Близо 30 милиона лева са изплатени на български автобусни превозвачи за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19. Те са предоставени по процедурата за подкрепа на микро, малки и средни предприятия. Средствата са от прехвърления още в началото на пандемията финансов ресурс от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" към Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", обясни Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството:
"Именно тези средства, от този бюджет, 30 милиона лева беше отделен, съгласуван отново с Европейската комисия и направен дизайна на тази конкретна мярка за целево подпомагане на автобусните превозвачи. За целта Министерство на транспорта стана бенефициент по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с основна задача да разпредели средствата към крайните ползватели, съгласно предварително поставените критерии, обявената покана. В изпълнение министерството подготви и обяви процедурата и до крайния срок на кандидатстване, който беше 10 ноември 2020 година, бяха подадени общо 639 заявления. Тези заявления бяха оценени. Оценката беше организирана в две оценителни сесии и в резултат бяха одобрени, т.е фирмите, които отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост са 580. Тези 580 фирми получиха вече безвъзмездни средства по сключени договори с Министерство на транспорта. Тези средства бяха получени авансово и те подлежат на доказване с представяне на съответните отчети към Министерството, които ще бъдат проверени."
Безвъзмездната помощ по процедурата за всяка от фирмите е до 450 000 лева:
"Постарахме се кандидатстването по тази процедура да стане по максимално опростени правила предвид големия брой кандидати и различните програми и мерки, по които може да се кандидатства. Кандидатите подадоха изцяло по електронен път своите заявления за подкрепа чрез информационната система ИСУН 2020 и към тези заявления трябваше да приложат минимален брой заявления като декларации, заявления и други. Най-общо критериите за оценка на тези заявления бяха ограничени до оценка на административното съответствие и допустимост."
Помощта е за покриване на текущи разходи:
"Също така допустимите разходи, които евентуално ще декларират в последствие, по време на изпълнение на самите проекти, те трябва да са извършени в периода след първи февруари 2020 година и до крайната дата на изпълнение на проекта, на самото заявление за подкрепа, т.е един предишен период преди кандидатстването и след това."
Парите са жизнено необходими за бранша, каза Петър Захариев, собственик на автобусна фирма от Монтана, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България:
"Те помагат. Те спасяват в момента фирми. Въпросът е до кога ще продължи извънредното положение, защото това спасяване е изкуствено дишане за всяка една от фирмите, образно казано. Необходимо ни е да заработим. Добре, хубаво. Благодарим, че ни се помага. Можеше и по-добре да ни се помага, така както в другите европейски държави по-бързо да става, по-лесно да става. Ще бъде и за нас, и за управляващите по-добър начин на взаимодействие, на взаимоотношение."
Дори с помощта от държавата, ако не заработи скоро, браншът ще фалира, казва Петър Захариев:
"След като нищо не работим, а произвеждаме буквално само разходи и загуби, рано или късно процесът ще приключи. Да, помага ни се- 60 на 40, 290 лева, стига се до 80 на 20. Наскоро премиерът спомена 90 на 10. Добре, дори да е така, това са само фонд работна заплата, ами останалите неща за едно нормално съществуване на фирмата? Материали, консумативи, да, тази техника при случайния превоз не работи тотално. Тя закъсва. Всяка една такава сложна машина, тя изисква нормална поддръжка за затова, че стои някъде по улиците. Необходими са средства за резервни части. Необходими са средства за елементарната поддръжка на фирмата, дори най- простите- ток, отопление и така нататък, елементарни разходи, които в момента на се покриват, защото нищо не се работи. За автобусните фирми, които изпълняват линейни превози положението не е по-добре. Там пък със страшна сила се произвеждат ежедневно само загуби."
По процедурата на фирми от Северозападния регион са изплатени 2,5 милиона лева, казаха от Министерството на транспорта и съобщенията.
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..