Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Редица проблеми отлагат за неопределено време реализацията на най-важния инфраструктурен проект за Северозапада

Годината завърши, но не и новият път Видин-Ботевград

Снимка: Радио Видин


Редица протести в началото на 2018 година ускориха изпълнението на най-важния проект за Северозападна България: модернизацията на главния път Е-79

През 2020 година започна строежът на двата участъка от трасето между Мездра и Ботевград, в напреднал етап тогава беше и началото на пътя между Видин и Макреш. 

Напредва ли изпълнението на новия път от Видин до Ботевград и ще има ли тунел под прохода "Петрохан"? Всички събития по темата припомнихме в "Посоките на делника".

На 31 декември 2020 година тогавашният министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова издаде разрешение за строеж на 30 километра на новия магистрален път- от Видин до пътен възел Макреш.

Най-висока е опасността от пътнотранспортни произшествия в Северозападна България, сочи оценката на риска на българските пътища, изготвена през февруари от Института за пътна безопасност. Регионът трябва да бъде приоритетен за всяка една власт, обясни тогава експертът Богдан Милчев.

"Това показва нашата оценка - че те са най-опасните, най-лошите. Теренът е лош, пресечен, а инвестициите са малко. Какво трябва да се направи? Правителството да инвестира ресурси, за да може да се подобри средата. Нямаме достатъчно средства, за да оправим всички проблеми, затова трябва да се приоритизира. Това показва нашата оценка на риска - приоритет трябва да бъде Северозападна България".

На 22 февруари Пътната агенция съобщи, че изграждането на участъка от път Е-79 между Видин и пътен възел /п.в./ "Макреш" навлиза в следващ етап и вече се работи по цялата дължина на отсечката от 29,6 км. Модернизацията на участъка стартира през октомври 2019 г. и тя трябва да приключи до края на 2023 г, се казваше в съобщението, което уточняваше, че напредва работата и в 33- километровия участък между Мездра и Ботевград, като в участъка между Мездра - Лютидол беше готово едното платно.

До две години магистралата Видин- Ботевград трябва да е готова. Това заяви премиерът Бойко Борисов, който на 24 февруари инспектира хода на строителните работи заедно с Росица Кирова от Гражданската инициатива за магистрала до Видин и тунел под Петрохан.

"Обещахме на хората и това го правим. В същото време дори и в инициативата "Трите морета" включихме Петрохан. Публично-частно партньорство, но това се оказа и най-натовареният път за излизане от Азия към Европа, така че с проектите сме доста напред..."

В края на март получихме поредната позитивна новина: че до края на месеца се очаква Министерството на регионалното развитие и благоустройството да издаде разрешение за строежа на участъка Макреш-Ружинци от новия път Видин-Ботевград и да стартират реалните дейности там, обясни за Радио Видин областният управител Момчил Станков.

"Единственият проблем е с един имот, за който в момента тече процедура за замяна. Това е в ружинската част. Очакваме тази седмица, най-късно другата седмица да се получи разрешението за строеж вече на Макреш-Ружинци и да започне работа вече по цялото трасе. В момента разрешение за строеж има единствено за участъка Видин-Макреш. Работи се по цялото трасе, много динамично, и аз се надявам работата да продължи с тази динамика."

Строителството на новия път в района на град Видин се очаква да приключи до края на тази година. Фирмата-изпълнител е декларирала, че ще работи на 24-часов режим. Ще бъде въведена временна организация на движението по околовръстния път за товарните автомобили в направлението Дунав мост 2- ГКПП "Брегово". Осигурени са средства от държавния бюджет и в най-скоро време ще започне цялостен ремонт и на пътя Видин- ГКПП "Връшка чука", съобщи още областният управител Момчил Станков на 24 март.

Несигурната политическа обстановка поражда опасения за съдбата на пътя от Видин до Ботевград, каза в ефира на Радио ВИДИН след изборите за 45 НС Росица Кирова, водачът на листата на ГЕРБ-СДС във Видин.

"Ще продължим да работим за осъществяване на двата най-важни инфраструктурни проекта в Северозапада. Новият път до Видин, който вече се строи и по който има още много процедури, които трябва да бъдат довършени и се надявам това да се случи. Малцина си дават сметка, че имаме сериозни проблеми относно това как ще бъдат придвижвани, при липса на достатъчна воля и желание от страна на някое следващо правителство, процедурите по довършване на пътя Видин-Монтана. Институциите и администрацията работят по точно определени начини и правила, които не предполагат да се бърза. Има срокове, разменя се кореспонднеция, съгласуват се документи и това, което ние успяхме да реализираме за няколко месеца и да стигнем до разрешение за строеж за първата част от пътя, обикновено се случва за 2-3 години и то при добро желание от страна на администрацията. Много често при подобни инфраструктурни проекти се случва така, че в момента, в който са приключили съответните дела при обжалване, приключили са отчуждителните процедури и са изплатени сумите, е минал един срок от 4-5 години и част от вече готовите документи, проекти, съгласувания са загубили своята давност и трябва да се повтарят отново. Това е причината, поради която трябва да има активен ангажимент от всички представители от Видин, ясно лобиране за това да бъдат извършени максимално бързо процедурите. Да се намесваме, ако трябва, включително и в ролята на медиатор при решаване на някои казуси, свързани със засегнати частни интереси по това трасе, защото за Видин е изключително важно пътят да бъде реализиран. Виждам опасността, че при определени други приоритети, този проект може да започне да буксува".

Проблем се появи и по другия важен за развитието на Северозапада инфраструктурен проект. Процедурата за оценката за въздействие върху околната среда на прединвестиционното проучване на трасето за тунел под Петрохан беше спряна от екоминистерството. Причината е, че новият път и тунелът преминават през няколко защитени територии, съобщиха от МОСВ. Решението беше разписано на 31 май.

Решението е незаконосъобразно, аргументираха се на обща пресконференция Гражданско обединение "Единни за промяна" и Гражданската инициатива за тунел под Петрохан. Ако до 15 юни екоминистърът не отмени решението си, ще започнат масови протести, които ще са различни от тези през 2018 година, посочи тогава Росица Кирова.

"На 19 юни от 10 часа на познатото място за гражданите на Видин ще направим протест. Ще затворим международен път E-79. Същото ще бъде направено в Монтана, на мястото, на което се провеждаше протеста през 2018 година. Край Петрохан предстоят безсрочни протести с палаткови лагери. Надявам се министърът да си спести това нещо. Ние го каним официално на разговори. Да въведе подобен род забрана, с която отказва изработването на оценка за въздействие върху околната среда - тази забрана противоречи на конституцията. Той не може да се позовава на някакъв документ, който няма силата на закон. Той го знае това или би трябвало да знае. В края на решението му е написано следното нещо: "с предложението се предвижда усвояването на нови имоти в границата на защитена зона Берковица, част от които с начин трайно ползване ливада". Съгласно точка от този План за управление на територията е въведена забрана за промяна предназначението на имота. Съгласно Закона за устройството на територията и Закона за ползване на земеделските земи - тези закони определят как това става в България, те са нормативния акт, а не с План за управление. Министърът също пише, че предвидените в инвестиционния проект дейности не са в противоречие с режимите на защитените зони Раяновци, Понор, Западен Балкан и Берковица за опазване на дивите птици, но са в противоречие с режима, въведен с Плана за управление на защитена зона Берковица, който е утвърден през 2016 година със заповед на екоминистъра. Съществуващият път минава през същата тази защитена зона Берковица, преминава през посочените терени, което означава, че те са само предполагаеми зони - като такива са описани в плана. Апелирам към всички да бъдат така добри да отменят това решение".

Дни по-късно - на 10 юни - служебният министър на околната среда и водите Асен Личев обяви, че отменя решението за прекратяване на ОВОС на трасето под тунела "Петрохан".

Избраният от АПИ вариант за трасе предвижда изграждането на скоростен път с дължина от 97 км и габарит Г20 - с по две ленти за движение в посока, всяка от които е широка 3.50 метра. Проектната скорост е 80-90 км/ч. Дължината на тунела е 6845 метра, като ще бъде с три криви с радиус над 3000 м. Изходът на тунела е западно от съществуващия път при село Бързия. Съоръжението е предвидено като два еднопътни тунела с по две активни ленти за движение с габарит Г20.


На 27 август заместник-председателят на 46 Народното събрание Росица Кирова алармира, че е застрашена реализацията на проекта за нов скоростен път от Видин до Ботевград.

"Имам такива индикации. В тази връзка съм входирала въпрос към г-жа Комитова (служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, бел.ред.) за следващия парламентарен контрол, но така или иначе не са добри очакванията. За Видин, като регион, е важно да има път, важно е този път да бъде изграден сега, в реално време, в рамките на две или три години, а не след 10 години, не да започне 2027 година. Факт е, че са спрели на една точка от преди седем месеца процедурите за Подробния устройствен план между Ружинци и Монтана, което означава, че за неопределено време се бави и разрешението за строеж. Това означава, че тепърва ще се правят отчуждителните процедури и отиваме някъде в небитието. Факт е, че преди изборите имахме договорки, включително и с обжалващото лице, собственик на имота, да седнат и да се разберат, да постигнат извънсъдебно споразумение с ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура". След това обаче всичко беше вкарано в съда и новата администрация продължи по различен начин да третира тези случаи. Така могат да се съдят още 3,4,5 години, което означава, че път няма да има още 3,4,5 години. Това е резултатът. Аз предпочитам политиката в сферата на регионалното развитие, тъй като засяга всички ни, да се води по друг начин, да се води с преговори, с разбиране, с малко повече мисъл и грижа за хората и за крайния резултат и малко по-малко взиране в точката и запетайката на закона. Има начини да бъдат комбинирани процедури. Показахме това нещо с отсечката Видин-Ружинци, но за голямо съжаление дори частта Видин-Ружинци, за да може да бъде изградена, трябва да бъде финансирана по начина, по който е започнало да се изгражда обектът. Другият вариант е отлагане с 2,3,4 години. Да, има тревога. Надявам се да не се случи и ще направя всичко възможно, за да постигна някакъв разговор, диалог със служебното и с всяко следващо правителство за това, че на нашия регион този път му е изключително важен, защото иначе се връщаме в изходна позиция и започваме да политиканстваме."

Строежът на скоростния път Ботевград-Видин, по подобие на този на АМ "Хемус", е илюзия и манипулация. При строителството му част от трасето не е планирано, посочи в края на месец септември арх. Иван Шишков,  заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството.

Радио ВИДИН се обърна към Пътната агенция с въпросите: Чия е вината за констатираните нередности? и Какви ще са последиците от тази констатация на Министерството на регионалното развитие и благоустройството? Ще се забави ли изграждането на пътя?

Становището на АПИ беше, че се извършват се необходимите дейности, за да има трасе.

Поне четири години ще отнеме изграждането на отделни участъци от пътя Видин - Ботевград, обяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Той инспектира строителните дейности край Видин на 5 октомври, където коментира, че отделни участъци ще забавят цялостното изграждане на трасето.

"Проверили сме всички проблеми, които знаем, че има по трасето във връзка с проектите. Това, което мога да ви кажа е, че по цялото трасе, където има фронт да се строи, се строи. Това, за съжаление, са само отделни участъци, но по това трасе можем да кажем, че се строи наистина на пълни обороти. За съжаление, по това трасе има няколко проблема, които може да се каже, че ще забавят цялостното изграждане на трасето. Това са частта, която е между Ружинци и Монтана. В тази част имаме подробен устройствен план, който е в съда. Хубавото е, че е изготвен. Ноември месец е делото. Имало е едно дело септември. Отложено е за ноември. Надяваме се през ноември месец съдът да реши, разбира се, в полза на държавата и да може да се пристъпва към отчуждаване и след това разрешение за строеж. Разбирате обаче, че за едно разрешение за строеж ще минат няколко месеца, което означава, че до средата на следващата година в най-добрия случай, на практика не може да започне строителство".

Най-лошият участък в този път е в частта между Монтана и между Враца, обясни още Шишков.

"Това трасе не е било одобрено и сега започваме наново. Това, което за съжаление намираме в голяма част от всички важни артерии, пътни артерии в България, обикновено в средата имаме проблем, т.е., както си позволих да кажа, тази строителна илюзия, която беше започнала, да се направи. Ние сега ще направим всичко възможно и го правим, да го превърнем в едно истинско реално строителство, те участъците, които са били занемарени във времето,  да можем да наваксаме и да можем  в тези участъци максимално бързо да извършим всички процедури и да дадем фронт да бъде извършено това строителство."

Оптимистичният срок за завършване на отсечките, които са в строеж, е между 28 и 53 месеца, както е по договор, а за връзката между Враца и Монтана все още не може да се прогнозира, тъй като процедурите започват отначало, завърши Шишков.

На 18 ноември Иван Шишков повтори казаното във Видин: че се налага ново проектиране на част от новия път Видин-Ботевград. 

Развитието на Северозападна България бе във фокуса на част от експертните разговори в края на октомври за съставянето на кабинет. В тях участва  Гроздан Караджов, заместник министър-председател на регионалното развитие и благоустройството и министър на регионалното развитие и благоустройството.

"От 2014 година не съществуват понятията "Европейски транспортни коридори", но нашата държавна администрация по инерция продължава да проектира и да хвърля пари в посока на тези коридори, които няма да се състоят. Най-лошото е, че там няма да има и финансиране. В новия вариант на европейската инфраструктура, тръгвайки от Хамбург през Берлин, Виена, Будапеща, Арат в Румъния, излизайки на Видин, тази транспортна ос слиза вертикално на юг и преминава през София за Истанбул и Солун. В българския участък няма нищо, т.е. последните правителства нямат нито един проект, който да е защитен и който да е в съответствие с този стратегически план на Европейската комисия. Тази ос съдържа в себе си скоростен железопътен транспорт, а ние нямаме такава инфраструктура в България, не сме и планирали, второ- означава магистрален път. Трябва да се подходи много сериозно към това ще се възползваме ли от възможностите за финансиране по тази ос, ще искаме ли да "откъснем" от огромните милиони тонове товари, които идват от Китай, акостират на Солун и ще тръгнат към Европа?"

Крайно време е да свържем Северна и Южна България. Този митичен тунел под Шипка трябва да стане реалност. Трябва да построим законно магистрала "Хемус". Трябва да направим пътя Ботевград-Враца-Видин. Да изградим нови мостове над Дунава, каза Кирил Петков в парламента при избирането му за министър-председател.

На 26 ноември Радио ВИДИН отново се обърна към Агенция "Пътна инфраструктура" с въпрос за скоростното направление. 

"В момента в изпълнение са близо 88 км от бъдещото скоростно направление Видин - Ботевград. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел „Макреш“, с обща дължина 62,4 км. В участъка от път I-1 Мездра - Лютидол в края на миналата година е готово едното платно и трафикът в отсечката се осъществява двупосочно по него с временна организация и временна пътна маркировка. Строителните работи продължават паралелно в съседното платно, както и по целия километраж на обекта. През май тази година стартираха строителните дейности в още два участъка - от пътен възел „Макреш“ до пътен възел „Бела“ /с дължина 13,6 км/ и от пътен възел „Бела“ до пътен възел „Ружинци“ /с дължина 11,1 км/. Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г".

Случаят със скоростния път от Видин до Ботевград е красноречива илюстрация за цялото пътно строителство в страната, което постепенно се превърна в синоним на корупция, забавени срокове, съмнително качество и източване на публични средства.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31