Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Владимир Тодоров, АПК: Архаичната подготовка на бъдещите шофьори да се осъвремени

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


Качеството по пътищата ще се повиши, когато има система, която гарантира реалните часове на обучение. За да няма корупционни практики, бизнесът трябва да бъде легален, в него да се влагат пари, да има реални отношения на ниво работник-работодател. Затова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи подкрепят осветляването на сектора. 

"Обучението има два аспекта. Първият е теоретично обучение и изпит по листовки. Вторият - практическо обучение и изпит по кормуване. Листовките и съдържанието им: анахронични въпроси, ненужни, които са неадекватни към сегашната ситуация, няма отношение към правилата за движение, към пътната безопасност. Трябва редукция. Проблемът е, че са разпределени като учебна документация към Министерството на образованието, но в същото време се контролират от Министерството на транспорта. Въпроси като "За какво служи карбуратора", "В кой ъгъл се лепи винетния стикер" - това са неадекватни въпроси. Истината е, че изпитът по теория стана контролиран. Преди някой можеше да се яви вместо друг, да препише, да получи помощ от пазещите, сега в момента е невъзможно на 99 %. Изпитите се провеждат на таблет, има камери, има пропускаемост - нещата са затегнати, но в резултат на това трябва да се научат листовките, за добро или за лошо", каза директорът Владимир Тодоров.

Причините за ситуацията по пътищата са комплексни, а лошото обучение е част от тях.

"Обаче коренно различна е ситуацията при кормуването. Часовете са с норматив 31 часа. Трябва да има часове на магистрала, извънградско да се кара, часове в тъмната част на деня, в интензивен трафик също. Доста автошколи спестяват тези часове. Дават до 15 часа максимум, надписват останалите, а курсистът се явява на изпит, карал по един и същи маршрут с 30-40 км. Изпитът се провежда от представител на "Автомобилна администрация". Изпитът е субективен. Реално и да го вземат от първия път - не са готови да излязат самостоятелно на пътя. Затова често младежи с малък опит правят тежки катастрофи. Тук е голямата дискусия: трябва ли даването на тези часове да се контролира от система, понеже в момента всичко става на хвърчащи листове. Проблемът е, че има сив сектор - над 50 % от бранша - а той е против. Каквото говорим от години - за промяна на листовките, за промяна в часовете, нищо не се случва. Част от бранша е гласовит, заплашва винаги с протести, със затваряне на улици. Дори да се повишат часовете, ако няма система, която да контролира даването им, няма особен смисъл".

Електронното отразяване на преминатото обучение ще осигури възможност за недопускане на изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия за всеки модул брой часове съгласно учебната документация по чл. 153, т. 1 от Закона за движението по пътищата.

"Категорично подкрепяме електронизацията. В училищата вече няма хартиени, а електронни бележници. В университетите има електронно обучение, има виртуални класни стаи, дистанционно обучение. Единствено това обучение остана в миналото. Браншът не желае да се промени, не позволява промяната. Крайният резултат е, че когато си си платил, трябва да получиш услугата".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06