Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Георги Борисов, САИ Видин: Войната по пътищата е резултат от инфраструктурата, не от обучението

Снимка: Радио ВИДИН


Промени от 2019 година, разписани от тогавашния образователен министър, за първи път предвидиха в кормуването нощно шофиране, обучение в силен трафик, на магистрала и мъгла. Другата новост в тогавашните промени бяха задължителните 6 часа в извънградски условия, 3 от които на магистрала. Два часа пък са за кормуване през нощта, при намалена или ограничена видимост.

С увеличението на часовете не значи, че ще се повиши квалификацията, каза Георги Борисов, председател на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори-Видин.

"Не само във Видин, в България изобщо не може да се приложи. В разрешителното за обучение пише, че се извършва във видинска област. Нямаме право да напускаме областта. Трябва да минем два окръга, за да стигнем до Ботевград, но така попадаме под ударите на закона. Това са оправдания, че не са свикнали да управляват автомобила по автомагистрала. Който си го може, си го може. Има хора, които катастрофират по селски пътища. Не сме поставени на едни условия, от нас се изисква много неща - офиси, секретари и т.н. Не сме с еднакъв старт със СБА, които са със сграден фонд от комунистическо време. Имат магазини, сервизи, всичките им прегледи са от Видинско и получават пари. Защо извършват пътна помощ, застраховки, годишни прегледи? Същата е историята и с БЧК, които се занимават с обучение на водачи. Едно време викахме доктор за лекция, сега лекцията е над 60 лева, докато тогава беше 4 лева. Над три милиона се събират от тези такси, но никой не казва къде отиват. Има си програма: 31 моточаса. Всеки, който подбива цената, която е регламентирана, е фалирал. Не можеш да излъжеш данъчните".

Защо България всяка година е на първа позиция що се касае жертвите по пътищата и как може да се подобри обучението?

"Обучението го извършват инструкторите, а външното оценяване е на инспектори от ДАИ. Защо прехвърлят вината винаги на инструкторите? Има разни хора, разни методи, но винаги се прехвърля вината. Ако един ученик получи двойка, кой е виновен, учителят? Тези катастрофи се дължат на лоши пътища, лоша маркировка, лоши пътни знаци. Най-вече - слабият контрол. Това са факторите, които влияят на безопасността на движението. Инструкторите дават, но преценяват изпитващите дали са обучени или не. Важен е характерът на човек. Има акция от години, която твърди, че обучението е слабо. Изпитът минава на листовки, които са на таблет, отива се после на практика... и се стига до инспектора, който оценява. Инструкторът седи отзад като куфар. По закон трябва да се вземе мнението и на инструктора, но не се прави. Слабата верига е път-обстановка-курсист-автомобил. Верига от фактори е".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Водна - където времето сякаш е спряло

Този петък екипът ни гостува на село Водна . Селото се намира в община Грамада, Област Видин. Въпреки, че не се намира далеч от града, Водна е едно от обезлюдяващите села в областта. Към момента постоянно пребиваващите са по-малко от 40 души - основни възрастни хора. Яворка Накова е кметски наместник на село Водна и на село Бояново, където пък..

публикувано на 03.10.25 в 11:00

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55

Какви реформи са необходими в пенсионната система

"Не залагайте на хазарт старините ни!" - под това мото се провежда кампанията за пенсионната система на Сдружение "Солидарна България". Председателят на сдружението Ваня Григорова, Любомир Христов- доктор по икономика и Петър Витанов- член на Европейския парламент в мандат 2019-2024 коментираха заявените намерения за законодателни реформи в..

публикувано на 29.09.25 в 14:47

Радио Видин звучи денонощно на площада в Габровница

Екипът на Радио Видин гостува в село Габровница, което се намира на 13 км от Монтана. То е най-голямото село в община  Монтана, 1080 са днес жителите му. 36 км е уличната мрежа.  Безработицата е преодоляна, младите хора работят в предприятия в Монтана, в строителството, в чистотата, други работят в чужбина. Всички инвестират в домовете си и..

публикувано на 26.09.25 в 12:00
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45