Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Родинознание" в училище- ще се повиши ли националното ни самосъзнание

Снимка: Полина Тодорова

От следващата учебна година "Родинознание" ще се изучава, като задължителен предмет в българските училища. Това стана ясно преди дни на среща между групата на Обединени патриоти и министъра на образованието Красимир Вълчев. По другата важна тема за Патриотите от ВМРО - военното обучение в училищата, се разбра, че ще бъде създадена специална програма в Мивнистерството на образованието. Как ще се отразят готвените промени на училищната подготовка и ще приемат ли българските ученици новия предмет? Поддържането на националната идентичност никога не е преставало да бъде цел на образователната система. На проведената среща бяха набелязани важни теми, които управляващите ще следват заедно. Сред тях са проблемите на предучилищното образование, желанието да бъдат обхванати и 4-годишните деца с ангажимента да се поемат и таксите за образование. Коментирани бяха и темите за въвеждане на предметите "Родинознание" и "Военно обучение". Потърсихме за коментар народния представител от ВМРО от Враца Красимир Богданов.

"В момента се изучава учебният предмет "Човекът и обществото" в 3 и 4 клас, но ние смятаме да заменим и постигнахме споразумение с министъра този предмет с "Родинознание". Една отдавнашна наша цел е да бъде засилено патриотичното образование в училище и смятаме, че не само като наименование на учебния предмет, но и като съдържание трябва да има промени в тази посока. Това са неща, които са задължителни в днешния глобален свят, когато идентификацията на отделните национални общности трябва да е много по- силна. Когато бъдат подготвени учебните планове със сигурност ще поискаме да бъде направена проверка на това, което е включено в тях."- уточни народният представител Красимир Богданов.

Преди години предметът "Военно обучение" се изучаваше активно в българските училища. За целта имаше специален учебник, издаден през 1982 година от Военното издателство и той бе за учениците от 9 и 10 клас. Интересът към военното обучение тогава бе голям. Тогавашните гимназисти учат устройството на автомат "Калашников", разглобяване и сглобяване, гражданска отбрана, видове замърсяване- химично, биологично и радиоактивно, как се слага противогаз, схема на атомната бомба, оказване на първа помощ в ядрено огнище на поражение. Сред полезните неща, които са изучавани преди време са например как се превързват различните видове рани или как се обездвижва гръбначен стълб. В момента учениците от 9 и 10 клас учат по 5 часа в Часа на класа "Подготовка за отбрана на страната". За целта има помагало, разработено от Военна академия. Трябва ли днешните ученици да имат знания и умения за действия при кризи от военен характер, терористични актове, природни бедствия, както и оказване на първа помощ?

"Ние няма да въвеждаме учебни предмети, които да бъдат в повече от това, което се изучава в момента. За целта МОН ще създаде програма и от следващата година ще може да се кандидатства по проект "Военно обучение" или поне работното му заглавие е такова към момента."- обясни Красимир Богданов от ВМРО.

Потърсихме преподавател по история във видинско училище. Разговаряхме с Любомир Георгиев, историк и директор на видинската ГПЧЕ "Йордан Радичков". 

"Нищо ново под слънцето, както се казва. Това, което те предлагат е нещо старо- мисля, че те дори използваха израза "възстановява се "Родинознанието". По скоро трябва да се помисли върху промяната на съдържанието. За мен "Родинознанието" е предмет, който наистина трябва да възпитава националното ни самочувствие ... Преподаването трябва да е увлекателно, като приказка- нещо, което ще заинтригува децата и ще ги увлече и ще създаде едно умение, което е много необходимо в днешно време."- обясни Любомир Георгиев, историк и директор на видинската ГПЧЕ "Йордан Радичков".

Потърсихме мнения на ученици от видински училища и техните родители по темата:

"Мисля, че трябва да има такъв предмет. В момента още не сме стигнали до история на България. Средновековна история учим ... Ние сме в пети клас и имаме история и география. Трябва да има такъв предмет, освен ако не дублира нещо, което се изучава и досега от учениците."

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06