Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво се случва с обещания нов път Видин-Ботевград?

Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

След няколокоседмичните протести на жители на Северозападна България в началото на тази година, на свое заседание Правителството прие решение за изгражадне на модерен четирилентов път от Видин до Ботевград, като разписа конкретни срокове за изпълнението. Още през март трябваше да бъдат отворени обществените поръчки за два от участъците Мездра-Ботевград и Видин-Ружинци. Обаче стартира само търгът за Мездра-Ботевград, който пък няколко месеца по-късно бе анулиран заради пропуски в документацията и едва миналата седмица бе отворен повторно.

По този повод народните представители от Видин Цветан Топчиев и Враца Николай Иванов зададоха актуалният въпрос към новия министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

"Пътят Видин-Ботевград е един приоритетен обект и за мен, и за цялата Северозападна България. Аз Ви уверявам, че като министър на регионалното развитие и благоустройството ще следя лично процедурите и цялата реализация на проекта. За мен беше важно самата документация по процедурата на Мездра-Ботевград да бъде изрядна, така че да нямаме повече обжалвания и да можем в 2019 година да имаме избран изпълнител, да имаме проект, който в средата на 2019-а, поне такова е моето желание, да започне неговата реализация, т.е. реалното строителство. Продължаваме да работим съвместно за реализацията на този проект", обясни Петя Аврамова.

Забавянето за първия обект вече е седем месеца, а по останалите отсечки "Видин - Димово", "Димово - Бела - Ружинци", "Ружинци - Монтана", "Монтана - Враца" и "Враца - Мездра", като че ли все още нищо не се прави. Според правителственото решение, новият път трябва да бъде готов до 2021 година, а най-тежките участъци - до края на 2020 година. Срокът за изпълнение на "Мездра-Ботевград" е три години и не е трудно да се предположи, че официално обещаното през месец март едва ли ще бъде изпълнено в срок. Каква е позицията на протестиращите?

"Забавят се, забавят се е меко казано, всъщност безобразно се забавят. За отсечката Мездра-Ботевград вече има 4-5 месеца забавяне извън договореното с решението на Министерски съвет. Що се отнася до отсечката Видин-Монтана, която всъщност касае всички хора от Видин и е "отсечка на смъртта", последната информация, която имаме е свързана с това, че забавянето се дължи на промяната на общите устройствени планове и изработването на парцеларните планове за общините Видин и Димово. Няма развитие по тази тема или поне ние нямаме такава информация, въпреки че задаваме непрекъснато писмени въпроси. Не зная на какво се дължи, но напълно възможно е с времето ангажиментите да избледняват, да се забравят. Протестите постигнаха едно много ясно решение и то е решение на Министерски съвет с конкретни срокове и с график. Никой не би имал нищо против, ако графикът се забавяше с месец или два, но в случая говорим за доста сериозно закъснение. Аз лично съм възмутена от безхаберието на местната власт на територията на общините, през които преминават тези пътища. Ние направихме това, което зависеше от гражданите- показахме, че искаме това трасе да бъде изградено, показахме, че не сме съгласни да продължават да ни лъжат и дадохме възможност на управляващите да поемат ясни и конкретни ангажименти и да изпълнят тези свои ангажименти. Търсят ни много хора, които питат няма ли да излезем отново на улиците и кога ще излезем. Вече не стои въпросът "дали ще излезем", а "кога", за да покажем, че така не може. Почти година мина от протестите. Незаинтересоваността на тези, които сме избрали за народни представители и да ни управляват от територията на общината, води до всичко, което не се случва на общината, а би трябвало дасе случи. Когато направихме срещата в Министерски съвет по време на протестните действия, ясно ни беше казано, че ако бяха така упорити и настоятелни нашите представители в местната и държавна власт, колкото са били протестиращите, досега отдавна да сме имали път до Видин. Отново ще попитаме какво се случва с проекта, защото освен политическата отговорност тези хора имат и персонална отговорност към всеки един загинал по този път или пострадал, или имал щети, движейки по този път. Защо трябва да се случи нещо като в Своге, за да започнат някакви действия? Надявам се, че няма да се стигне до това отново по доста по-груб начин да изразим своето недоволство, защото за съжаление пътят не се строи докато ние говорим, докато пишем писма. Ще бъде много трагично, ако през януари отново разговаряме за този път и ако тогава си кажем: "Мина една година, а нищо не се случи- излъгаха ни отново". Аз вече не изключвам тази вероятност.", каза Росица Кирова, председател на гражданско обединение "Единни за промяна".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..

публикувано на 22.07.25 в 13:05

Знаем ли какво слагаме на трапезата си?

Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации.  Растителни мазнини вместо мляко в..

публикувано на 21.07.25 в 11:32

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23