Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще могат ли камионите да преминават границата с Румъния за една минута

Снимка: Радио ВИДИН

Европейски норматив за проверка на европейски граници от една минута за европейски камиони. Санкции на ден за държавата, която е допуснала времето за проверка да бъде повече от една минута. Предложението, което ще намали опашките по европейските граници в България ще направи евродепутатът Андрей Новаков- член на Европейския парламент от групата на Европейската народна партия, член на еврокомисията по транспорт.

"Оставям настрана петицията, която ще внеса в Европейския парламент заедно със 100 хиляди подписа или колкото съберем. Започва разглеждането на едно законодателство на Европейската комисия за международните транспортни коридори. В него е заложено, че пресичането на товарен влак на европейска граница не може да трае повече от 15 минути. Ще използвам възможността да внеса изменения, които касаят камионите, така че проверката на един камион, който е регистриран в Европейския съюз някъде в някоя от държавите и пресича европейска граница, да не трае повече от една минута. Не казвам, че ще чака една минута, казвам, че ще го проверяват една минута. В момента проверката трае около три. Кое ми дава увереност, че може да се случи? В момента е три, при положение, че всички ненужни проверки са струпани на границата", каза евродепутатът Андрей Новаков.

Шофьори на камиони са скептични относно минаването на границата с Румъния на Дунав мост 2 да става за една минута:

"Поне три минути да са. Невъзможно е за една минута. Вкарват данните на личната карта, на талоните на камиона, след това се плаща мостът, след това се дава чемерето (транспортен документ- бел. ред.) на техните нападжии да се подпечата. За една минута е невъзможно. Тук, на 4 километра опашка викаме, че няма опашка, радваме се. То опашката зависи от турците. За разрешителни им дават или от Румъния или през Сърбия. И като минат през Румъния и опашките се трупат, като минават през Сърбия опашките намаляват... Значи одеве насам нямаше, за един час съм влезнал. А оттук натам си е трагедия, както винаги. Горе долу5-6-7 часа, зависи, се чака да излезем посока Румъния и това е при положение, че трафикът от Турция сега е намалял нещо. Заради кантарите, румънските полицаи тарашат кабини, какво караш, това караш, отвори този шкаф, отвори оня шкаф, с турските шофьори проблеми с разрешителни, докато си обработят документите. Преминаване на границата за една минута тук, на Видин, не е възможно да стане. Нито на Видин, нито на Русе заради кантарите. Дори нали сега се говори, че ще влизаме в Шенген от Нова година, дори така да се направи, значи самото минаване на кантара, сега въведоха нова система- мерят ни на височина. И самото минаване на кантара, самото плащане на моста, няма да стане това като в Европа. Да се надяваме, че действително, ако влезем в Шенген, ще се облекчи поне това с проверката на документите... Как да се мине за една минута? Не може да стане тази работа. Защото то си има процедура. Процедурата по документите ще отнеме да кажем две минута, ама вътре, в кабината, проверяват дали имаш наркотици, цигари, алкохол, камиона проверяват- пломби, въжета. За да няма опашки, трябва да влезнем в Шенген и да минаваме като в Европа през границата..."

С петицията срещу струпването на тежкотоварни автомобили на вътрешноевропейските граници е запознат Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Според него има начини да се случи преминаването през европейска граница за по-кратко време.

"По отношение на това дали е възможно, мисля че има начини това нещо да се случи. Ние знаем за позицията на нашия евродепутат Андрей Новаков, който тръгна да прави една петиция, ние даже активно участваме в събиране на подписи. Събрали сме няколко хиляди подписа, приключваме вече със събиране на подписи от членовете. Но за нас е от ключово значение проверките по граничните пунктове в рамките на Европейския съюз да бъдат с минимално време... Това е много добра идея, да се надяваме, че ще намери подкрепа в Европарламента, за да се стигне до такова решаване на проблема. Може би страдаме най- вече от това, че не сме и членове на Шенгенското пространство. Ще се надяваме другия месец България да бъде приета в Шенгенското пространство. Тогава вече ще получим така един много сериозен тласък по отношение на транспортния бизнес, защото граница между България и Румъния и между България и Гърция няма да има и тогава граничният контрол ще липсва", заяви Йордан Арабаджиев.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще се присъединим ли (и кога) към Еврозоната?

Присъединяването на България към Еврозоната е ключов приоритет на новото редовно правителство, по който се работи усилено и в тясна координация с партньорите от Европейската комисия. Това е потвърдил министър-председателят Росен Желязков на среща с българския еврокомисар Екатерина Захариева.  От думите на премиера, става ясно, че България ще..

публикувано на 30.01.25 в 10:00

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45