Телескопът "Джеймс Уеб" ще търси извънземен живот

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Невиждан досега поглед към Космоса е на път да осигури най-мощният телескоп в историята "Джеймс Уеб". Той може да помогне да открием планети, наподобяващи нашата, с живот на тях. Наследникът на "Хъбъл" е изстрелян и изпратен в междупланетното пространство и ще наблюдава Космоса основно в инфрачервения спектър. Това ще осигури поглед отвъд облаците от газ и прах, където се раждат звездите.

"Джеймс Уеб" е реализиран съвместно между НАСА, Европейската космическа агенция и Канада, коментира за Радио ВИДИН Светослав Александров, администратор на уебсайта "Космос БГ" и автор на научно-популярни книги свързани с Космоса.

"За разлика от "Хъбъл", който основно работеше във видимата и ултравиолетовата област, "Джеймс Уеб" е инфрачервен телескоп... Става въпрос за изучаването на най-далечните обекти, които могат да се видят от нашата Слънчева система, все пак телескопът работи в междупланетното пространство, отдалечени буквално на милиони години след големият взрив. Така че, очакваме "Джеймс Уеб" да разясни тайните всъщност на съществуването на най-ранната вселена... Друга една задача е характеризирането на условията на извънслънчевите планети или така наречените "Екзопланети". През последния четвърт век бяха открити множество планети, които обикалят около други звезди. В началото бяха откривани само газови гиганти, но впоследствие науката напредна дотолкова, че бяха открити планети, които са с размери на Земята. Ние не знаем, почти нищо за тях. Ние знаем, горе-долу какви са им орбиталните характеристики, но ние не знаем, какви са атмосферните условия, какъв е химичният състав. А това са важни задачи, които трябва да бъдат изяснени преди да установи дали има извънземен живот. Така че, "Джеймс Уеб" представлява много сериозна към характеризирането на условията на извънслънчевите планети. И кой знае, може би някой ден ще успеем да открием и някоя, която наподобява много на нашата собствена Земя, а защо да няма и живот на нея? Сега предстоят няколко големи събития още, преди той да може да започне научната си дейност. Първото е пристигането около тази точка на "Лагранж", което ще стане в края на януари... Цялата подготвителна работа ще отнеме някъде близо 5 месеца, така че първите фотографии от  "Джеймс Уеб" ще видим не по-рано от това лято... Очакваме един много сериозен период на научна работа. В един момент научната дейност ще бъде разширена до етап, до който всеки от нас ще може да се включи. С "Хъбъл" това вече се случи. Очакваме красиви изображения, ще бъдат изключително детайлни."

Според повечето видинчани, с които разговаряхме, телескопът "Джеймс Уеб" ще открие в Космоса извънземен живот:

"Сега да кажем, че на тоя свят, е така, по една случайност, има живот и така определена, както е човека, върха на целият свят, е смешно да се каже. Ние ако разбираме живота да дишаме и да издишаме, много силно се заблуждаваме. Живота е под различни форми. Биологията е нещо велико, тя в нея се откриват какви ли не неща. Физиката също, там се откриват много неща, които до оня ден са били просто някаква фантазия... Не, не сме сами, категорично. Не може да сме единственият индивид във Вселената. Ами защото не може да бъдем уникални в множеството вселени... Мисля, че такъв живот може да има на друга планета, светът напредва и за това имам това мнение... Все нови неща измислят, опитвайки се да намерят живот. Точно този телескоп целта е да е извън атмосферата нали, за да няма смущения от атмосферата..."

Изстрелването и разгъването на телескопа "Джеймс Уеб" е най-сложната операция в далечния космос, провеждана някога в историята на роботизираната космонавтиката, допълва Светослав Александров.

Вижте още