Факт е, че днес сред възрастните има много хора, които все по-трудно се справят с писането на ръка. Ако учителите, лекарите и донякъде журналистите все още ползват хартия и химикал, то останалите просто нямат нужда. Хората дори списъците с покупки не ги пишат на ръка. А когато вземат химикал в ръка, се учудват, че почеркът им се е влошил, бъркат буквите, пишат с грешки, редът е крив. Тук не говорим за почерка, а за елементарното запазване на навика за писането на ръка.
Какво доказват учените - изследвания доказват, че без писането хората по-зле формулират мислите си, а пък децaта намаляват своята концентрация. В психологията писането на ръка се използва при успокояване на депресивни състояния, тревожност и различни фобии. С писането повишаваме креативността си и способността на ума ни да открива нестандартни решения за обикновени ситуации и проблеми. Какво мислят видинчани по темата:
"В училище пиша, повече на лаптоп, не пиша често с химикалка, да , пиша заявките, няма как…Много често пиша, подготвям се за изпити, на мен ми е по-лесно да го напиша с ръка и да го запомня..на мен ми е по-лесно ръкописно да си извадя нещата и да го видя, стремя се да усъвършенствам почерка си.."
И така, факт е, че днес все по-малко пишем на ръка, компютърът измества познатото ни писане на хартия. Все повече училища се отказват не само от краснописа, но и от писането на ръка като цяло. В Германия, Финландия и САЩ децата в първи клас учат изписването на буквите само по време на свободно избираеми предмети или не го учат изобщо.
Ръкописното писане, за щастие, е задължително в българското училище. Учениците в начален курс изучават буквите и изписването на думички в ръкописен вариант. Посетихме ученици от видинското училище "Иван Вазов" с преподавател Вили Миладинова, която работи от 25 години като начален учител:
"С децата пишем по-голяма част от буквите. Безспорно е ,че ръкописното писане е много полезно за децата в начален етап. Предупреждавам моите дечица, че когато пишат трябва да пишат с ръкописни букви, а когато четат това са печатните букви. Ползата е голяма за децата от тази възраст, защото децата поемат химикалката в ръка и започват да възпроизвеждат елементите на буквите, след което ги свързват в думи и изречения и оформят текста най-накрая. Моите ученици се ориентират в тесния и широк ред, спазват наклона, следват посоката на изписването на буквите, правилно пишат малките и големите букви и графически правилно свързват буквите в думата. Стремя се да създам в тях умения за краснопис. Винаги се стремя да поставям всяко упражнение с конкретна задача, както и да пишат красиво и четливо. Подавам малко упражнения, наблягам на качествено писане за сметка на количественото."
Александра, Йоана, Ева и Светли са ученици на Вили Миладинова и обясниха как възприемат и как пишат ръкописните букви:
"Много е лесно, буквата „ш“ ми прилича на „и“, всички букви ми харесват, те са много лесни…така се учим и ми харесва да пишем….Не ми е трудно…и двете букви са почти еднакви.."
Децата успяват да се справят с писането, което се оказва, че е много важно за тяхното интелектуално развитие, като с писането усвояват по-добре знанията и засилват въображението си.
Ето и няколко извода, които са направили учените от норвежкия университет Ставагнер, ако не пишем ръкописно:
- ще започнем да четем по-лошо;
- ще пострадат моториката и координацията ни. При писането на ръка са задействани онези участъци от мозъка, които отговарят за интерпретацията на сензорните чувства и формирането на речта.
Учените правят извод, че хората, които бързо пишат – четат по-добре. И обратното: онези, които четат бавно и трудно разбират текста, пишат по-злe.
Пишете с химикалка, за да мислете по-добре и да избягвате тревожни състояния!
Ден преди 3 март нека да отдадем почит на празника български. Сдружение за съхранение на национални традиции "Бдинци" - Видин организира на 3 март, националния празник на България, възстановка на събитията от 1877-1878 година. За подготовката ще ни разкаже Иво Иванов , председател на сдружението. Във възстановката ще участва и..
Неделята, в която се намираме днес се нарича Неделя Сиропустна . На днешния ден ние, християните, имаме обичая да искаме прошка един от друг, затова и самият днешен ден се нарича Ден на прошката . Този обичай е дълбоко християнски по характер, защото с какво най-вече ни прилича да започнем настъпващия пост, ако не с взаимно..
В навечерието на първия пролетен месец, на фокус са така обичаните от всички мартенички. Баба Марта е персонаж в българския фолклор. В народните вярвания името ѝ е свързано с името на месец март. И ако нейните братя - Голям Сечко /януари/ и Малък Сечко /февруари/ са представяни с лют характер, то Баба Марта е ту усмихната и добронамерена,..
В България – то е ясно – ако не от друго, всеки разбира от футбол, медицина и политика. И почти всеки разбира повече от всички други. Когото и да питате, без значение на кое стъпало в социалната стълбица се намира, има готова подробна концепция за справяне с всички наболели проблеми в държавата – демографията, социалните услуги, ситуацията с..
Утре, 1 март, Радио ВИДИН празнува 16 години не само като радио, а и като неотменна част от ежедневието на хората в Северозападна България. Слоганът му „Близо до хората“ не е просто израз - той е обещание, което медията изпълнява всеки ден. През тези 16 години Радио Видин е успяло да се утвърди като важен мост между хората и новините, културата..
В "Eдно" представяме събитията във фондация "Подкрепа за реализация" през месец февруари. На 14 февруари, когото празнуваме Трифон Зарезан по стар стил, от Центъра за социална рехабилитация и интеграция за пълнолетни лица посетиха винарска изба в Ново село. Преди това присъстваха на ритуала по зарязване на лозята, разказа Юлита Петрова,..
Община Белоградчик участва в две европейски туристически изложения - в Будапеща, Унгария и в Букурещ, Румъния. Общината показа всичко, което може да предложи като изживявания, активности, туристически обекти. За първи път Белоградчик се появява на европейската туристическа карта, каза кметът Боян Минков. "Имаше интерес като цяло към..