Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как готвените промени в застраховането ще се отразят на транспортния бранш?

Снимка: Радио Видин

Застрахователи алармираха, че има вероятност да бъде повишена цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради внесени промени в Кодекса за застраховането. Те се обявиха срещу текстове, които предвиждат нов начин на изплащане на обезщетения при катастрофи в Европа. С новите мерки Националното бюро на българските застрахователи ще бъде задължено да изплаща всяка отправена към него претенция по системата "Зелена карта". Според бранша обаче това ще увеличи риска от застрахователни измами. Срещу промените в Кодекса се обявиха от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. От Асоциацията на българските застрахователи, коментират, че  промените могат да доведат до множество фалити сред застрахователите, заради задължението да бъде изплатен всеки иск. От Камарата на автомобилните превозвачи в България пък посочиха, че в чужбина също се наблюдават порочни практики, които ще се задълбочат след промените в Кодекса. От транспортния бранш са категорични, че корекциите в закона ще се отразят и на цената на задължителната "гражданска отговорност“. До момента основният аргумент на управляващите за въвеждане на тези промени е, че те са поставени като условие за влизане в Еврозоната. Каква година изпращат родните превозвачи и как ще се отразят на дейността им готвените промени? Разговаряхме с Мирослав Гечев, собственик на транспортна фирма от Монтана:


"Като цяло годината беше сравнително добра, тоест имаше работа. Беше тежка, защото все по- трудно се работи. Застраховките, както и всяко едно увеличение ще се отразят доста тежичко, особено на превозвачите … Не сме мислили за разширяване на дейността ни, а основната цел бе да се стабилизира сектора.”


Евентуалното повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ неминумемо ще се отрази върху работата на всички превозвачи, коментира за радио Видин Петко Ангелов, председател на Камарата на автомобилните превозвачи в  България:


"Според мен ще бъде много трудно, защото в момента няма работа и цените са много ниски. Неминуемо ще има фалити на превозвачи и фирми. От септември до декември очаквахме, че ще има работа и те точно тогава започнаха да свалят цените и работата намаля. В Европа няма работа, пазарът в момента с товарите е много труден. Очаква се от януари до маарт месец да бъде същото положение.”- каза Петко Ангелов.


Потърсихме за коментар и Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи:

"Това, честно казано е малко перо в общите разходи, които формират цената на готовия продукт, тоест цената на билета като процентно участие и то е малко и няма да има, според нас кой знае какво пряко участие, но ще е достатъчен повод на фона наа всички други покачващи се цени на продукти да повлияе съответно покачване. Вие знаете, че цената на билета не е свободна, не може просто така да се покачи, защото е обвързана с договори- изпълнител- възложител и не може просто така да се покачи тази цена.”


На какъв етап е предложението и ще бъде ли затруднена допълнително работата на превозвачите у нас? Потърсихме за коментар Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на българските застрахователи.


"Имаше едно тревожно предложение от изпълнителната власт към Народното събрание за промени в Кодекса за застраховане, които предвиждаха Националното бюро "Зелена карта”, което е българско бюро, на българските застрахователи и е гарант по плащанията при ПТП с български шофьори, случили се извън пределите на България … Промяната в закона предвиждаше такива искания за плащане да бъдат максимално бързо удовлетворявани, но практически безусловно. Това всъщност би означавало, че всеки, на когото му хрумне да иска пари от чужбина, от българското бюро, моментално ще си получи парите, без оглед на това дали има документи и дали има доказателства за ПТП, и дали има доказателство за изплатено обезщетение на пострадалото лице. Срещу това предложение застрахователният сектор и други засегнати гилдии реагираха."- подчерта Нина Колчакова.


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Крие ли рискове икономическото райониране на страната?

Промяна в икономическото райониране на страната поиска бизнесът преди дни и очерта приоритетите си, за които очаква съдействие от редовното правителство. Работодателите настояват и за реформа в образованието, и въвеждане на матура по математика, като част от политиките за решаването на проблема с недостига на работна сила. Според тях е..

публикувано на 29.01.25 в 10:45

Пътят Видин-Ботевград: Обещания и (без)действия

Седем години изминаха от протестите, които принудиха властта да започне да строи съвременна и сигурна инфраструктура до Северозапада. Завършването на скоростния път Видин-Ботевград обаче все още е някъде в неопределеното бъдеще, а според първоначалните ангажименти трябваше да е готов до края на 2021 година. Общо три редовни и шест служебни..

публикувано на 28.01.25 в 12:56

Общини от селски райони са с гарантирани европейски средства за инфраструктура

Общините от селските райони в страната са с гарантирани средства по Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, които да са за изграждане и развитие на инфраструктура. В област Видин право на тях имат десетте по - малки общини- Белоградчик, Бойница, Брегово, Грамада, Димово, Кула, Макреш, Ново село, Ружинци и Чупрене. Общата..

публикувано на 27.01.25 в 12:25

Жителите на село Копиловци: Няма работа, няма млади хора

Гостуваме на село Копиловци , община Георги Дамяново. Китно и красиво планинско селце. Освен прекрасната природа, която е и най-голямото богатство на Копиловци, центърът на селото също е много чист, облагороден и поддържан. Въпреки това, обаче основният проблем е, че работни места няма. Съвсем наскоро е закрит шивашкият цех, който осигурявал..

публикувано на 24.01.25 в 11:29
Александър Михайлов

Александър Михайлов: Опасявам се, че най-нечистата от всички нечисти унии ще изкара пълен мандат

105-тото правителство в историята на България обещава върховенството на правото и равенството пред закона, укрепването на социалната държава, защита на гражданското общество, свободата и плурализма в медиите, членство в Еврозоната и изпълняване на Плана за възстановяване и устойчивост.  Приоритети пред новата власт ще са и качеството на живот, с..

публикувано на 23.01.25 в 10:00

Какви проблеми създаде абсурдът с двойната минимална заплата?

Заради липсата на бюджет от началото на годината реално у нас има две различни минимални заплати - в частния и обществения сектор. Парите са по-малко за чиновниците и повече за всички останали. В бюджета за 2025-та година. трябва да бъде разписан новият размер на минималното възнаграждение за работещите в обществения сектор. Докато това..

публикувано на 22.01.25 в 10:45
Яница Петкова

Яница Петкова, "Мяра": Няма ентусиазъм, но все пак управлението е приемливо за българите

37,4% от пълнолетните българи приемат формулата на правителството "Желязков". Това сочи експресен сондаж на социологическа агенция „Мяра“. Формулата на правителството по-скоро приемат 21,4%, 16,5 на сто по-скоро не я приемат, а 20,8% съвсем не я приемат. Останалите близо 4 на сто от запитаните се затрудняват да отговорят.  "Повече от..

публикувано на 21.01.25 в 12:24