Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Превозвачи на протест- за какво настояват от бранша?

Снимка: Радио Видин

Превозвачи протестират днес в някои големи градове на страната. Сред причините за това са високите цени на горивата, готвеното увеличение на тол таксите и липсата на адекватни политики в сектора. От бранша настояват да се премахне биокомпонента на горивата за 6 месеца и пресмятат, че така те ще поевтинеят с 10-15 стотинки за литър. Искат и намаляване на акциза с 50% за половин година. Очаква се това да доведе до спад с 33 стотинки в цената на литър гориво. Превозвачите са против увеличаването на тол таксите и обхвата на пътната мрежа. Регионалният министър обаче заяви, че не е склонен на отстъпки относно тол таксите, защото са нужни пари за ремонти и строежи на пътищата в страната. Превозвачите дават за изпълнението на условията си срок до 18 май. Ако това не се случи, заплашват със затваряне на магистрали и гранични пунктове. Под каква форма протичат днешните протести и включва ли се и Северозапада? Потърсихме Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, който е и собственик на транспортна фирма в Монтана. 

"Беше обявено- това са високите цени на горивата и втората точка, която според мен не е втора а е първа, да го наречем "батака", който се подготвя с тол системата на България. Тя в момента е зле действаща, погрешно организирана, финансовата тежест, която трябва да поемат превозвачите, не я поемат транзитно преминаващите и тези, които най- много ползват и съответно рушат пътя. От 400 млн. лева събрани за миналата година 2/3 са платени от винетки и само 1/3 е платено от тежкотоварни автомобили. Това чудо го няма никъде- нито в ЕС, нито по света ... Един камион в България по тези релации плаща 30 евро, а в Унгария същият камион плаща 145 евро, а в Австрия плаща 150. Естествено, че няма да имаме магистрали както в Унгария, както в Австрия или в други държави. В момента вместо да се въдвори ред и да се направи това, което е в другите държави, в България се измисля супер екзотика за товарене на второкласни и първокласни пътища, вместо това, което е обичайното и нормално в целия свят."

Цените на горивата също са конкретна причина за недоволството на превозвачите, обясни още Петър Захариев, според който могат да бъдат предприети конкретни стъпки в тази насока за тяхното задържане или дори понижение.

През 2020 година в България бе въведено електронно отчитане на пътните такси- винетки и тол, като съвременен начин за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Събраните по този начин финансови средства трябва да бъдат използвани за поддръжка и развитие на съществуващите и изграждане на нови пътища, както и за пътна безопасност. Системата за събиране на пътни такси е базирана на съвременни технологии, които позволяват удобни начини за заплащане и осъществяване на контрол, без това да забавя и пречи на свободното движение на пътни превозни средства. Още пет други държави в Европа изградиха подобна тол система, това са Германия, Белгия, Словакия, Унгария и Чехия. Какви са недостатъците на българската тол система- това попитахме Стефан Георгиев от Видин, дългогодишен международен шофьор и собственик на товарен камион:

"Първо пътищата ни не отговарят на категориите. Нашите магистрали не отговарят дори и на втори клас път, да не говорим за първи клас път. Турците минават, те са с машинки пак и по първи клас и по втори клас път, за тях няма ограничения кой и откъде ще мине. Това го няма в нито една държава, всеки има маршрутна карта, по която трябва да мине и по която трябва да плаща. По тая тол система най- ощетени са българските превозвачи и това е така, откакто е пусната тол системата ... В Румъния има винетки- винетка 11 евро и минаваш за 24 часа. Това е за всички, всеки един шофьор плаща на ден 11 евро в Румъния, независимо по какъв път ще мине и колко километра ще измине."- уточни Стефан Георгиев.

Протестите са в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград и Русе. Организатори са Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюз на международните превозвачи. От бранша настояват за намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин. Те обръщат внимание, че поради мерките, наложени срещу Русия, суровият петрол от сорта "Урал“ се търгува с 35 долара за барел по-евтино спрямо сорта "Брент", но това по никакъв начин не поевтинява цената му в България. Потърсихме Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"Всички организации, които са в транспортния бранш, излизат на протест. Това са както превозвачите на товари, така и превозвачите на пътници. Без София в другите градове камионите се събират и ще направят протестно шествие по централните улици на градовете ... Много са недостатъците на българската тол система, като се започне с налагането на компенсаторни такси в размер на 750 лева за всеки недеклариран пътен сегмент, стигне се и до третирането на нашите превозвачи като престъпници по границите, да си плащат съответно тези компенсаторни такси и прозрачността колко милиона километра са генерирани за всяка категория. Значителен е броят на проблемите. Настроенията в бранша като цяло са твърде негативни по отношение на говоренето от страна на управляващите."- подчерта  Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50

Приключили са ремонтите в училищата в община Ружинци

Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..

публикувано на 15.09.25 в 10:35
Трайка Трайкова- началник на РУО-Монтана

Над 11 хиляди са учениците в област Монтана

Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Лорета Колева, началник на РУО-Враца

РУО-Враца: Най-много ученици има в община Враца, най-малко – в Хайредин

Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..

публикувано на 15.09.25 в 10:05