Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Йонко Иванов, СПАМП: Лобистките намерения показват, че няма политика на тема пътища от години

Йонко Иванов
Снимка: БГНЕС


За ревизия в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" призовават браншови организации, а причината - предложени изменения в Наредба 37, която регламентира дейността им.

Автоинструкторите смятат, че липсата на компетентност в агенцията затруднява работата на учебните центрове, а с това - понижава и качеството на обучение. Сред залегналите в наредбата промени, която касае условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство, е и увеличаването на броя часове по кормуване.

От 14 май влязоха в сила промени и в Наредба 38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.

За спиране въвеждането на подготвените промени настояват от Съюза на центровете на авто-мото подготовка.

"Снощи (бел. ред понеделник) стартирахме разговори по покана на служебния министър. Диалогът е породен от това, че има проблеми: липсата на диалог с "Автомобилна администрация" и желанието да се вкара електронната система за контрол. На фона на тези разговори - споделихме нашите притеснения и че искаме ревизия на "Автомобилна администрация". Създадени бяха проблеми с Наредба №38, която променя изпита. Кандидатите се явяват на изпит, допуснат грешка, трябва да бъдат санкционирани, но системата е така устроена, че може да ви скъсат на първата минута, а вие трябва да карате още 35 минути. Не е удобен вариант, поражда агресия. Има грешки в изпитните тестове, това го обсъдихме също. Решението, което взехме, е до края на седмицата да дадем предложения, а другата седмица да проведем нов диалог и да вземем решения", обясни председателят Йонко Иванов.

Автоинструкторите се обявяват за възстановяване на диалога с агенцията, който беше прекъснат заради недоволството им от предложените изменения на Наредба 37.

"Спекулира се, че качеството на обучение е лошо, че ние учим калпаво. Като започнем от чистач и стигнем до политик - ние сме ги обучавали всички тези хора. Обаче политиците преди да заемат длъжност не са ни обвинявали, не са си изказвали мнението. Ние не даваме книжка, тя се дава от изпита. Имаме над 70 % успеваемост. Никой не говори, че да стигнеш до Видин трябва да минем два тунела за час и половина все едно сме в соца. Пътищата от Видин до София са двулентови, кога ще станат четирилентови? Нямат знаци. Друг проблем е безсмисленият контрол, който просто цели да събира пари. Никой не отговаря как, на какъв принцип, са разположени радарите и камерите. Сложени са на места, на които няма концентрация на ПТП-та, но има възможност за превишаване на скоростта. За миналата и по-миналата година за превишена скорост има петима загинали. Всичко останало е несъобразената скорост, за която не съществува дефиниция. Няма политика на тема пътища от години. Слагат хора, които не са експерти. "Автомобилна администрация" обра всичко, което изгониха от Пътна полиция. Хора, които знаят "строй, преброй се", но когато му говори майстора - обръща се на другата страна".

Промяната в методиката с действащата от 14 май Наредба 38 посочва, че "Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП". 

Преди промяната изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача.

След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит. Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса -  с последното изменение в Наредба 38 той вече има право да се обърне директно пред изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация".  Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита, директорът на агенцията може еднолично да реши проблема.

За да се повиши качеството на обучение, трябва да има по-голям брой часове за движение по автомагистрала и за движение в извънградски условия, категоричен е Йонко Иванов.

За да могат да се увеличат часовете по кормуване, трябва да се измени Наредба 37 за обучението, в която има изискване за електронна система за проследяване на практическите часове. За целта се изисква и интернет достъп, а сигналът се губи почти непрекъснато, посочи още той.

"Никой не обръща внимание на рейтинга на учебните форми. Една фирма, която има 40-годишен стаж, не си е сменила името, и една фирма, която е на година - те не трябва да имат равнопоставеност в обществото, когато кандидатстват за кредити. В момента имаме толкова нова система, че на места ни казват, че не могат да ни обслужат. Говорим, че намаляваме хартия, но Наредба №38 набута още хартия. Ако някой не отговаря на критериите, да си ходи. Електронизацията е проблемна, защото около Видин на всеки 2-3 км има дупка на интернет. В София е същото: 20 минути трябва да търсиш достъп до сигнал преди да тръгнеш. GPS система, селфита и такива неща - искат да следят поведението на ученика. Спекулира се с личните данни на кандидата. В училище дават ли ви онлайн? Това е автомобил. Това е лобистки текст, който не беше обсъден с нас. Питайте майсторите може или не, но тук е системата на партийния секретар, която те изслушва и си прави каквото иска. Това не е електронизация. Всичко е комерсиализъм. Служебното правителство трябва да преразгледа нещата, затова потърсихме министъра. Искаме ревизия на "Автомобилна администрация". 40 години не се направиха обходни пътища по магистралите. Е-79 е най-тежкият път. Вие нямате магистрали, но имате най-тежката инфраструктура. Когато колеги излизат с ученици, точно там ще се научат на поведение".

През септември миналата година автоинструктори планираха протест срещу Наредба 37, определяйки я като лобистка. Практически ефект от въвеждането на промени в наредбата, според противниците и, е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Милчина лъка - село, откъснато от света

Отправяме се към грамадското село Милчина лъка. Стигаме доста по-бавно от обичайното, защото пътят е разнебитен.  Лошият път се оказва и най-сериозният проблем на хората.  Днес в селото живеят 20 души, толкова са по списък.  Кметският наместник Йордан Стефанов Събев споделя, че много пъти е алармирал за лошия път, по време на избори и преди..

публикувано на 31.05.24 в 12:10

Тома Ушев: Държавотворчеството на цар Фердинанд липсва на страната днес

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от..

публикувано на 30.05.24 в 10:00

Явор Кирилов: Цар Фердинанд превърна България от кална провинция в силна и модерна държава

Първият цар на съвременна България се завръща 76 години по-късно.  Напуснал завинаги любимата си страна на 3 октомври 1918 година, тленните останки на монарха най-сетне са на мястото, на което принадлежат.  Минали са повече от 100 години от абдикацията на цар Фердинанд, но той продължава да бъде една от най-противоречивите фигури от съвременната ни..

публикувано на 30.05.24 в 10:00

Ще се случи ли исканото от синдикатите увеличение на минималната работна заплата?

Минималната работна заплата за страната трябва да стане поне 1080 лева от 1 януари 2025 година, вместо сегашните 933 лева. Това обяви главният икономист на КНСБ Любослав Костов на организиран от синдикатите форум, посветен на новата европейска директива за най-ниските възнаграждения. Исканото увеличение е с 15.7% и според синдикатите то..

публикувано на 29.05.24 в 10:45

В лятното кино на Тошевци предпочитат старите български филми

На 24 май, в Деня на Светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, се отправяме към село Тошевци, община Грамада. Просветителски и образователен дух цари в село Тошевци. Хората, които живеят тук са в пенсионна възраст, но възрастта не е преграда за тяхното желание да се образоват, да..

публикувано на 24.05.24 в 11:15
Георги Вулджев

Георги Вулджев: Сериозната пенсионна реформа е политически непопулярна

Пенсиите, отпуснати до 31 декември 2023 година, ще бъдат увеличени от първи юли с 11 процента, съобщи премиерът Главчев.  Сюжетът с увеличението, превърнал се в предизборна заигравка, който предлагаше повишението да е с 10%, по този начин остава в историята.  Ниските пенсии продължават обаче да са сред най-сериозните проблеми на пенсионната ни..

публикувано на 23.05.24 в 10:10

Ще въведе ли страната ни адекватни европейски заплати?

Всеки десети работещ е беден, показва анализът на последните данни на Националния статистически институт, направен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Бедността у нас леко намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива. И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта, от друга...

публикувано на 22.05.24 в 10:45