Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще могат ли камионите да преминават границата с Румъния за една минута

Снимка: Радио ВИДИН

Европейски норматив за проверка на европейски граници от една минута за европейски камиони. Санкции на ден за държавата, която е допуснала времето за проверка да бъде повече от една минута. Предложението, което ще намали опашките по европейските граници в България ще направи евродепутатът Андрей Новаков- член на Европейския парламент от групата на Европейската народна партия, член на еврокомисията по транспорт.

"Оставям настрана петицията, която ще внеса в Европейския парламент заедно със 100 хиляди подписа или колкото съберем. Започва разглеждането на едно законодателство на Европейската комисия за международните транспортни коридори. В него е заложено, че пресичането на товарен влак на европейска граница не може да трае повече от 15 минути. Ще използвам възможността да внеса изменения, които касаят камионите, така че проверката на един камион, който е регистриран в Европейския съюз някъде в някоя от държавите и пресича европейска граница, да не трае повече от една минута. Не казвам, че ще чака една минута, казвам, че ще го проверяват една минута. В момента проверката трае около три. Кое ми дава увереност, че може да се случи? В момента е три, при положение, че всички ненужни проверки са струпани на границата", каза евродепутатът Андрей Новаков.

Шофьори на камиони са скептични относно минаването на границата с Румъния на Дунав мост 2 да става за една минута:

"Поне три минути да са. Невъзможно е за една минута. Вкарват данните на личната карта, на талоните на камиона, след това се плаща мостът, след това се дава чемерето (транспортен документ- бел. ред.) на техните нападжии да се подпечата. За една минута е невъзможно. Тук, на 4 километра опашка викаме, че няма опашка, радваме се. То опашката зависи от турците. За разрешителни им дават или от Румъния или през Сърбия. И като минат през Румъния и опашките се трупат, като минават през Сърбия опашките намаляват... Значи одеве насам нямаше, за един час съм влезнал. А оттук натам си е трагедия, както винаги. Горе долу5-6-7 часа, зависи, се чака да излезем посока Румъния и това е при положение, че трафикът от Турция сега е намалял нещо. Заради кантарите, румънските полицаи тарашат кабини, какво караш, това караш, отвори този шкаф, отвори оня шкаф, с турските шофьори проблеми с разрешителни, докато си обработят документите. Преминаване на границата за една минута тук, на Видин, не е възможно да стане. Нито на Видин, нито на Русе заради кантарите. Дори нали сега се говори, че ще влизаме в Шенген от Нова година, дори така да се направи, значи самото минаване на кантара, сега въведоха нова система- мерят ни на височина. И самото минаване на кантара, самото плащане на моста, няма да стане това като в Европа. Да се надяваме, че действително, ако влезем в Шенген, ще се облекчи поне това с проверката на документите... Как да се мине за една минута? Не може да стане тази работа. Защото то си има процедура. Процедурата по документите ще отнеме да кажем две минута, ама вътре, в кабината, проверяват дали имаш наркотици, цигари, алкохол, камиона проверяват- пломби, въжета. За да няма опашки, трябва да влезнем в Шенген и да минаваме като в Европа през границата..."

С петицията срещу струпването на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници е запознат Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Според него има начини да се случи преминаването през европейска граница за по-кратко време.

"По отношение на това дали е възможно, мисля че има начини това нещо да се случи. Ние знаем за позицията на нашия евродепутат Андрей Новаков, който тръгна да прави една петиция, ние даже активно участваме в събиране на подписи. Събрали сме няколко хиляди подписа, приключваме вече със събиране на подписи от членовете. Но за нас е от ключово значение проверките по граничните пунктове в рамките на Европейския съюз да бъдат с минимално време... Това е много добра идея, да се надяваме, че ще намери подкрепа в Европарламента, за да се стигне до такова решаване на проблема. Може би страдаме най- вече от това, че не сме и членове на Шенгенското пространство. Ще се надяваме другия месец България да бъде приета в Шенгенското пространство. Тогава вече ще получим така един много сериозен тласък по отношение на транспортния бизнес, защото граница между България и Румъния и между България и Гърция няма да има и тогава граничният контрол ще липсва", заяви Йордан Арабаджиев.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56