Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Росица Кирова: Имам ясен и конкретен ангажимент към региона и ще го изпълня

Снимка: Радио ВИДИН

Изборите за представители в 45-ото Обикновено народно събрание вече са история. Имената на новите депутати са ясни. 15 народни представители изпращат в парламента трите северозападни области.

Потърсихме част от тях с въпроса какви ще са приоритетите им, като народни представители, и какви са ангажиментите им пред жителите на Северозапада.

Росица Кирова, водачът на листата на ГЕРБ-СДС във Видин, спечелила най-много гласове в 5-и Многомандатен избирателен район:

- Ще продължим да работим за осъществяване на двата най-важни инфраструктурни проекта в Северозапада. Новият път до Видин, който вече се строи и по който има още много процедури, които трябва да бъдат довършени и се надявам това да се случи. Конкретно за Видин и региона ние поехме няколко ясни цели какво трябва да се случи, за да може постепенно да излезем от състоянието, в което се намираме. Първото нещо, което ще опитам да направя като народен представител, ако не е прекалено кратък хоризонтът на този парламент, е да помислим за един специален закон, който да дава определени преференции и да създава условия за развитие на бизнес специално за област Видин и за целия Северозапад, за да можем да привлечем инвеститори и да има реална и разумна база, с която да ги привличаме.

Смятам, че трябва да направим през следващите месеци "обществен договор" на цялата ни общност и да вземем решение как искаме да се развиваме като регион, по какъв начин искаме да изглежда нашият регион и какво всеки един от нас ще направи за това. Необходимо е съдействие с местната власт, за да може да решим идеята за развитие на Видин, като туристически регион, да развием не само културния и исторически туризъм, а и като балнеоцентър, като изведем минералната вода на повърхността. Това може да стане с волята на правителството, когато бъде отделена една нормална и адекватна сума, за да бъдат направени сондажите. Тогава местната власт ще може да обяви конкурси и да разпредели концесиите, така че да бъдат построени балнеолечебни заведения и хотели, които ще ни донесат допълнителен поминък и ще ни помогнат да се развием като туристически център.

Извън това, пред Видин има още много приоритети, по които ще продължим да работим. Ще продължим да настояваме да бъдат създадени условия за общинско дружество, за да може да бъде газифициран градът. С евтин източник на енергия ще можем допълнително да привлечем инвестиции. На Видин му трябва работа, работна среда. Градът ни е прекрасен, районът също. Когато имаме път, който да ни свързва и когато възможността за тунел бъде реализирана, това, което ще ни трябва, са нормални, работещи предприятия. Това са основните ангажименти за развитието на Видин.

В момента работя да бъде получено финансиране за катедралния храм "Св. Димитър". Смятам, че това е важно за града, защото е в състояние, в което част от храма е опасна и е издадена заповед да не бъде ползвана, а това е историческа и културна забележителност, освен че е духовен символ на нашия град. Такива въпроси, както и всички останали, ще се опитвам да решавам своевременно. Далеч съм от мисълта, че ще бъде лесно, но не ме притеснява това. Смятам, че всеки ден по нещо ще правя за развитието на Видин и региона, не че съм спирала, и това ще проличи.

Радио Видин: Ще търсите ли сътрудничество с останалите депутати от Северозападна България?

- Това е първата задача, която си поставям- да обединя всички народни представители от Северозападна България, независимо от политическата партия, която представляват, в името на региона, на това, което можем да направим за Северозапада. Смятам, че този диалог през годините е липсвал. За всички депутати, свързани с нашия регион, първа задача трябва да е да дадат живот и надежда на своите съграждани и да направят нещо за региона извън своите обичайни задължения в Народното събрание. Ще настоявам да се съберем, да вземем заедно решение и да започнем заедно действия, независимо от това кой управлява, кой е премиер и каква е волата и желанието на онези, които ще дойдат да управляват страната. Ако има служебен кабинет, неговата задача ще е да организира нови избори, но и след тях ще продължим по същия начин. Смятам, че "Отбор 28" с това, което ще направи още в първите месеци на това Народно събрание, ще докаже на видинчани, че мисли за Видин, че хората, които са в нашата листа, са изцяло отдадени на каузата Видин и на каузата за по-добър живот в България и ще спечелим доверието, независимо от това колко пъти трябва да се явяваме на избори.

Надявам се, следващия път да имаме още по-добър резултат и това не е просто емоционално желание- ние наистина предлагаме реална и конкретна програма, която представяхме на видинските граждани ежедневно през кампанията. Ще се придържаме към това нещо, защото е важно и може да възроди региона ни. Изборът не трябва да бъде базиран единствено на нечии думи, нека хората погледнат това, което правим, да видят делата ни. Ние не сме объркани, не сме притеснени, не отказваме разговор, не отказваме дебат, не отказваме да поспорим по някоя тема, стига да да можем да стигнем до най-доброто решение. Крайно време е гражданите да разберат, че онези, които ги представляват в Народното събрание, биха могли да решат не само регионалните проблеми, но и всички проблеми на държавата, ако са водени от своята свободна воля.

РВ: Независимо дали в това или в хипотетично следващо Народно събрание, щи Ви виждаме ли често във Видин?

- Ще ме виждате естествено често във Видин. Аз живея във Видин, въпреки че ми се налага да живея и в София през последната повече от година във връзка с това, което правих по отношение на процедурите за пътя.

РВ: Имате ли опасения за съдбата на новия път Видин-Ботевград в тази несигурна политическа обстановка?

- Малцина си дават сметка, че имаме сериозни проблеми относно това как ще бъдат придвижвани, при липса на достатъчна воля и желание от страна на някое следващо правителство, процедурите по довършване на пътя Видин-Монтана. Институциите и администрацията работят по точно определени начини и правила, които не предполагат да се бърза. Има срокове, разменя се кореспонднеция, съгласуват се документи и това, което ние успяхме да реализираме за няколко месеца и да стигнем до разрешение за строеж за първата част от пътя, обикновено се случва за 2-3 години и то при добро желание от страна на администрацията. Много често при подобни инфраструктурни проекти се случва така, че в момента, в който са приключили съответните дела при обжалване, приключили са отчуждителните процедури и са изплатени сумите, е минал един срок от 4-5 години и част от вече готовите документи, проекти, съгласувания са загубили своята давност и трябва да се повтарят отново. Това е причината, поради която трябва да има активен ангажимент от всички представители от Видин, ясно лобиране за това да бъдат извършени максимално бързо процедурите. Да се намесваме, ако трябва, включително и в ролята на медиатор при решаване на някои казуси, свързани със засегнати частни интереси по това трасе, защото за Видин е изключително важно пътят да бъде реализиран. Виждам опасността, че при определени други приоритети, този проект може да започне да буксува. Не ми се иска да се случва, но съм готова и на крайни мерки, ако някой просто реши, че това не му е особено важно, убедена съм, че ще излезем отново на пътя и ще покажем, че Видин има нужда от този път, независимо от това, че някой има нужда от гръмки приказки и слова, говори, че е борец за правда, ама другото не го интересува. Ако има такива, ще имат неприятен сблъсък с мен. Имам ясен и конкретен ангажимент към региона и ще си го изпълня.

Повече- в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Подходящ модел за България ли е президентската република?

Промяна на управленския модел в България - трайно решение на политическата криза или популизъм с користни цели ? На фона на поредицата от предсрочни избори и крехко управленско мнозинство, отново официално е лансирана идеята за смяна на парламентарната република с президентска.  На страната е нужен нов модел на управление и обществото ни трябва..

публикувано на 04.02.25 в 13:32

Кои са основните причини за катастрофите у нас

Алкохолът и наркотиците са главната причина за възникване на катастрофите в страната, показва анкета на Съюза на българските автомобилисти, проведена с шофьори през 2024 г. Анализът на данните от проучването е направен от доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките.  След..

публикувано на 03.02.25 в 11:05

Кметът на Флорентин: Искам да променя облика на селото към по-добро

  Село Флорентин е едно от петте населени места в община Ново село. Разположено е на брега на река Дунав. Хората тук се занимават с риболов, селско стопанство, лозарство и винопроизводство. Местните говорят на влашки език. Съхраняват влашки обичаи и традиции в песенния и танцов фолклор. Материалното културно наследство е най-вече в красивите и..

публикувано на 31.01.25 в 11:20

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25