Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Борисов, САИ Видин: Войната по пътищата е резултат от инфраструктурата, не от обучението

Снимка: Радио ВИДИН


Промени от 2019 година, разписани от тогавашния образователен министър, за първи път предвидиха в кормуването нощно шофиране, обучение в силен трафик, на магистрала и мъгла. Другата новост в тогавашните промени бяха задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от които на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост.

С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Не само във Видин, в България изобщо не може да се приложи. В разрешителното за обучение пише, че се извършва във видинска област. Нямаме право да напускаме областта. Трябва да минем два окръга, за да стигнем до Ботевград, но така попадаме под ударите на закона. Това са оправдания, че не са свикнали да управляват автомобила по автомагистрала. Който си го може, си го може. Има хора, които катастрофират по селски пътища. Не сме поставени на едни условия, от нас се изисква много неща - офиси, секретари и т.н. Не сме с еднакъв старт със СБА, които са със сграден фонд от комунистическо време. Имат магазини, сервизи, всичките им прегледи са от Видинско и получават пари. Защо извършват пътна помощ, застраховки, годишни прегледи? Същата е историята и с БЧК, които се занимават с обучение на водачи. Едно време викахме доктор за лекция, сега лекцията е над 60 лева, докато тогава беше 4 лева. Над три милиона се събират от тези такси, но никой не казва къде отиват. Има си програма: 31 моточаса. Всеки, който подбива цената, която е регламентирана, е фалирал. Не можеш да излъжеш данъчните".

Защо България всяка година е на първа позиция що се касае жертвите по пътищата и как може да се подобри обучението?

"Обучението го извършват инструкторите, а външното оценяване е на инспектори от ДАИ. Защо прехвърлят вината винаги на инструкторите? Има разни хора, разни методи, но винаги се прехвърля вината. Ако един ученик получи двойка, кой е виновен, учителят? Тези катастрофи се дължат на лоши пътища, лоша маркировка, лоши пътни знаци. Най-вече - слабият контрол. Това са факторите, които влияят на безопасността на движението. Инструкторите дават, но преценяват изпитващите дали са обучени или не. Важен е характерът на човек. Има акция от години, която твърди, че обучението е слабо. Изпитът минава на листовки, които са на таблет, отива се после на практика... и се стига до инспектора, който оценява. Инструкторът седи отзад като куфар. По закон трябва да се вземе мнението и на инструктора, но не се прави. Слабата верига е път-обстановка-курсист-автомобил. Верига от фактори е".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00