Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Достатъчни ли са усилията на Северозапада за развитие на туризма?

Снимка: Полина Тодорова

Атракциите са тези, които привличат вниманието на туристите и именно те са част от първоначалната мотивация туристът да посети дадена дестинация. Те могат да се категоризират като природни- това са плажове, планини, паркове, изкуствено създадени- сгради, паметници, религиозни сгради, спортни съоръжения и такива за конференции, или културни- музеи, театри, арт галерии, културни събития. Атракциите могат да бъдат природни паркове, културни или исторически забележителности или да бъдат обществени забележителности и услуги като култура, наследство или начин на живот. Други по- осезаеми фактори например уникалност и емоционалност също привличат туристи в дестинациите. Достатъчно атрактивен ли е туризмът в Северозапада? Преди дни кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков обобщи на пресконференция какви са усилията на Общинското ръководство, свързани с развитието на туризма:

"В тази COVID-19 ситуация е много трудно. Ние по принцип имахме договорки и с екипа на Общината и с Министерството на туризма имах срещи да направим един цялостен туристически продукт. През фестивалите на първо място, през възстановяването на традиционния Международен видински панаир, който най- вероятно ще го компилираме като 3 в 1, се опитваме наистина да привличаме туристи, но преди цялостната туристическа индустрия- европейска, международна и национална да задействат всички процеси ще е много трудно, защото ние нямаме традиции. Ние не сме Банско, не сме Велико Търново с традиции в това отношение и тепърва ще изграждаме този единен продукт. Тепърва се надявам тези туристи, които ще идват с корабите да останат във Видин. Чрез културния институт, който създадохме, искрено се надявам туризмът ни да стане по- атрактивен и по отношение на уикенд- туристите, тези които идват в събота и неделя тук."- обясни кметът на Община Видин Цветан Ценков.

Какво мислят, обаче туристите, посетили Видин и региона това лято? Разговаряхме с група туристи от морската ни столица Варна, които не са особено очаровани от атракциите, които предлага крайдунавския град в неделния ден:

"Красив, малък, спретнат град, но запустял. Няма какво да предложи ... Идват туристи и какво- само една "Бабини Видини кули". Красив център, който не е разработен. Няма ресторант, в който да ни обслужат, ако трябва да дойдем една група ... Няма оркестър, едно корабче няма, което до Калафат да разведе хората и да ги върне обратно. Трябва да развиете туризма, а вие не искате, за да се върнем отново. Може би след 30 години може да дойдем и ако пак е така няма смисъл."- коментираха варненските туристи.

Туристическата атракция е място, което привлича посетителите, като им предоставя нещо интересно или удоволствие. Дестинацията просто е мястото, до което човек пътува. Двата термина туристическа дестинация и туристическа атракция обикновено се използват в туризма. Ключовата разлика между дестинацията и атракцията в туризма е, че дестинацията е зона, която има някои атракции и печели пари от туризъм, докато атракцията е място, което привлича туризма. Туристическите атракции трябва да бъдат неизбежно свързани с туристическите дестинации, смята Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

"Една от основните атракции, които трябва да се предлагат във Видин е разходката с лодки и съответно водния туризъм, който е на брега на Дунав. Може би все още не се прилага достатъчно активно и добре, така че хората да могат да разчитат на това. Имаме яхт клуб във Видин, който е на Телеграфа и предлага такива услуги, но може би това все още не е достатъчно добре маркетирано."

Къде се къса нишката, когато прави цялостната визия за развитие на туризма в даден регион и трябва ли да свързани общинското ръководство и частните предприемачи в тази област- това попитахме Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие".

"Маркетингът на всички видове туристически услуги, които се предлагат не само при нас, а и навсякъде е най- важният начин за продажбата на тези неща. Колкото повече се продава, толкова по- смислена става това занимание. Това е дълъг процес и включва дигитален маркетинг, който всяка организация прави сама за себе си, но тук аз лично не отказвам никаква помощ от когото и да е."- каза Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30

От 5 септември: Засилен контрол и по-високи глоби по пътищата

С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт.  Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември .  Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..

публикувано на 14.08.25 в 11:00

Ще объркат ли двойните цени търговци и потребители?

Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..

публикувано на 13.08.25 в 10:45