Факт е, че днес сред възрастните има много хора, които все по-трудно се справят с писането на ръка. Ако учителите, лекарите и донякъде журналистите все още ползват хартия и химикал, то останалите просто нямат нужда. Хората дори списъците с покупки не ги пишат на ръка. А когато вземат химикал в ръка, се учудват, че почеркът им се е влошил, бъркат буквите, пишат с грешки, редът е крив. Тук не говорим за почерка, а за елементарното запазване на навика за писането на ръка.
Какво доказват учените - изследвания доказват, че без писането хората по-зле формулират мислите си, а пък децaта намаляват своята концентрация. В психологията писането на ръка се използва при успокояване на депресивни състояния, тревожност и различни фобии. С писането повишаваме креативността си и способността на ума ни да открива нестандартни решения за обикновени ситуации и проблеми. Какво мислят видинчани по темата:
"В училище пиша, повече на лаптоп, не пиша често с химикалка, да , пиша заявките, няма как…Много често пиша, подготвям се за изпити, на мен ми е по-лесно да го напиша с ръка и да го запомня..на мен ми е по-лесно ръкописно да си извадя нещата и да го видя, стремя се да усъвършенствам почерка си.."
И така, факт е, че днес все по-малко пишем на ръка, компютърът измества познатото ни писане на хартия. Все повече училища се отказват не само от краснописа, но и от писането на ръка като цяло. В Германия, Финландия и САЩ децата в първи клас учат изписването на буквите само по време на свободно избираеми предмети или не го учат изобщо.
Ръкописното писане, за щастие, е задължително в българското училище. Учениците в начален курс изучават буквите и изписването на думички в ръкописен вариант. Посетихме ученици от видинското училище "Иван Вазов" с преподавател Вили Миладинова, която работи от 25 години като начален учител:
"С децата пишем по-голяма част от буквите. Безспорно е ,че ръкописното писане е много полезно за децата в начален етап. Предупреждавам моите дечица, че когато пишат трябва да пишат с ръкописни букви, а когато четат това са печатните букви. Ползата е голяма за децата от тази възраст, защото децата поемат химикалката в ръка и започват да възпроизвеждат елементите на буквите, след което ги свързват в думи и изречения и оформят текста най-накрая. Моите ученици се ориентират в тесния и широк ред, спазват наклона, следват посоката на изписването на буквите, правилно пишат малките и големите букви и графически правилно свързват буквите в думата. Стремя се да създам в тях умения за краснопис. Винаги се стремя да поставям всяко упражнение с конкретна задача, както и да пишат красиво и четливо. Подавам малко упражнения, наблягам на качествено писане за сметка на количественото."
Александра, Йоана, Ева и Светли са ученици на Вили Миладинова и обясниха как възприемат и как пишат ръкописните букви:
"Много е лесно, буквата „ш“ ми прилича на „и“, всички букви ми харесват, те са много лесни…така се учим и ми харесва да пишем….Не ми е трудно…и двете букви са почти еднакви.."
Децата успяват да се справят с писането, което се оказва, че е много важно за тяхното интелектуално развитие, като с писането усвояват по-добре знанията и засилват въображението си.
Ето и няколко извода, които са направили учените от норвежкия университет Ставагнер, ако не пишем ръкописно:
- ще започнем да четем по-лошо;
- ще пострадат моториката и координацията ни. При писането на ръка са задействани онези участъци от мозъка, които отговарят за интерпретацията на сензорните чувства и формирането на речта.
Учените правят извод, че хората, които бързо пишат – четат по-добре. И обратното: онези, които четат бавно и трудно разбират текста, пишат по-злe.
Пишете с химикалка, за да мислете по-добре и да избягвате тревожни състояния!
Свърши отпуската. Свърши и морето. Време е за ефир. Време е за "Неделник". Акцента днес ще падне върху XIII - то издание на Националния събор на народното творчество проведен в Копривщица преди седмица. Ще поговорим за участитето и наградите на читалищата в селата Неговановци, Софрониево и Раковица . Но преди това ще..
Намираме се в Десета неделя след Петдесетница, в която си припомняме едно събитие от живота на Господ Иисус Христос, което ни разкрива неговата сила и величие, неговото човеколюбие и грижа за спасението на човешкия род. "Ако имате вяра колкото синапово зърно, ще речете на тая планина: “П ремести се от тука там и тя ще се премести; и..
Има книги, които звучат като закъсняло извинение. Други са като пиянски монолог в два след полунощ. „Изповедта на един назадничав хетеросексуален мъж“ на френския писател Фредерик Бегбеде е и двете едновременно. Тя е своеобразен негов автопортрет, рисуван сякаш с премигващ неон, доза цинизъм и плахо чувство за вина. Макар да е родом..
След случая със сваленото от самолет дете в инвалидна количка , България трябва да предложи промени в европейския регламент и да засили защитите за пътниците с увреждания, коментира юристът Петър Кичашки. Според него трябва да бъдат инициирани разговори на ниво Европейски парламент и Европейска комисия. Според Петър Кичашки, който е и бивш член на..
В рубриката "Професия хоби" ви срещаме с талантливи артисти или хора с професии, които вдъхновяват. Днес ще се потопим в света на една изключително даровита дама от Лом. Тя се казва Кристина Василева и рисува откакто се помни … а може би дори и отпреди това - започнала е още на две години, когато повечето от нас едва държат молив...
Избраха новите лица на Северозапада за 2025 година. Титлите "Мис" и "Мистър" отидоха при 18-годишната Ралица Кирилова и 28-годишния Силвио Хилмиев. Конкурсът "Мис и Мистър Северозападна България" се проведе преди дни в Лом и беше част от събитията, свързани с фолклорните празници "Поломие". Тазгодишното издание на конкурса мина под надслов "Да се..
"Фабрика за емоции" събира всеки вторник децата в Библиопощата във Видин . Организира се от Общинския съвет по наркотични вещества и Превантивно информационния център към него. Заниманията са всеки вторник в Център за обучение, изкуство и култура към Регионална библиотека „Михалаки Георгиев” - Видин. Психологът Боряна Ангелова обясни:..