Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще се пресекат ли корупционните практики на изпитите по кормуване

3
Снимка: Радио Видин

Новите правила за провеждането на изпит по кормуване отново са на дневен ред пред младите шофьори и техните преподаватели. Миналата седмица една идея разбуни духовете в гилдията. Появи се информация, че кандидатите за шофьорска книжка ще трябва се явяват на изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали, по време на курсовете. Според изнесената информация, компютър ще избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите. Това е част от проекта на Министерството на транспорта, за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Държавата трябва закупи сто нови автомобила, които да бъдат оборудвани с видеокамера и компютър, който да избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите- кандидат- шофьорът или изпитващия. Отново компютър ще показва кой греши и в какво. Изпитът ще е в автомобил, различен от учебния, и само в присъствието на инспектор от ДАИ, без инструктора. По този начин ще се премахне субективния елемент при задаването на маршрута и при оценяването на допусканите грешки. Как коментира информацията Георги Борисов, автомобилен инструктор от Видин с над 30 стаж в тази област:

"Аз като шофьор от толкова години и като инструктор от толкова години, като седна в чужда кола, докато се адаптирам с габаритите, с педалите, с газта, със спирачките минават поне 10 минути. През това време автомобилът върви ... Да си стегнат изпитвачите, тия дето изпитват. България не започва от София. Ние в провинцията, мога да го кажа с чиста съвест, че имаме по- голям контрол и изпитите се провеждат на по- голямо ниво, отколкото в София."- обясни Георги Борисов.

"Не само не учим учениците, а и даваме пари на тези, които изпитват и тези убийци излизат на пътя", каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка и коментира идеята за "белите автомобили": "Тази идея възникна преди няколко години, когато бяха създадени "белите стаи". Такава европейска практика към момента не съществува. В частност и обучението куца, но то куца от гледна точка на това, че нямаме достатъчно добри нормативни документи, които да ни дават възможност хората да бъдат подготвени по- добре."

Председателят на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка Йонко Иванов припомни, че до 30 март тази година трябваше да бъде създадена нова учебна документация за обучение на водачи на МПС. До днес намаляването на часовете по теория и увеличаването на тези по практика не се е случило. Йонко Иванов уточни още, че се предлага да се завишат часовете за кормуване по автомагистрала, извънградско и нощно шофиране и коментира разликата между столицата София и провинциалните градове в страната: "Аз не деля България на провинция и големи градове. Това са населени места, в които всичките ние живеем по един и същи начин. Надали, обаче за цени от 350 лева за шофьорски курсове за "С" категория, както има във Видин в момента някой ще се научи да управлява съвременен товарен автомобил."- подчерта Йонко Иванов.

Потърсихме и млади шофьори, на които тепърва им предстои изпит по кормуване. Разговаряхме с Петър Петров от Видин, на 30 години, който в момента кара курсовете за любител шофьор в Крайдунавския град: "За мен са предостатъчни 31 часа кормуване. Трябва да се седне и да се учи. Защото повечето хора не спазват правилата, не спазват знаците и така стават катастрофите."

Кристина Савова е на 18 години и е от Видин. Според нея кормуването в градската част на Видин е доста трудно, защото движението е доста натоварено. Разговаряхме и с Радослав Цанков, професионален шофьор от Видин, който в момента е на обучение за подновяване на своя документ за превоз на опасни товари /ADR/: "Другарите, така наречени "изпитващи", би трябвало да помислят по различен начин за самите курсове и за обучението на курсистите."- каза Радослав Цанков.

В края на миналата седмица министър Росен Желязков отрече информацията, че ще бъдат въвеждани т. нар. "бели коли" и обясни, че информацията, появила се в публичното пространство е фалшива новина. Ще бъде създадена контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на работната среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Събитието бе инициирано във връзка с обявените мерки за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които включват и такива за организацията и провеждането на изпити на кандидатите за водачи. На срещата присъства и Владимир Илиев, преподавател и автоинструктор от Монтана: "Според мен "Автомобилна администрация" трябва да направи една качествена селекция, да мотивира по някакъв начин изпитвачите си и оценката на кандидат водачите да бъде единна. Не може 90 изпитвача да тълкуват по 90 начина Закона за движение по пътищата." 

На проведената среща стана ясно, че основната задача е да се създаде контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Министър Росен Желязков бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

След пет години една трета от работещите в болницата във Видин ще са пенсионери

Средната възраст на лекарите в страната е над 50 години, а в 13 области в страната, сред които и Видин, по данни на Българския лекарски съюз, над половината от лекарите са на повече от 61 години. Прогнозата е за тежка криза в здравеопазването след 10 години. Във Видин основната част от лекарите, добили специалност са в..

публикувано на 04.12.24 в 16:31