97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата.
Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения.
Ще доведе ли най-сетне поредната промяна до нормализиране на ситуацията по опасните български пътища? Ще позволят ли по-суровите наказания успешно управление на риска от пътни инциденти?
По темата разговаряхме с Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.
Радио ВИДИН: Къде са проблемите в Закона за движение по пътищата?"През 1999 година, когато е писан, е бил изцяло насочен върху санкционния режим върху шофьорите. Идеята е била тогава да се направи такъв закон, така че да се въздейства върху шофьорите да правят по-малко нарушения и да бъдат по-дисциплирани на пътя. През годините този закон се е развивал постоянно, почти всяка поправка е свързана с по-високи санкции, по-големи рестрикции, с повече мерки за административна принуда, така че да принудим шофьорите да го спазват. Цялото историческо развитие на пътната безопасност в целия свят - нали, има еволюции, може да се анализира, може да се види - има един момент, в който каквито и глоби, каквито и интервенции да правим върху шофьорите, ние не можем да намалим повече жертвите. В България, ако видим статистиката, ще стане ясно, че въпреки че вдигаме постоянно глобите, в последните 10 години ние държим едно и също положение: около 500-700 човека загиват. Ние не можем драстично да ги намалим и да достигнем европейски нива. Винаги сме 2-2.5 над нормалното ниво. Това е така, защото когато се изчерпат всички ресурси върху човека да прави интервенция и не можем да го променим с наказания, тогава трябва да започнем да променяме средата. Именно тук е големият проблем в разбирането на тези, които предлагат нови закони в тази насока. Те искат да продължават да променят нещо, което не могат да го променят, докато не променят средата. А кой може да я промени? Институциите, които създават тази среда, в която се движат шофьорите. На нас ни трябва закона в закона да има страшно много промени, свързани с отговорностите, с правомощията и взаимодействието на институциите, отговорни за пътната безопасност. Разберете колизията: тези, които пишат законите, трябва да увеличат своята отговорност, но не го искат. Не искат да работят повече. Искат, ако може, с пръчката да бият повече шофьора, за да го възпитат. Искам да дам прост пример: ако едно дете всеки ден баща му го бие, то накрая спира да се плаши от боя, просто продължава да си върши нещата, защото знае, че вечерта ще го бият пак и голяма работа".
Радио ВИДИН: Ако МВР влагаше толкова усилия в налагането на всички законови изисквания, колкото влага в постоянното им пренаписване, струва ми се, че ситуацията щеше да е различна.
"Много добре го формулирахте, да, точно така. Усилията, които влага и упоритостта, с която МВР желае да вдига глобите постоянно, ако ги вложи в подобряването на методологията, въобще ефективността на своя контрол, то той ще постигне резултати. Тези поправки и предложения за промени мога да гарантирам, че по никакъв начин няма да се отразят на пътната безопасност. Не променят нищо. Силни популистки поправки. Махаме синия талон и какво? Махаме стикера за гражданска отговорност? И какво, ще намалим жертвите? Вдигаме глобите, ще подобряваме събираемостта, защото можело по електронен път да се връчва. Може, ама хората са много далеч от електронното връчване. Това са пожелания. Писани неща от хора, живеещи в друг свят и друга реалност".
Радио ВИДИН: Традиционно всяка власт идва с обещания и заявки за промяна в прословутия закон. Назначават се работни групи от експерти, които трябва да напишат новостите. Как обаче се избират тези експерти?
"Ние в България сме свикнали да казваме, че всеки, който го дават по телевизията да говори за пътна безопасност, е експерт. Всеки, който е шофьор, е експерт. Аз наскоро имах разговор със съветник на премиера, който каза, че всички шофьори са експерти. Какво обаче значи експерт? Трябват много знания в тази посока, трябва обучение, международен опит да бъде изследван, за да видим как другите страни са постигнали успехите си, за да го приложим тук. Трябва воля и не на последно място - каквито и усилия да полагаме, без да се справяме с корупцията - нищо няма да направим. Тя разяжда системите за управление".
Радио ВИДИН: Вашият Институт е категоричен в становището си, че в България не се управлява риска от пътни инциденти.
"Управлението на риска трябва не обществото да го управлява, а институциите, които имат правомощия да го управляват. Ключов е моментът, нали, кой трябва да управлява риска. Преди да разберем обаче, трябва да попитаме кой е собственик на риска. Собственикът на риска трябва да го управлява, трябва да го делигира на някой да го управлява. Това са неща, които буквално трябва да проведем обучение на държавните институции. Всичко това трябва да бъде формулирано в Закона за движение, защото те чуха от нас за управлението на риска, но самото понятие не им е понятно".
Радио ВИДИН: Както вече казах, но всяка власт идва със заявка за промяна, но си тъпчем на едно място вече години наред.
"Вижте, те не искат да работят с нас всичките власти. Никой не иска да работи с Института за пътна безопасност. Защото ни считат за неконтролируеми и опасни. В случая отказът това правителство да работи с нас е, че ще развалим коалицията, защото сме много крайни в мнението си и с поведението си. Те не могат да разберат, че без революционни промени ние не можем да постигнем ефекта, който обществото очаква".
Радио ВИДИН: В доста от заложените промени, които тепърва ще търпят обществена дискусия, всъщност се забелязва и линията, която вашият институт защитава от години обаче.
"Да, разбира се, намаляването на скоростта, например. Гледали са по телевизията какво говорим и са написали всичко това. Обаче трябва да разберете, че не можеш на парче да чуеш... Това цялото нещо ми прилича на онази приказка, че чула жабата, че подковават коня, пък решила и тя да си вдигне крака. Не можеш просто да чуеш и да го предложиш, просто защото те не могат да мотивират намаляването на скоростта. Да, трябва, правилно е, но ги слушам нелепостите, които обясняват. Има съпротива, почва спор, говори се пътищата да оправим, второ, трето... Самото законово намаляване на скоростта няма да реши нито един проблем, защото не могат да я контролират тази скорост. Въпросът е, как ще контролираш скоростта, методологията, всичко останало. Трябва да се работи страшно много. За съжаление или за хубаво, ние от ИПБ сме разработили и методологии и много неща. Ако има зряло правителство, което иска да промени нещо, може да направи летящ старт. Аз ви гарантирам, дори имахме разговори със съветници на премиера, на които казах, че гарантирам за една година намаляване на жертвите с 20 %".
Радио ВИДИН: Колко проблемни са пътищата в лошо състояние за целия процес.
"Пътят, това е платформата на цялата система. Системата е човек-път-автомобил, то пътят е платформата, основата. Пътят не е само асфалт. Той съдържа организацията на движението, знаците и маркировката, обезопасителните системи. Всичко това в съвкупност от тези елементи на пътя правят една платформа, в която той трябва да бъде така изграден, че хората които така или иначе ще допускат грешки, да не загиват. Трябва да изградим такава пътна инфраструктура, че там където най-много се греши, пътят да бъде щадящ към човешката грешка".
Радио ВИДИН: След всичко, което казахте, искам да попитам защо не присъствате на публичната дискусия, организирана от МВР относно промените в закона?
"И да съм на нея - на тях не им е приятно някой да ги учи и да им казва какво да правят. Разбирате ли, то няма никакво значение и да съм там. Аз съм бил там. Бил съм в МВР. Работил съм 19 години. МВР и не само, изобщо всички администрации, по дефоулт се съпротивляват на промяната. Искат да си работят така, както са свикнали. Да тръгнеш да променяш администрацията се изисква страшно много усилие и саможертва. Някой трябва да се жертва, защото тя администрацията се съпротивлява и ще го изяде".
И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него. В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..
С обнародването в "Държавен вестник" новите правила за движение по пътищата са факт. Промените влизат в сила след по-малко от месец - на 5 септември . Сред най-значимите новости: както общинските, така и камерите на тол системата, вече могат да установяват превишената скорост. Предстои да бъдат уточнени онези 50 участъка по магистралите..
Периодът на двойно обозначаване на цените ще бъде една година, като той вече започна на 8 август. В този период цените в левове и в евро се поставят в непосредствена близост, изписват се ясно, четливо, с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт. Със същия размер, вид и цвят на шрифта трябва да бъде изписана и валутата на съответната цена. В..
Близо 200 млн. лева обявиха, че ще вложат в ремонти, строителство и дълготрайни активи тази година трите областни центъра на Северозападна България. Изпълняват ли по график строително-ремонтните дейности? Помислено ли е и за по-малките населени места? Има ли спънки за изпълнението на капиталовата програма на общините? Капиталовата програма на..
България е обхваната от пожари. При някои от тях изгоряха домове на хора, други унищожиха гори и реколта. За да може да се справи с огнената стихия, България поиска помощ по въздуха съгласно Механизма за подпомагане на Европейския съюз. Липсата на специализирана летателна техника прави борбата с огнената стихия бавна и неефективна. Затова..
Четири вота на недоверие, скандали, арести, договорени средства по ПВУ, както и продължаващи сътресения в ДПС, белязаха политическия сезон, фокусиран почти изцяло върху Еврозоната. Правителството на Росен Желязков обещава, че ще следва и занапред заявените приоритетите, докато протестърските настроения се засилват през горещото лято...
"Считам, че започнах работата, която е най-важната за хората от нашия регион: това, което бях договорила да започне, защото 3-4 години беше замразено всичко по проекта относно пътя, който трябваше да бъде до Видин. Така чаканата магистрала визирам. Не знам дали точно магистрала ще бъде в истинския смисъл, но поне да бъде този път, който беше започнат и..