
"Програма Достъп до информация разработи тази методология, по която наблюдава активната прозрачност на публичните институции в България, преди 10 години. Това, което бихме могли да кажем за резултатите от проучването 2021 година, е, че по всеки един индикатор (те са над 90 за Общините) се наблюдава повишаване на публикуването на документи, които са задължителни за публикуване според Закона за достъп до обществена информация. Задълженията за част от тази информация се създават и от други закони- Закона за публичните финанси, Закона за обществените поръчки, Антикорупционния закон... Особено внимание отделяме на секцията "Достъп до информация", тъй като тя дава обща информация на гражданите, които искат да намерят някакъв документ в страницата на органа на власт- как да го направят, към кого да се обърнат, кой се занимава с това, какви категории информация трябва да бъдат публикувани на страницата. Тази година единственият допълнителен индикатор, който включихме, е информация относно мерките срещу COVID.
Преглеждаме и финансовата, бюджетната прозрачност. Особено за Общините е важно публикуването на датата за обществено обсъждане на проектобюджета или проектоотчета, така че да могат тези, които желаят, да се включат в обсъждането. Следим дали се публикуват декларациите по Антикорупционния закон, гледаме при общините и за Общия устройствен план, Регистъра на разрешителните за строеж. Хубавото е, че въпреки тази сложна и турбулентна политическа обстановка, това, което виждаме като резултати, е в положителна посока. Има подобряване. При някои институции публикуването е останало на същото ниво, каквото е било миналата година, има и леко понижаване на резултатите за някои общини.
В област Видин такова понижаване имаме при Община Димово, при Община Видин, при Община Чупрене, Община Ново село, Община Грамада и Община Бойница. Един от лидерите в рейтинга на активната прозрачност е Община Белоградчик, която подобрява непрекъснато съдържанието на своята страница от гледна точка на това, което е задължително да бъде публикувано, както и Община Ружинци. При Община Кула имаме подобряване, при Община Макреш и Община Брегово също има подобряване. Трябва да се има предвид, че нашият Рейтинг се интересува от съдържанието, т.е. от това дали дадени документи, които са задължителни за публикуване, могат да бъдат намерени на страницата, а не толкова как изглежда самата страница. Що се отнася до териториалните органи, Областна администрация Видин е на 18-о място сред другите областни администрации. Регионалното управление по образованието Видин е на 25-о място, Областна дирекция "Земеделие" е на 8-о място, Областна дирекция на МВР е на 12-о място, Регионалната здравна инспекция е на 11-о място", обясни изпълнителният директор на Програма Достъп до информация Гергана Жулева и добави:
"Време е да се обърне по-голямо внимание на секциите "Достъп до информация", така че те да бъдат от полза на хората, които търсят информация- да има подготвена разяснителна информация в секцията, да има контактната информация, служителят, който отговаря по ЗДОИ. Общо взето, преосмисляне на отношението- тези секции да бъдат наистина полезни за гражданите, а не просто да се качат някакви документи там и в много скрит текст да се съдържа разяснителната информация. Хубаво е и Списъкът на категориите информация, подлежаща на публикуване, да бъде направен така, че да може лесно да се използва, да има линкове в този списък към това, което човек търси."

На какво се дължат пропуските?
"Изпълнението на Закона е сложен и доста продължителен процес. В някои случаи просто няма голямо количество подадени заявления по ЗДОИ и затова администрацията не обръща внимание на това. Но така или иначе, тук не става въпрос за "Връзки с обществеността" или за PR-работата на дадената администрация, а става въпрос за публикуването на задължителни за публикуване документи. Колкото повече информация се публикува, толкова повече хората, които я търсят, само в крайни случаи ще подават заявления по ЗДОИ. Пропуск е, че по ЗДОИ няма координираща институция, т.е. няма орган на власт, който да координира работата по този закон и да дава някакви препоръки и указания. На трето място е, че санкциите са рядкост. В повечето вътрешни правила по ЗДОИ е предвиден контрол върху администрацията за изпълнение на задълженията. Но за всичките тези повече от 20 години от приемането на закона са споменати само 4 наложени санкции в отделни институции. Когато нямаш съвсем ясен контролен механизъм и няма налагане на санкции, то естествено, че администрацията отделя по-малко внимание на това, което е свързано с този закон и изпълненията на задълженията", коментира Гергана Жулева и даде следните препоръки:
"Призивът е органите на власт да публикуват това, което е задължително, а на второ място- да обръщат по-сериозно внимание на търсенето. Т.е. да правят някакви анализи какво се търси най-много. Информация, която най-много интересува гражданството, да бъде публикувана преди да се подава заявление. В това отношение органите на власт трябва да бъдат по-активни."
В област Враца с най-добри показатели за прозрачност от всички институции е Община Борован, следвана от общините Мездра и Криводол. Най-зле тази година се представят Областната дирекция "Земеделие" и Областната дирекция на МВР. Лидер по прозрачност в област Монтана е Община Бойчиновци, следвана от Областна дирекция "Земеделие" и Регионалната здравна инспекция. С най-лоши показатели са РИОСВ Монтана и Регионалното управление на образованието. Във видинска област с добри позатели са Областната администрация и Община Ружинци, а най-затворените за обществото администрации са общините Ново село, Бойница и Грамада. Община Видин е в златната среда, но пада с пет места надолу в класацията спрямо миналата година. Абсолютен лидер в региона, а и в национален мащаб е Община Белоградчик.

"Стараем се по най-добрия начин, най-прозрачно, да отразяваме всичко, което се случва в общината, да изпълняваме нормативна база и т.н. Стараем се да е действително прозрачно всичко. Убедени сме, че това е единственият правилен път за развитието на местното самоуправление. Дължим го най-вече на заместник-кмета Росен Младенов. Той много сърцато и отговорно следи всичко, занимава се с публикациите на нашия сайт, с контрола на това всичко да е изрядно. Не е нещо кой знае колко сложно, стига обаче човек да иска го прави", обясни кметът на Белоградчик Борис Николов.
"Информация получаваме и от Общината, и от сайта на Общината. Знаем какви проекти и ремонти се изпълняват в Белоградчик", казаха пред Радио ВИДИН жители на Белоградчик.
Повече по темата- в прикачения звуков файл.
Въвеждането на еврото у нас наближава и това поставя под лупа прехода към европейската валута в редица ключови сектори. Сред тях е и автомобилният сегмент, в който по традиция доминира вносът на употребявани коли. Купуването на кола втора ръка винаги е бил свързан със сравнения, анализи, разбира се, преговори за цената, така нареченото "пазарене" и..
Днес нашият екип гостува на едно спокойно дунавско село - Станево , част от община Лом. Село с богата история, но като много други малки населени места, и тук ежедневието не минава без трудности. Инфраструктура е амортизирана, електрозахранването често създава грижи, а най-сериозният проблем за хората в Станево остава водоснабдяването - старият..
Приключи ли преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра"...
Приключи ли Преходът в България? Изградихме ли истинска демокрация? Има ли влияния още Държавна сигурност (ДС) в политическия живот на страната? Има ли реална пазарна икономика? Отминаха 36 години от началото на промените в България, но темата продължава да създава огромен интерес, показва последното социологическо изследване на агенция "Мяра". Каква..
Според Евростат, България е лидер на Балканите по стандарт на покупателната способност. Страната ни изпреварва Румъния и Гърция и въпреки това, продължава да е сред най-бедните в ЕС. Стандартът на покупателната способност е условна единица, която изравнява това, което парите могат да купят в различните страни. Когато доходите се коригират по..
Проектът на държавния бюджет за 2026 година беше одобрен от кабинета и внесен за обсъждане в Народната събрание. Той е разработен при 3 процента дефицит и растеж на икономиката до 2,7%. Предвижда се държавният дълг да достигне 31,3% от БВП, като максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е до 10,44 милиарда евро. Данък..
Защо трябва да има Закон за доброволчеството и как да не се превърне в административна пречка вместо да насърчава. Коментарите потърсихме в "Посоките на делника". Поводът е дискусия, която Съветът за развитие на гражданското общество организира. Представители на над 50 организации, институции и депутати обсъдиха трите законопроекта за..