Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Росица Кирова: "Държавата е длъжница на Северозапада"

Два протеста в събота, 27 януари заради инфраструктурата в региона

Снимка: Полина Тодорова

Защо държавата не направи почти нищо за развитието на Северозапада и защо липсата на внимание към този регион е хронична от години? Мнение по тези и други въпроси дава днес в "Гледна точка" Росица Кирова от "Единни за промяна":

"Единни за промяна", като част от широка гражданска инициатива, организира протест на 27 януари - събота, на изхода на град Видин от 11 часа. Организираме го, за да бъдем чути. С това трябва да се започне. За мен е страшно, че никой не отразява това, което се случва на път Е 79- ежедневните катастрофи. Защото човек, ако се вгледа внимателно, ще си даде сметка, че те се случват не заради лошата култура на шофьорите, или заради скоростта, с която се движат, или заради неспазване на знаците и правилата за движение. Този фактор е съществен, но той съществуваше и преди 4, и преди 5, и преди 10 години... Всеки може да прецени, че за да не се случват тези неща, е нужно да имаме подходящи пътища, които да отговарят на трафика и натовареността на пътното трасе, без да има съществени разминавания в това- как го вижда видинското гражданство и как- българското правителство. Защото от години гражданите на Северозапада получават нееднократно обещания, че ще има скоростен четирилентов път, магистрала до Видин и какво ли не още... Все още чакаме обаче.

Обещанията особено се засилиха през последните 10 години, с пускането в експлоатация на Дунав мост 2. Трафикът е 4 пъти над предвиденото, приходите са 5 пъти повече от очакваните, а пътят продължава да не отговаря на условията. Смея да кажа, че това е най-натовареното трасе в момента в България по отношение на тежкотоварни автомобили. И ако трябва да говоря за това, защо има проблем, проблемът е в това, че този трафик, който е генериран от съоръжението Дунав мост 2 (говорим за тежкотоварни автомобили), по никакъв начин не отговаря на габаритите, на състоянието, на релефа, на пътното платно, което обслужва в момента моста, а това е международния път Е 79...

Другото, което силно притеснява всички граждани, включили се в инициативата за магистрален път до Видин, е отказът от какъвто и да е разговор по въпроса. Идеята за магистрала до Видин през последните 5-6 години два пъти отпада и от националните приоритети на държавата... Ние не искаме нищо като подарък. Ние искаме парите от българските данъкоплатци да бъдат разпределяни така, че да развиват цялата територия на българската държава. Аз мисля, че това не е трудно и крайно време е да покажем, че сме непримирими... "

За протест, свързан с инфраструктурни въпроси се готвят и други жители на Северозапада на 27 януари. Протестиращите искат да бъде построен тунел под прохода Петрохан. От Националната гражданска инициатива "Тунел под Петрохан” са внесли в Народното събрание отворено писмо и подписка от името на 16 664 жители на Северозападна България. Очаква се до юни да бъдат започнати реални действия по стартирането на проекта, т.е. - в  документа се настоява до 30 юни да стартира процедура за изграждането на пътното съоръжение. Събирането на подписите е започнало преди година. Подписката беше съчетана и с протести. Това съоръжение ще бъде от полза за цялата българска икономика, коментира за Радио ВИДИН Димитър Николов от инициативния комитет:

"Хората имат абсолютни основания за протеста. Знаете, че Северозападът е най-бедният регион не само в България, но и в целия Европейски съюз. Това е един регион, който е оставен на самотек, без никакви инвестиции от страна на властта. Разликата в инвестициите между Южна и Северна България от началото на членството ни в Европейския съюз до сега, е следната: 85 % от всички европейски инвестиции и тези от българския бюджет, са в Южна България и само 15 % - в цяла Северна България. Т.е. говорим за разлика от 6 пъти в двете еднакви географски половини на България- те са еднакви и по територия, и по население... Тук стои въпросът- кое налага този геноцид към Северна България и конкретно към Северозапада."

Протестът за тунел под Петрохан в събота е от 11 часа, на подстъпите на прохода, съобщиха организаторите.

Целите интервюта и подробности за протестите можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47
Любен Иванов

Любен Иванов: 15 години ГЕРБ унищожаваше Северозапада в интерес на ДПС

Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната.  Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...

публикувано на 07.08.25 в 10:25
Ваня Василева

Ваня Василева: Господин Пеевски подкрепи моите усилия за развитие на инфраструктурата в нашия край

"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..

публикувано на 07.08.25 в 10:00