Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Йонко Иванов, СПАМП: Лобистките намерения показват, че няма политика на тема пътища от години

Йонко Иванов
Снимка: БГНЕС


За ревизия в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" призовават браншови организации, а причината - предложени изменения в Наредба 37, която регламентира дейността им.

Автоинструкторите смятат, че липсата на компетентност в агенцията затруднява работата на учебните центрове, а с това - понижава и качеството на обучение. Сред залегналите в наредбата промени, която касае условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство, е и увеличаването на броя часове по кормуване.

От 14 май влязоха в сила промени и в Наредба 38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.

За спиране въвеждането на подготвените промени настояват от Съюза на центровете на авто-мото подготовка.

"Снощи (бел. ред понеделник) стартирахме разговори по покана на служебния министър. Диалогът е породен от това, че има проблеми: липсата на диалог с "Автомобилна администрация" и желанието да се вкара електронната система за контрол. На фона на тези разговори - споделихме нашите притеснения и че искаме ревизия на "Автомобилна администрация". Създадени бяха проблеми с Наредба №38, която променя изпита. Кандидатите се явяват на изпит, допуснат грешка, трябва да бъдат санкционирани, но системата е така устроена, че може да ви скъсат на първата минута, а вие трябва да карате още 35 минути. Не е удобен вариант, поражда агресия. Има грешки в изпитните тестове, това го обсъдихме също. Решението, което взехме, е до края на седмицата да дадем предложения, а другата седмица да проведем нов диалог и да вземем решения", обясни председателят Йонко Иванов.

Автоинструкторите се обявяват за възстановяване на диалога с агенцията, който беше прекъснат заради недоволството им от предложените изменения на Наредба 37.

"Спекулира се, че качеството на обучение е лошо, че ние учим калпаво. Като започнем от чистач и стигнем до политик - ние сме ги обучавали всички тези хора. Обаче политиците преди да заемат длъжност не са ни обвинявали, не са си изказвали мнението. Ние не даваме книжка, тя се дава от изпита. Имаме над 70 % успеваемост. Никой не говори, че да стигнеш до Видин трябва да минем два тунела за час и половина все едно сме в соца. Пътищата от Видин до София са двулентови, кога ще станат четирилентови? Нямат знаци. Друг проблем е безсмисленият контрол, който просто цели да събира пари. Никой не отговаря как, на какъв принцип, са разположени радарите и камерите. Сложени са на места, на които няма концентрация на ПТП-та, но има възможност за превишаване на скоростта. За миналата и по-миналата година за превишена скорост има петима загинали. Всичко останало е несъобразената скорост, за която не съществува дефиниция. Няма политика на тема пътища от години. Слагат хора, които не са експерти. "Автомобилна администрация" обра всичко, което изгониха от Пътна полиция. Хора, които знаят "строй, преброй се", но когато му говори майстора - обръща се на другата страна".

Промяната в методиката с действащата от 14 май Наредба 38 посочва, че "Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП". 

Преди промяната изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача.

След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит. Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса -  с последното изменение в Наредба 38 той вече има право да се обърне директно пред изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация".  Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита, директорът на агенцията може еднолично да реши проблема.

За да се повиши качеството на обучение, трябва да има по-голям брой часове за движение по автомагистрала и за движение в извънградски условия, категоричен е Йонко Иванов.

За да могат да се увеличат часовете по кормуване, трябва да се измени Наредба 37 за обучението, в която има изискване за електронна система за проследяване на практическите часове. За целта се изисква и интернет достъп, а сигналът се губи почти непрекъснато, посочи още той.

"Никой не обръща внимание на рейтинга на учебните форми. Една фирма, която има 40-годишен стаж, не си е сменила името, и една фирма, която е на година - те не трябва да имат равнопоставеност в обществото, когато кандидатстват за кредити. В момента имаме толкова нова система, че на места ни казват, че не могат да ни обслужат. Говорим, че намаляваме хартия, но Наредба №38 набута още хартия. Ако някой не отговаря на критериите, да си ходи. Електронизацията е проблемна, защото около Видин на всеки 2-3 км има дупка на интернет. В София е същото: 20 минути трябва да търсиш достъп до сигнал преди да тръгнеш. GPS система, селфита и такива неща - искат да следят поведението на ученика. Спекулира се с личните данни на кандидата. В училище дават ли ви онлайн? Това е автомобил. Това е лобистки текст, който не беше обсъден с нас. Питайте майсторите може или не, но тук е системата на партийния секретар, която те изслушва и си прави каквото иска. Това не е електронизация. Всичко е комерсиализъм. Служебното правителство трябва да преразгледа нещата, затова потърсихме министъра. Искаме ревизия на "Автомобилна администрация". 40 години не се направиха обходни пътища по магистралите. Е-79 е най-тежкият път. Вие нямате магистрали, но имате най-тежката инфраструктура. Когато колеги излизат с ученици, точно там ще се научат на поведение".

През септември миналата година автоинструктори планираха протест срещу Наредба 37, определяйки я като лобистка. Практически ефект от въвеждането на промени в наредбата, според противниците и, е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45

Ще замирише ли на асфалт това лято в Северозапада?

Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините?  Капиталовата програма на..

публикувано на 12.08.25 в 13:10

Защо ни трябва специализирана летателна техника за гасене на пожари

България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..

публикувано на 11.08.25 в 14:47