Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: По-силна - за теб!

Подкрепа за автобусните фирми за преодоляване последствията от COVID-19

Снимка: БГНЕС

Близо 30 милиона лева са изплатени на български автобусни превозвачи за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19. Те са предоставени по процедурата за подкрепа на микро, малки и средни предприятия. Средствата са от прехвърления още в началото на пандемията финансов ресурс от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" към Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", обясни Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в министерството:


"Именно тези средства, от този бюджет, 30 милиона лева беше отделен, съгласуван отново с Европейската комисия и направен дизайна на тази конкретна мярка за целево подпомагане на автобусните превозвачи. За целта Министерство на транспорта стана бенефициент по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с основна задача да разпредели средствата към крайните ползватели, съгласно предварително поставените критерии, обявената покана. В изпълнение министерството подготви и обяви процедурата и до крайния срок на кандидатстване, който беше 10 ноември 2020 година, бяха подадени общо 639 заявления. Тези заявления бяха оценени. Оценката беше организирана в две оценителни сесии и в резултат бяха одобрени, т.е фирмите, които отговарят на критериите за административно съответствие и допустимост са 580. Тези 580 фирми получиха вече безвъзмездни средства по сключени договори с Министерство на транспорта. Тези средства бяха получени авансово и те подлежат на доказване с представяне на съответните отчети към Министерството, които ще бъдат проверени."


Безвъзмездната помощ по процедурата за всяка от фирмите е до 450 000 лева:


"Постарахме се кандидатстването по тази процедура да стане по максимално опростени правила предвид големия брой кандидати и различните програми и мерки, по които може да се кандидатства. Кандидатите подадоха изцяло по електронен път своите заявления за подкрепа чрез информационната система ИСУН 2020 и към тези заявления трябваше да приложат минимален брой заявления като декларации, заявления и други. Най-общо критериите за оценка на тези заявления бяха ограничени до оценка на административното съответствие и допустимост."


Помощта е за покриване на текущи разходи:


"Също така допустимите разходи, които евентуално ще декларират в последствие, по време на изпълнение на самите проекти, те трябва да са извършени в периода след първи февруари 2020 година и до крайната дата на изпълнение на проекта, на самото заявление за подкрепа, т.е един предишен период преди кандидатстването и след това."


Парите са жизнено необходими за бранша, каза Петър Захариев, собственик на автобусна фирма от Монтана, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България:


"Те помагат. Те спасяват в момента фирми. Въпросът е до кога ще продължи извънредното положение, защото това спасяване е изкуствено дишане за всяка една от фирмите, образно казано. Необходимо ни е да заработим. Добре, хубаво. Благодарим, че  ни се помага. Можеше и по-добре да ни се помага, така както в другите европейски държави по-бързо да става, по-лесно да става. Ще бъде и за нас, и за управляващите по-добър начин на взаимодействие, на взаимоотношение." 


Дори с помощта от държавата, ако не заработи скоро, браншът ще фалира, казва Петър Захариев:


"След  като нищо не работим, а произвеждаме буквално  само разходи и загуби, рано или късно процесът ще приключи. Да,  помага ни се- 60 на  40, 290 лева, стига се до 80 на 20. Наскоро премиерът спомена 90 на 10. Добре, дори да е така, това са само фонд работна заплата, ами останалите неща за едно нормално съществуване на фирмата? Материали, консумативи, да, тази техника при случайния превоз не работи тотално. Тя закъсва. Всяка една такава сложна машина, тя изисква нормална поддръжка за затова, че стои някъде по улиците. Необходими са средства за резервни части. Необходими са средства за елементарната поддръжка на фирмата, дори най- простите- ток, отопление и така нататък, елементарни разходи, които в момента на се покриват, защото нищо не се работи. За автобусните фирми, които изпълняват линейни превози положението не е по-добре. Там пък със страшна сила се произвеждат ежедневно само загуби."


По процедурата на фирми от Северозападния регион са изплатени 2,5 милиона лева, казаха от Министерството на транспорта и съобщенията.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от..

публикувано на 24.06.24 в 15:10

Млади хора се заселват в село Трифоново

Съвсем близо до Монтана, само на 7 км, се намира село Трифоново. То е част от Западния Предбалкан. Природата тук е красива. През селото минава и река Шугавица. Къщите са нови, а старите са ремонтирани. Преобладават млади хора. Този процес се наблюдава отскоро. Възрастните, за съжаление, си отиват от този свят. Домовете им, обаче, се заселват от..

публикувано на 21.06.24 в 11:45

Книжните инфлуенсъри - ренесанс в света на литературата

В последните години наблюдаваме един ренесанс в света на литературата , воден от книжните инфлуенсъри , които преобръщат традиционните представи за четене. Тези новатори в света на книгите вдъхновяват не само младите, но и читатели от всички възрасти, създавайки мост между поколенията чрез споделената любов към литературата. Социалните мрежи се..

публикувано на 20.06.24 в 11:20

Могат ли демографските пустини да се превърнат в оазиси

Близо 40% от страната ни е “демографска пустиня” , обяви доц. д-р Николай Цеков от Института за изследване на населението и човека при БАН. Това са територии, на които живеят по-малко от 10 души на квадратен километър. В 217 от всичките 265 общини в България има ядра на демографски пустини, но Видин е сред областите, в които тези територии се..

публикувано на 19.06.24 в 13:31

Спазват ли правилата водачите на електрическите тротинетки

Придвижването с електрическа тротинетка става все по-често срещано. Двуколесните превозни средства се използват от хора на всякаква възраст в тяхното ежедневие. Някои ходят на работа с тротинетка, други до магазина, трети карат за удоволствие. Pрактически те могат да се използват с всякаква цел за улеснено придвижване. Все пак като всяко превозно..

публикувано на 18.06.24 в 11:00

Гарантира ли Европейският съюз достатъчно икономическо благополучие за всички

Между 6-и и 9 юни 2024 г. над 370 милиона души в 27 държави членки имаха право да гласуват на европейските избори. Данните показват приблизителна избирателна активност в целия ЕС от 51,08 % при окончателни резултати от 17 държави членки и предварителни резултати от други 10 държави. Най-висока е избирателната активност в Белгия- 89,82%, а..

публикувано на 17.06.24 в 15:35