Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изпълниха ли се обещанията към Северозапада през 2022 година

Докъде стигна изпълнението на важните за цяла Северозападна България инфраструктурни обекти през 2022 година? Отрази ли се политическата криза на строителството на новия скоростен път Видин-Ботевград? Работи ли се за тунел под „Петрохан“? Какви ангажименти поеха новите народни представители към Северозапада и изпълняват ли ги? Какви цели си поставя за последната година от мандата местната власт във Видин? Припомнихме в „Посоките на делника“.

 

По инициатива на кмета на Видин Цветан Ценков още в началото на 2022 година се проведе работна среща с новоизбраните тогава народни представители от видинския регион, част от предишния парламент, за да се съгласуват общи действия за развитието на региона.


„Веднъж в месеца ще сядаме и по конкретни теми ще работим и ще търсим съдействието на народните представители за реализирането не само на проекти в община Видин, а и на всякакви възникнали други неща... Да лобират мощно Видин да бъде един от четирите нови регионa на България с нова индустриална зона с оглед привличането на нови работни места. Това е началото на едно много сериозно бъдещо сътрудничество с всички наши представители в българския парламент“, обясни Цветан Ценков.


Заместник-председателят на 47-ото Народното събрание и народен представител от Видин от листата на ГЕРБ-СДС Росица Кирова не участва в инициираната от кмета на Общината среща заради предварително поети други ангажименти, но обясни в „Посоките на делника“ какви са нейните приоритети за развитието на региона:


„Убедена съм, че тунелът под Петрохан, за който преди три години много хора ми се смееха, че изобщо поставям тази тема за разговори, тъй като било ясно, че няма да съществува, сега ще се окаже първият основен проект за тунел, по който са минати определени стъпки, подходено е правилно. И не само за тунела, за пътя Видин-Ботевград- също. За изясняване на доста неща и за довършване на много неща, които също бяха умишлено забавени."


Няколко дни по-късно, на работна среща с тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, стана ясно, че проектът за тунел под Петрохан все още е в началните си стадии и може да бъде готов най-рано през 2031 година:


„Можем да се ангажираме със срок за проектиране до разрешение за строеж - 2026 година. Предвид сложността и характера на обекта, бихме могли 2031 година да имаме готово трасе по това направление, което да провежда по по-бърз начин трафика от Дунав мост 2 до столицата. Относно финансирането, в момента все още е в подготвителен етап...“


Четири месеца след това, през месец май, на среща със симпатизанти във Видин бившият премиер и лидер на ГЕРБ Бойко Борисов обвини тогава управляващата четворна коалиция, че умишлено бави изграждането на новия скоростен път Видин-Ботевград:


„На всеки 20 дена съм бил по трасето, сега спрях и ми се реве. А ви ги оставихме парите в сметката да го строите. Сега щях да дойда по асфалт. Защо бе, видинчани, защо спите бе? Пътят София-Ботевград-Мездра-Враца-Монтана-Видин съм ви го обещал и той ще се построи."


Обективни ли са твърденията, че е спряно строителството на новия път? Отговор потърсихме от тогавашния вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов:


„Не е такава истината. Фактите говорят съвсем друго. В първия участък, който започва от Видин, имаме спряна работа наистина, но тя е, защото се извършват важните и изискуеми от закона устройствени процедури, а те са по искане на Община Видин, защото се променя нивелетата на пътя и също така има промени в Подробния устройствен план. Вторият участък, който е Макреш-Бела, там сме готови над 60% и не просто не сме спирали работа, а напротив- там ще завършим с една година предсрочно, т.е. ноември тази година между Макреш и Бела ще бъде пуснат участъкът. Участъкът Бела-Ружинци, където по принцип нашият срок за завършването му е краят на следващата година, ще бъде спазен. Мога да успокоя видинчани и жителите на целия регион, че няма забавяне, напротив- ще имаме предсрочно предаване на някои от участъците. Има един проблемен участък, който още не е влизал дори в процедура по ЗОП (Закона за обществените поръчки- бел. ред.), за да бъде строен, но това е предстоящо. Така е наследено и това работим в момента. Строителството 2019 година е било започнато само колкото да се пререже лентата. След това повече от година и половина е стояло замразено, докато се снабдят документите за първите участъци, а за част от тях все още ги нямаме. Този проект е бил застрашен още като е пуснат на "ин хаус" процедури."


Най-скорошната публична информация за напредъка на проектите за скоростен път Видин-Ботевград и тунел под Петрохан е от средата на декември. Пред парламента служебният регионален министър Иван Шишков обясни как върви строителството на пътя, но подчерта, че според него е по-рационално да се работи активно за тунел под прохода Петрохан.


„Трасето, което в момента се изгражда (Видин-Ботевград), разбира се трябва да бъде завършено и то трябва да бъде завършено навреме, но според мен изключително икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път- със седемдесет и няколко километра по-къс, второто е, че няма да направим евентуална тапа на магистрала Хемус. Относно скоростния път Видин-Ботевград, участъците с открита строителна площадка са: Видин-Макреш, Макреш-Бела и Бела-Ружинци. Това е около 55 километра от общата дължина на трасето, което е 190 километра. Строи се и в двата участъка от Мездра до Ботевград- 33 километра. Между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути предвид множеството инженерни мрежи. Казусът е разрешен, има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра-Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 година. За участъка Ружинци-Монтана, с дължина 40 километра, се изпълняват устройствени процедури. Очаква се обезпечаване на трасето да е извършено до месец май 2023 година и строителството да започне от средата на следващата година. В участъка между Монтана и Враца има наистина проблем с трасето- когато е проектирано трасето, то минава в близост до складове с боеприпаси, което е недопустимо, и в момента се прави нова разработка на трасето, за да може да се обезпечи правно и регулационно. Това е един от онези участъци от магистрали в България, за които съм имал възможност да говоря, че нямаме проектирана магистрала от край до край. Работи се активно, за да може да бъде намерено трасе, имайте предвид обаче, че в този случай вероятно ще се наложи и нов ОВОС (Оценка за въздействието върху околната среда- бел. ред.). В този участък процесът ще се забави чисто процедурно.“


Какви са приоритетите на депутатите от трите области на Северозападна България в настоящото 48-о Народно събрание и покриват ли се с очакванията на избирателите? Това попитахме още в "Посоките на делника".


„Моите приоритети остават непроменени. Смятам, че на Видин и на региона на първо място трябва да му осигурим път, инфраструктура. Това може да стане единствено с натиск по отношение на който и да е управляващ и най-вече, ако има нормално редовно правителство, в което под някаква форма да участва коалиция ГЕРБ-СДС. Ще бъда изключително последователна и ще продължа да работя за това тунелът под Петрохан и трасето, което е предвидено, да получи своите процедури, така че да може да се стигне до техническо проектиране. Видин има нужда от връзка с останалия свят, за да се развива. Това е основният приоритет. Всичко останало ще бъде следствие", обясни Росица Кирова от спечелилата поредните предсрочни избори партия ГЕРБ.


„Както и в предишното Народно събрание, тъй като коалиционното правителство имаше възможност да работи половин година, приоритетите остават същите, защото това са проблеми, които в годините са наслагвани в целия Северозапад, в частност и в Монтанска област и които са много тежки, които не могат да бъдат решени нито за половин година, нито за една година. Според мен не могат да бъдат решени и за един мандат. Това са проблеми, които изискват целенасочена държавна политика, подчертавам държавна политика. Без помощта на държавата проблемите на региона няма да бъдат решени. Тежка демографска криза, обезлюдяване, липса на поминък за хората, липса на достъп до качествено здравеопазване. Това са проблеми, които със силата на Общините не могат да бъдат решени. Заради това БСП още в 44-ото Народно събрание разработи законопроект за т.нар. Фонд "Северозапад". Нашето предложение и тогава, и сега е в него да се отделят първоначално годишно не по-малко от 500 милиона лева, които да са целеви, за да може да бъде подпомогнат бизнесът, за да бъдат подпомогнати младите семейства, които решават да останат тук, за да могат да бъдат подпомогнати Общините за осигуряване на по-добро здравеопазване“, каза народният представител от БСП от Монтана Ирена Анастасова.


Любен Иванов е видински народен представител от "Демократична България":


"Моят приоритет е гласът на видинчани да се чуе в София. Желанията, тревогите, проблемите на жителите на област Видин да получат отзвук и да получат своето решение. Основните насоки са: децентрализацията и дигитализацията на Общините, завършването на скоростния път Видин-Ботевград, който да разреши проблемите, натрупани през годините и да създаде предпоставки за инвестиции, също така развитие на туризма- воден, културен, познавателен, фестивален."


Петър Петров е народен представител от партия "Възраждане" в област Монтана:


„За мен има един-единствен основен приоритет и той е да направя така, че да има пряка държавна финансова подкрепа за Северозападна България, най-западналия регион в България. Единственият начин да предотвратим той да загине окончателно е държавата да се намеси пряко. Ние от "Възраждане" ще предложим в 48-ото Народно събрание закон за финансово подпомагане на по-бедните райони, на първо място- Северозапада. Освен това- създаване на данъчни преференции и облекчения за хората, които живеят там, и на следващо място- за хората, които искат да се заселят там, включително и в селата на Северозапада. Това е основният ми приоритет- да съхраним Северозапада и той да не загине.“


И от законодателната към местната власт. Започна последната година от настоящия кметски мандат. Какви са приоритетите на Община Видин за 2023 година? Ето какво каза в "Посоките на делника" кметът Цветан Ценков:


„Усилията ни са насочени в две посоки. Едната е индустриализация на Видин, привличане на инвеститори. Другата е промяна на средата, в която живеем- с нови тротоари, с нови улици. Вече сме почти готови с проектите за двата входа на града- от Новоселци и Видахим- четирилентови пътища. Ще се борим да ги финансираме. Цялата градска градина е проектирана наново с детски, увеселителни, спортни площадки. Подготвяме един страхотен проект за парк "Нора Пизанти", който да се превърне в спортно-културен атракцион с картинг писта, с екстремна байк писта, конен спорт. Една от емблемите на Видин е "Шарампоя". Там също има много хубав проект, за който ще търсим финансиране през европейските програми.


Аз съм много обнадежден в новия програмен период и заради това, че Видин влезе в полезрението на Европейската комисия. Много е странно, че европейците ни поставят на първо място от регионите в България, докато нашите правителства винаги намират начин да загърбят Видин. Ето и сега с магистралата- колко правителства минаха и нищо не се случва. И аз, като всеки един видинчанин, питам какво става с магистралата, кога ще се строи. Когато има политическа нестабилност, когато има политическа конфронтация, не е добре. Без добра колаборация между централна и местна власт нещата буксуват. Заради това призовавам за пореден път политиците да седнат на масата на разговорите, да не търсят причините как нещо да не се получи, а да намерят начина то да се получи. Да имаме устойчиво правителство и да вървим напред.“


Припомнихме какво обещаха политиците, за да не разчитат на късата памет на избирателите. Дали 2023-та ще бъде по-добра за Северозапада, предстои да видим.


Повече - в прикачения звуков файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Теодор Димокенчев

Теодор Димокенчев: Стабилно редовно управление ще има, когато се появи нов субект

Започнаха срещите на държавния глава с партиите преди връчването на първия мандат за кабинет.  Лидерът на най-голямата парламентарна група Бойко Борисов предложи правителство на ГЕРБ, оглавено от него, в което да участват още ПП-ДБ, БСП и ИТН.  Първата политическа сила е готова да получи папката идната седмица.  Част от втората парламентарна..

публикувано на 12.12.24 в 10:00

Крие ли рискове новият проектобюджет?

От Министерството на финансите официално публикуваха разчетите на Бюджет 2025. Изчислено е приходите да бъдат под 93 млрд. лева при разходи, гонещи 99 млрд. Според този последен проект дупката в бюджета ще бъде около 6,5 млрд. лв. Това означава, че успяваме да задържим в рамките 3% дефицит, който е нужен за приемане в еврозоната. Освен това се..

публикувано на 11.12.24 в 10:45
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00