Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще ни глобяват ли, ако сами ремонтираме колата?

Снимка: Радио ВИДИН

"Забраняват десния волан... Глобяват с 500 лв. шофьор, ако сам си ремонтира колата... Махат от КАТ регистрацията на колите..." Това са само част от заглавията, които в последните дни се тиражират в медии, сайтове и социалните мрежи. Озадачаващите новини са продиктувани от публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите нови закона, които се очаква да заменят настоящия Закон за движение по пътищата. 


В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват само от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще създава, води и поддържа регистър. Сред авторите на законопроекта е Съюзът на автосервизите. 


"По наша инициатива предложенията са да се въведе регистрационен режим за всички сервизи и за всички, които упражняват тази професия, за да се гарантира качеството на ремонта в интерес на потребителите, да се ограничи нерегламентирания труд в тези автосервизи, не на последно място- фискалната политика на държавата е засегната много сериозно. В момента няма регристър, но около 6900 автосервиза членуват в различни асоциации, мисля че е по-голям броят на сервизните работилници, които не са обявени въобще. Проблемът е, че хора катастрофират заради неизправни автомобили без дори да го знаят и да подозират за това нещо. Рискът в нерегламентиран сервиз да ви сложат некачествена чест е много голям и това е предизвикано от стремежа да предложат нереално ниска за услугата цена", обясни Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите.


Документът предвижда затягане на контрола, което включва забрана за извършаване на ремонти по автомобилите извън регистрираните автосервизи. Именно тези текстове бяха изтълкувани като ограничаващите всякакви, дори и дребни, ремонти на колата от собственика ѝ.


"Подготвили сме един сериозен текст с доста забележки по закона. Написали сме в преходните и заключителни разпоредби, че ремонтът и техническо обслужване е всяко въздействие върху автомобила с изключение на операциите, които са посочени в инструкцията за експлоатация от производителя на автомобила, което включва монтаж на резервна гума, смяна на крушка, смяна на бушон и т.н."
, добави председателят на Съюза на автосервизите.


Търговията с употребявани автомобилни части също е влязла в проектозакона. Изисква се всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива и да водят специален регистър на авточастите за повторна употреба. 


"Основната идея е да се намалят кражбите на автомобили с цел разкомплектоване и продажба на частите. Забранява се и продажбата на части втора употреба между физически лица", обясни Емил Германов.


Автосервизите ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва да декларират наетите технически специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат. Въвежда се и поне 6 месеца гаранция за извършения ремонт.


Не е ясно обаче кой и дали ще успее да контролира автосервизната дейност, смята Емил Германов:


"Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" няколко пъти се провали в изпълнението на задачите си, освен това няма и достатъчно служители, които да извършват тази дейност. Те нямат капацитет да контролират дейностите, с които са натоварени в момента, камо ли да им трупнем 20-30 000 автосервиза, които трябва да контролират и регистрират." 


Бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ заяви, че е разочарован от проекта за Закон за пътните превозни средства:


"Самият закон сглобява няколко различни визии и изглежда все едно има три закона, които са слепени заедно. Това за сервизите е много хубаво. В медиите обаче излязоха неверни публикации, че за да се намалят опашките в "Пътна полиция", частни фирми ще могат да регистрират коли. Те всъщност ще могат да предлагат само първоначалния технически преглед- т.нар. "канал", но не и да регистрират. Регистрацията си остава в МВР, което означава, че отново трябва да отидете до КАТ, за да си вземете регистрационните табели и талоните. Опасявам се, че има предложения, които крият много тежък лобизъм. Не е изяснено какво точно е "техническо обслужване на автомобила" и дали ще ни глобяват, ако си сменим сами маслото или чистачките. Все пак е хубаво да има регулации в тази сфера, за да знаем, когато отидем в един сервиз, че той е легитимен и ще има гаранция за услугата, която получаваме. Браншовите организации са прави да се опасяват, че ще липсва достатъчен контрол, защото в Агенция "Автомобилна администрация" има най-много корупция. Мисля, че не бива да се спешава приемането на този закон."

Повече по темата и какво смятат видинчани за проектозакона- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..

публикувано на 22.07.25 в 13:05

Знаем ли какво слагаме на трапезата си?

Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации.  Растителни мазнини вместо мляко в..

публикувано на 21.07.25 в 11:32

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45