Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трафикът за Дунав мост 2 се е утроил, Е-79 не издържа

Снимка: Радио ВИДИН

Трафикът по международния път Е-79 в Северозапада непрекъснато се увеличава и пет години след отварянето на Дунав мост 2 трасето трудно поема големия брой тежкотоварни автомобили, инцидентите станаха ежедневие. Официалната статистика сочи, че през 2013 година, когато мостът беше пуснат в експлоатация, средно седмично са преминавали по 8 400 моторни превозни средства, а сега- през изтеклата седмица беше поставен своеобразен рекорд, достигайки числото 24 000 предимно тежкотоварни автомобили, преминали през моста, т.е. трафикът се е увеличил три пъти за последните пет години.

Преди дни стана поредният тежък инцидент. Малко след полунощ в понеделник холандски тир, шофиран от румънски гражданин, се заби в къща във видинското село Медовница. Шофьорът загина, а като по чудо няма други пострадали.

Сред най-опасните е участъкът Димово-Бела-Скомля-Медовница, характерен с последователни и остри завои. Често тирове, управлявани от водачи, непознаващи особеностите на трасето, преминават с несъобразена скорост, което води до тежки и неприятни инциденти. Собствениците на къщи до пътното платно живеят в непрестанен страх от профучаващите 40-тонни камиони. Заради това събрали подписка с искане за ограничаване на трафика, разказа кметицата на Медовница Павлина Ковачева. Резултат обаче няма.

"Ако трябва, ще протестираме и ще затворим пътя", добави Ковачева.

Имотът на Илка Тодорова в Скомля неведнъж е бил "навестяван" от тежките машини.

Снимка"В един и същи ден- три пъти. Сутринта в 6 часа, на обяд в 3:20 и вечерта. Сега, като говоря, настръхвам цялата. Всеки нормален човек иска спокойствие, сигурност и закрила, а аз ето какво получих. КАТ и застрахователите ме посъветваха да замина, ако има къде да отида, защото тук е опасно. До там се стигна- да напусна бащиния си дом, където съм се родила и израсла, където ми е мило. Областната управителка доведе комисия и разпореди да се вземат мерки, но нищо не са направили. Една група хора от селото отидохме в Министерството на регионалното развитие. Прие ни началникът на кабинета. Министърът не ни прие, каза, че ще разучи случая и ще ни се обади, но не ни се обади. Записахме се при Дончо Атанасов, бившия вече началник на Агенция "Пътна инфраструктура". Той ни прие, взе присърце проблемите ни, обади се по телефона и ги направи на нищо, разпореди на кмета на Димово и началника на "Пътно управление"- Видин да се направи най-стабилната мантинела, която "да даде възможност на жената да живее спокойно". До ден днешен- нищо. Живея неспокойно, щом завали дъжд- не мога да спя. Вече казах и да не пращат внучката, която преди по цяло лято беше тук. И самите шофьори са много притеснени. Тировете едва се разминават на този тесен път, качват се на тротоарите. Трябва да се направи нещо... Направихме подписка с искане да се ускори изграждането на новата отсечка Димово-Ружинци, за да се избегнат тези завои тук и да живеем спокойно. Ден не минава без катастрофи", разказа Илка Тодорова.

За проблем с нарасналия трафик признават и от "Пътна полиция"- Видин. Правим всичко, което е в нашите компетенции, за да не се стига до тежки инциденти, но състоянието на пътната инфраструктура не зависи от нас, обясни началникът на сектора главен инспектор Владимир Герасимов и добави:

Снимка"Всичко, което е възможно като мерки, които да се включат в обхвата на пътното платно и не е свързано с реконструкцията и препроектирането на пътя, като: знаково стопанство, еластични огради, канавки, шумящи маркировки, е направено. На всеки от нас е ясно, че този път не е конструиран да поеме такъв огромен трафик, но за съжаление не е в нашите компетенции и възможности да променим фактическата обстановка. Триъгълникът, който влияе на безопасността на движението, са водачите, инфраструктурата и контролът. Ние сме от страната на контрола и полагаме максимални усилия. Колегите от Белоградчик са страшно натоварени, защото в отсечката, която е в тяхната териториална компетентност, се случват ежедневно инциденти, главно с участието на товарни автомобили. Полагаме максимални усилия, но няма как да спрем този трафик. Географското положение е такова, че от тук е входно-изходната артерия за Европа. На територията на област Видин от началото на годината са регистрирани 194 пътно-транспортни произшествия, при които са ранени 30 и са загинали 6 лица."

Разбира се, за да се облекчи трафикът от и към Дунав мост 2 и пътните инциденти да намалеят, трябва да се изгради по-широк и безопасен път. След протестите в началото на година, правителството обеща това най-накрая да се случи. Обаче дори всичко около обществените поръчки и финансирането да мине гладко, цялото направление от Видин до Ботевград ще е готово най-рано след поне 4 години. А дотогава...?

Повече- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Как да направим българските общини по-добри места за живот

Годишната среща на местните власти- водещото събитие на Националното сдружение на общините в Република България /НСОРБ/, се провежда в курортния комплекс Албена. Събитието е част от проявите, посветени на Деня на българската община. През тази година форумът се провежда от 12 до 14 октомври и преминава под мотото "Безкрайни възможности в..

публикувано на 13.10.25 в 14:27

Село Вирове съхранява българските традиции и дух

В първите дни на есента екипът на Радио Видин гостува на село  Вирове, което се намира  на 12 км от Монтана. До него има и редовен автобусен транспорт.  Наименованието на селото идва от река Вировска, а тя пък носи името си от многото вирове, които са се образували по нея.  Селото е заселено след 1882 г.  И днес..

публикувано на 10.10.25 в 12:00

Теодор Димокенчев: Социалната ни система е построена върху лъжи

За последните 35 години населението на България е намаляло с над 2 млн. и половина, като към момента сме под 6 500 000 души. Нацията ни застарява, но раждаемостта в последните 20 години се покачва, показват данните на Националният статистически институт за 2024 година.  Политиките по демография не са от хоризонта на едно правителство или на един..

публикувано на 09.10.25 в 10:00

В Гара Орешец с подписка срещу изграждането на фотоволтаичен парк

От инициативен комитет в Гара Орешец се обявиха против изграждането на фотоволтаичен парк на площ от над 700 декара в землището на селото.  Ще има екологични последици и ще попречи на туризма, каза Соня Серафимова. "В момента се стига до цифрата 735 декара, което ни води на мисълта, че това е много нещо и буквално задушава селото от..

публикувано на 08.10.25 в 15:26

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..

публикувано на 06.10.25 в 14:22