Образованието е сред ключовите теми на Конференцията за бъдещето на Европа, която дава възможност на гражданите да споделят своите идеи за общо бъдеще. В приветствието си евродепутатът Ги Верхофстад, който е съпредседател на изпълнителния съвет на Конференцията, подчерта историческото значение на събитието и отбеляза, че за пръв път европейската политика ще бъде създавана не за гражданите, а от гражданите:
"В Европа говорим за реформи. Знаем, че имаме нужда от тези реформи, но е факт, че често се оказваме неспособни да се съгласим какви точно реформи са ни нужни, за да разрешим проблемите в Европейския съюз."
В Страсбург се проведе първият европейски гражданки панел. В продължение на три дни 200 европейци участваха в дискусиите, а сред темите, заедно с икономика и цифровизация, беше и образованието. През последната година образованието се промени, отбеляза Пиетро Титиера, преподавател в университета в Порто, който е сред експертите, участващи в Конференцията:
"Говорим за Конференция за бъдещето, ето защо ние трябва да помислим на първо място за най-младите хора. Образованието на ранен етап е една от областите, върху които се фокусира Европейският съюз. Разглеждаме също и социалните аспекти на образованието на най-малките деца. На първо място трябва да имаме добро, качествено образование още от най-ранна детска възраст, за да могат да се формират силни граждани по-късно. Втората тема, на която искам да се спра, се отнася до качеството и полагането на грижи в образованието. Ние знаем, много неща са направени по отношение на количеството, но предстои да се свърши още много, що се отнася до качеството. Европейският съюз също иска да се подобри този аспект. През последната година и половина образованието значително се промени. Как да преосмислим образованието, по какъв начин, така че то да остане релевантно и да помага на хората да се справят с всички промени, настъпващи в света, като цифровизацията например."
Влиянието на пандемията и обучението в електронна среда през последната година и половина отчитат и от българското министерство на образованието. В България дистанционното обучение задълбочи образователните неравенства, влоши знанията на голяма част от децата и заплашва да увеличи броя на отпадащите от образователната система. Това са само част от изводите на анализ на обучението от разстояние в електронна среда, изготвен от екип на Министерството на образованието и науката. Според анализа в по-малко от половината от училищата в големите градове всички деца имат достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12,5%.
В училище "Цар Симеон Велики" във Видин достъп до обучението в електронна среда имат всички. Осигурени са компютри за децата, чийто родители не могат да си позволят да закупят електронни устройства, каза директорът Ирена Гъркова:
"Министерството още миналата година, в края на календарната година, с две поредни постановления на Министерски съвет отпусна допълнителни средства на училищата, с които да купим устройства. Тази година влезе в изпълнение един проект на Министерство на образованието "Равен достъп до качествено образование в условията на криза", чиято цел е точно това- да се осигурят устройства и обучение на деца, родители и учители да работят с платформи. Ние по този проект също получихме впечатляващ брой устройства и сега очакваме още сто устройства. От 950 ученици ние сме подсигурили почти 300, а може би ще станат и повече от 300 устройства, което е една трета за семейства, които нямат тази възможност."
В основното училище във видинското село Раковица, със статут на защитено, което събира децата от няколко села, обучението през електронни платформи е на практика невъзможно. Дори от учебното заведение да осигурят компютри, повечето от децата нямат достъп до интернет у дома си, обяснява директорът Борислав Тодоров:
"Доста училища с такива деца това им е проблемът-интернетът. Нямам достатъчно компютри, но мога да осигуря на семействата, там са братя, сестри. Проблем е интернетът, който е доста скъп, на флашка е над 7-8 лева. Да вземеш над 20, това са още 200-300 лева на месец."
През миналата учебна година дистанционното обучение в Раковица е било на хартия. Наложило се е учителите да носят по места материалите за училище на децата. Рени, която тази година завършва основното си образование, се надява поне през тази учебна година заниманията да са присъствено в клас, защото от успеха й зависи дали ще може да продължи в желаното училище:
„Онлайн не е добре.“
Въпреки всички негативи, се оказва обаче, че обучението от дистанция все пак има и положителни ефекти. „България успя да организира учебния процес така, че да няма пропуснато учебно време, обясниха от Министерството на образованието и науката.
Още през февруари Министерството подписа договор по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ за близо 110 милиона лева. Целта е да не се допусне прекъсване на образователния процес и приобщаващото образование в условията на кризи и да се противодейства на риска от отпадане в ситуация на обучение от разстояние.
До пролетта на 2022 година пък се очаква конференцията да изготви заключения и да формулира насоки за бъдещето на Европа, включително и в областта на образованието.
Агенцията по заетостта продължава с приема на заявки по инициативата "Възможности за повишаване на професионалната компетентност на заети и незаети лица на територията на община Видин". Днес бяха представени програмите по 3 проекта в тази сфера. Инициативата „Започвам работа - Компонент 3 „Заетост“ е насочена към неактивни и безработни лица,..
Община Видин е предвидила в новия общински бюджет средства за възстановяване и реконструкция на училищния двор и спортните салони на бившето училище "Христо Ботев" във видинския квартал "Строител". Идеята е да се разкрият още места, където видинчани ще могат да спортуват, каза заместник-кметът по финансово-стопанска дейност, бюджет и икономическо..
Защо част от учениците, завършили основно образование, не успяват след осми клас? Например, в област Враца през 2023 година има 918 дванадесетокласници, а когато този випуск е завършвал седми клас през 2018 година учениците са били 1943-ма. Този и други въпроси, свързани с явно и скрито отпадане от училище, поставя и търси отговори проучване на..
В Професионална гимназия "Васил Левски" в Мездра ще бъде разкрита първата в Северозападна България паралелка по програмиране на изкуствен интелект . Това се случи с подкрепата на Комисията по заетост на Областния съвет за развитие в област Враца, областния управител Николай Николов и началника на Регионално управление по образованието Лорета..
Не всеки пациент може да бъде протезиран чрез импланти , каза в "Час при зъболекаря" лекарят по дентална медицина д-р Олга Папушева . По думите ѝ, преценката се прави след съответната консултация. "Импланите са вид възстановяване на един или няколко зъба с идеята да се възстанови дъвкателната функция и естетиката в устата. Вече зависи колко..
Днес ще си говорим за самотата. Но по-скоро ще си поговорим за нея, като я погледнем от хубавата страна, защото самотата оставя пространство за самоопознаване. Знаете, когато сме сами, имаме повече шанс да се обърнем към вътрешния си свят без външни влияния. Това е моментът, в който можем да разберем кои сме, какво обичаме, какви са..
ТикТок и други социални медии са въздействащи върху младежите, които често търсят популярност и начин да се харесат на своите връстници. Почти ежедневно в такъв тип платформи добиват популярност екстремни предизвикателства, които насърчават опасно поведение сред младите хора. Такова предизвикателство, нашумяло в последно време, е прекомерната..