Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как готвените промени в застраховането ще се отразят на транспортния бранш?

Снимка: Радио Видин

Застрахователи алармираха, че има вероятност да бъде повишена цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" заради внесени промени в Кодекса за застраховането. Те се обявиха срещу текстове, които предвиждат нов начин на изплащане на обезщетения при катастрофи в Европа. С новите мерки Националното бюро на българските застрахователи ще бъде задължено да изплаща всяка отправена към него претенция по системата "Зелена карта". Според бранша обаче това ще увеличи риска от застрахователни измами. Срещу промените в Кодекса се обявиха от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. От Асоциацията на българските застрахователи, коментират, че  промените могат да доведат до множество фалити сред застрахователите, заради задължението да бъде изплатен всеки иск. От Камарата на автомобилните превозвачи в България пък посочиха, че в чужбина също се наблюдават порочни практики, които ще се задълбочат след промените в Кодекса. От транспортния бранш са категорични, че корекциите в закона ще се отразят и на цената на задължителната "гражданска отговорност“. До момента основният аргумент на управляващите за въвеждане на тези промени е, че те са поставени като условие за влизане в Еврозоната. Каква година изпращат родните превозвачи и как ще се отразят на дейността им готвените промени? Разговаряхме с Мирослав Гечев, собственик на транспортна фирма от Монтана:


"Като цяло годината беше сравнително добра, тоест имаше работа. Беше тежка, защото все по- трудно се работи. Застраховките, както и всяко едно увеличение ще се отразят доста тежичко, особено на превозвачите … Не сме мислили за разширяване на дейността ни, а основната цел бе да се стабилизира сектора.”


Евентуалното повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“ неминумемо ще се отрази върху работата на всички превозвачи, коментира за радио Видин Петко Ангелов, председател на Камарата на автомобилните превозвачи в  България:


"Според мен ще бъде много трудно, защото в момента няма работа и цените са много ниски. Неминуемо ще има фалити на превозвачи и фирми. От септември до декември очаквахме, че ще има работа и те точно тогава започнаха да свалят цените и работата намаля. В Европа няма работа, пазарът в момента с товарите е много труден. Очаква се от януари до маарт месец да бъде същото положение.”- каза Петко Ангелов.


Потърсихме за коментар и Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи:

"Това, честно казано е малко перо в общите разходи, които формират цената на готовия продукт, тоест цената на билета като процентно участие и то е малко и няма да има, според нас кой знае какво пряко участие, но ще е достатъчен повод на фона наа всички други покачващи се цени на продукти да повлияе съответно покачване. Вие знаете, че цената на билета не е свободна, не може просто така да се покачи, защото е обвързана с договори- изпълнител- възложител и не може просто така да се покачи тази цена.”


На какъв етап е предложението и ще бъде ли затруднена допълнително работата на превозвачите у нас? Потърсихме за коментар Нина Колчакова, главен секретар на Асоциацията на българските застрахователи.


"Имаше едно тревожно предложение от изпълнителната власт към Народното събрание за промени в Кодекса за застраховане, които предвиждаха Националното бюро "Зелена карта”, което е българско бюро, на българските застрахователи и е гарант по плащанията при ПТП с български шофьори, случили се извън пределите на България … Промяната в закона предвиждаше такива искания за плащане да бъдат максимално бързо удовлетворявани, но практически безусловно. Това всъщност би означавало, че всеки, на когото му хрумне да иска пари от чужбина, от българското бюро, моментално ще си получи парите, без оглед на това дали има документи и дали има доказателства за ПТП, и дали има доказателство за изплатено обезщетение на пострадалото лице. Срещу това предложение застрахователният сектор и други засегнати гилдии реагираха."- подчерта Нина Колчакова.


Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Любен Иванов: Новият бюджет отваря старите корупционни вратички

Бюджетът за тази година бе обнародван в Държавен вестник и вече официално е в сила. Заложеният бюджетен дефицит от БВП е в размер на 3%. Максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет през годината, е 18,9 млрд. лв. В Бюджет 2025 са заложени приходи в размер на 90 млрд. лева, а разходите са 96 млрд. , което прави дефицит от 6..

публикувано на 01.04.25 в 12:06

Какви са задачите за общините след приемането на държавния бюджет

Кметът на Мездра Иван Аспарухов участва в съвместно заседание на две постоянни комисии на НСОРБ. Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС) участва в съвместно заседание на Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ . Сред основните теми на двудневния форум бяха: Задачи за общините след приемането..

публикувано на 31.03.25 в 14:11

Кметът на село Карбинци: Дотук стигнахме от безхаберие

Днес продължаваме да търсим причините, породили обезлюдяването на Северозапада и даваме конкретен отговор с пример на поредното село от този регион. В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Карбинци в община Димово.   През селото минава Медовнишка река , която извира от подножието на Венеца при местността Топилото. Друго интересно..

публикувано на 28.03.25 в 14:00
Светлин Тачев, политолог

Светлин Тачев: Желанието за нормализация замени това за промяна

Счупена ли е демокрацията и нуждае ли се от оздравителни механизми? Достигната ли беше делегитимацията на политическата система в страната?  На фона на тези въпроси, произтичащи от огромните скандали, политически трусове и безпрецедентни ситуации в Народното събрание, се навършиха два месеца от 16 януари, когато кабинетът Желязков положи клетва и..

публикувано на 27.03.25 в 10:00

Правителството отряза ресторантьорите за ДДС ставката - какво следва?

Ресторантьори излязоха на протест миналата седмица, заради връщането на 20% ДДС ставка. Те заплашиха с блокади на пътища в цялата страна, заканиха се да доведат и хлебопроизводители на жълтите павета. От Нова година данъкът за ресторантьорския бранш се увеличи от 9 на 20%, след като по-ниската ставка се прилагаше от пандемията, заради..

публикувано на 26.03.25 в 10:45

Ускоряват строителството на пътя Видин-Ботевград?

Ускорено строителство на новия път Видин-Ботевград обеща регионалният министър Иван Иванов , след като изграждането на най-важния инфраструктурен проект за Северозападна България значително се забави през последните години и крайният срок за завършването му все още не е ясен. Очакванията са редовното правителство да активизира дейностите и да се..

публикувано на 25.03.25 в 14:39

България отбелязва значителен напредък в намаляването на жертвите по пътищата

Около 19 800 души са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз миналата година, което представлява лек спад от 3% в сравнение с 2023 година. Това е еквивалент на 600 по-малко загубени човешки животи. Въпреки че смъртните случаи по пътищата са намалели, общият темп на подобрение остава твърде бавен и повечето държави членки..

публикувано на 24.03.25 в 15:12