Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Снимка: Радио Видин

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли и да коригират настоящата му версия, която налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Писмото до ЕП е подписано още от министрите на външните работи и на транспорта на 8 държави от ЕС: Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния. През последните 3 години относно Пакета "Мобилност I", някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС, се казва в текста. В условията на коронакриза и очакване на промените от Пакета "Мобилност I", ще оцелее ли транспортния бранш?

Твърде неясно остава бъдещето на сектора като цяло у нас, заради затрудненията около коронакризата и готвените мерки в пакета "Мобилност". Това обясни за радио Видин Кирил Банев, ръководител на фирма за транспортни превози и представител на Националното сдружение на българските превозвачи:

"Като част от бизнеса в България, транспортният бизнес няма как да не пострада от коронакризата. Намаляват количествата товари, съответно с това намаляват цените, цените падат надолу. Загубите за целия отрасъл не мога да кажа колко са, но не са под 30- 40%. В кризисни моменти ние не сме изолиран остров, който да не пострада ... Приемането на пакет "Мобилност" не е подчинено на икономическа логика. Скритите ползи за ЕС и президента Макрон са далеч по- други от това, което се афишира. Това цели да привлече работна ръка от периферните държави на ЕС към по- развитите западноевропейски държави."- обясни Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

Потърсихме за коментар и Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите. 

"Транспорният бранш, както и всички сфери на икономиката ни бяха изключително засегнати от кризата с COVID 19, въпреки че остана впечатлението, че транспортът не е спрял. Наистина транспортът не спря напълно и нашите шофьори покриваха необходимостта от стоки от "първа необходимост" ... Относно пакет "Мобилност"- там е ясно, че ние сме изключително потърпевши, тъй като този пакет, който беше промотиран като социален, насочен към благосъстоянието на шофьорите и така нататък, тези три години претърпя такива драстични промени, които въобще нямат нищо общо с подобряването на живота на шофьорите." Все още няма информация за фалирали родни транспортни компании, заради корона кризата и предстоящото въвеждане на пакет "Мобилност"." - поясни Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите.

Голяма част от населението на Северозападна България е заето в транспортния бранш, в български или чужди компании. Младен Младенов е професионален шофьор на товарен камион, работещ в родна транспортна фирма. В момента той е в България и ползва платения си годишен отпуск, на сподели, че работата на превозвачите допълнително е утежнена, особено преминавайки граничните пунктове между европейските държави.

"Проблемът е по граничните ни пунктове. Там напрежението е огромно, защото и опашките са огромни. На мен лично ми се е случвало да съм на опашка повече от 24 часа. Опашките са километрични - по 15, 20 километра и дори и повече ... Доколкото съм запознат е имало фирми, които са спирали дейността си, по време на извънредното положение, но в интерес на истината транспортът не е спирал, поне фирмата, в която аз работя."- каза Младен Младенов, професионален шофьор от Видин.

Най-спорни в пакета "Мобилност" са задължението камионите да се връщат на всеки 8 седмици в страната, където са базирани, и периодите на прекъсване на каботажа. Същите 9 държави, сред които и България, заявиха, че, ако бъде приет пакетът, ще заведат дело в Съда на ЕС, а в момента ЕК изготвя оценка за въздействието на околната среда от изискването за връщане на камионите. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Превръщат ли се в лукс "белите пари за черни дни"?

Според изследване на "Тренд" 73% от българите не спестяват, 90% не инвестират, а 84% разчитат единствено на доходите си от заплата и пенсия. Сънародниците ни не са големи оптимисти за тази година, като повечето от тях очакват стандартът им на живот да остане същия като миналата година. Това означава, че българите до голяма степен не..

публикувано на 05.02.25 в 10:45

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56