пътища, които да отговарят на трафика и натовареността на пътното трасе, без да има съществени разминавания в това- как го вижда видинското гражданство и как- българското правителство. Защото от години гражданите на Северозапада получават нееднократно обещания, че ще има скоростен четирилентов път, магистрала до Видин и какво ли не още... Все още чакаме обаче.

Обещанията особено се засилиха през последните 10 години, с пускането в експлоатация на Дунав мост 2. Трафикът е 4 пъти над предвиденото, приходите са 5 пъти повече от очакваните, а пътят продължава да не отговаря на условията. Смея да кажа, че това е най-натовареното трасе в момента в България по отношение на тежкотоварни автомобили. И ако трябва да говоря за това, защо има проблем, проблемът е в това, че този трафик, който е генериран от съоръжението Дунав мост 2 (говорим за тежкотоварни автомобили), по никакъв начин не отговаря на габаритите, на състоянието, на релефа, на пътното платно, което обслужва в момента моста, а това е международния път Е 79...

Другото, което силно притеснява всички граждани, включили се в инициативата за магистрален път до Видин, е отказът от какъвто и да е разговор по въпроса. Идеята за магистрала до Видин през последните 5-6 години два пъти отпада и от националните приоритети на държавата... Ние не искаме нищо като подарък. Ние искаме парите от българските данъкоплатци да бъдат разпределяни така, че да развиват цялата територия на българската държава. Аз мисля, че това не е трудно и крайно време е да покажем, че сме непримирими... "

За протест, свързан с инфраструктурни въпроси се готвят и други жители на Северозапада на 27 януари. Протестиращите искат да бъде построен тунел под прохода Петрохан. От Националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан” са внесли в Народното събрание отворено писмо и подписка от името на 16 664 жители на Северозападна България. Очаква се до юни да бъдат започнати реални действия по стартирането на проекта, т.е. - в  документа се настоява до 30 юни да стартира процедура за изграждането на пътното съоръжение. Събирането на подписите е започнало преди година. Подписката беше съчетана и с протести. Това съоръжение ще бъде от полза за цялата българска икономика, коментира за Радио ВИДИН Димитър Николов от инициативния комитет:

"Хората имат абсолютни основания за протеста. Знаете, че Северозападът е най-бедният регион не само в България, но и в целия Европейски съюз. Това е един регион, който е оставен на самотек, без никакви инвестиции от страна на властта. Разликата в инвестициите между Южна и Северна България от началото на членството ни в Европейския съюз до сега, е следната: 85 % от всички европейски инвестиции и тези от българския бюджет, са в Южна България и само 15 % - в цяла Северна България. Т.е. говорим за разлика от 6 пъти в двете еднакви географски половини на България- те са еднакви и по територия, и по население... Тук стои въпросът- кое налага този геноцид към Северна България и конкретно към Северозапада."

Протестът за тунел под Петрохан в събота е от 11 часа, на подстъпите на прохода, съобщиха организаторите.

Целите интервюта и подробности за протестите можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова, "Мяра": Няма ентусиазъм, но все пак управлението е приемливо за българите

37,4% от пълнолетните българи приемат формулата на правителството "Желязков". Това сочи експресен сондаж на социологическа агенция „Мяра“. Формулата на правителството по-скоро приемат 21,4%, 16,5 на сто по-скоро не я приемат, а 20,8% съвсем не я приемат. Останалите близо 4 на сто от запитаните се затрудняват да отговорят.  "Повече от..

публикувано на 21.01.25 в 12:24
Д-р Георги Савков, управител на ломската болница

Д-р Георги Савков: Болницата продължава да работи със същия обем, както преди десетилетия

Проблемът с кадрите стои и пред ломската болница "Свети Николай Чудотворец". Това е проблем за цялата държава, казва управителят на лечебното заведение д-р Георги Савков.  "С течение на години, десетилетия да не кажа, тя концентрираше кадрите си само в големите градове. За периферията нямаше решение. И това, което в момента работи в..

публикувано на 20.01.25 в 13:23

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41