Проблемът с високата скорост, неправилното изпреварване и честото надценяване възможностите на автомобила и водача: потърсихме за коментар Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Радио ВИДИН: Без значение конкретен инцидент, но в последните години зачестяват зловещите катастрофи с участието на по-млади шофьори. Това, разбира се, има своето обяснение, има своята предистория. Защо нашите младежи карат по този начин?"Основната причина е, че подготовката на младите водачи не е достатъчно добра. Има много сериозен сив сектор в бранша. Има необходимите 31 часа, които са за кормуване, но реално се дават по-малко. Има часове, свързани с шофиране в тъмната част на деня, шофиране на магистрала, извънградско, шофиране в интензивен трафик, но това не се случва. Изключително остарели са технологиите, по които се контролира даването на часове - това са едни хартиени картони, които се попълват на ръка, всичко това е изключително остаряло. В крайна сметка - системата бълва около 50 хиляди млади водачи, които не са добре обучени. Имаме проблем с обучението и с подготовката. Като добавим, че една голяма част от автошколите, когато трябва да имат кормуване извън града, тези автомобили нямат винетни стикери, не могат да напускат пределите на града. Много сериозен е проблемът с контрола, който осъществява Автомобилна администрация върху тези автошколи".
Радио ВИДИН: Прави впечатление, че доста често, че по-неподготвени шофьори шофират и доста мощни коли, които не отговарят на стажа им зад волана.
"Това е другият проблем. В България няма регламент, както има в другите държави, младите водачи да имат някакъв специален статут. Има различни практики - в някои държави те имат придружител в първите 12 месеца, в други държави им е забранено да шофират след 22 часа, в трети - да имат мощни автомобили, има различни подходи, но в България такъв няма".
Радио ВИДИН: Посочихте сивия сектор, но да не забравяме, че и възпитанието вкъщи е от изключително значение.
"Възпитанието е важно за всичко. Важно е както вкъщи, така и в училище, но тук вече са неща, които няма как да контролираме. Ние можем като цяло да призоваваме за спазване на правилата, но в последните 30 години българинът забрави да спазва правилата във всяка една сфера. Само че в сферата на пътя тези правила са написани с кръв: когато те се нарушават, майките плачат, бащите псуват и гробищата се пълнят с млади хора. Точно това възпитание, което виждате вие един дефицит, е много важно - създава се от семейството, от една здрава среда, но виждаме как в последните години много български семейства са разделени, пътуват в Европа да работят, да гурбчетчийстват, децата са гледани от бабите и дядовците, а те не са толкова строги и стриктни. Расте поколение, което не уважава правилата".
Радио ВИДИН: Целият този процес обратим ли е? Можем ли да направим нещо, за да предпазваме тези младежи?
"Този процес изисква безкомпромисност от страна на държавата, защото ако има камери, ако има събираемост на глобите, ако парите за нарушенията се взимат бързо, ако има правила - реално обучение, за да взимат книжки по-подготвени, това е цялостен процес, за който ние с вас си говорим от години. Да, ама от 2 години нямаме Народно събрание, което да приеме нови правила".
Радио ВИДИН: Една личност на 18 готова ли е да застане зад волана?
"В другите държави в този технологичен век - напротив, тя възрастта пада. В Америка е 16, в Европа на 17 могат да вземат книжка и да карат с придружител. Ние няма как да вдигаме възрастта, ние трябва да създадем условия за по-добра подготовка на тези водачи, да създадем подготовка за безкомпромист, за санкции. Единствената разлика в момента е, че младите шофьори получават по-малко контролни точки - получават 24, вместо 39. Няма друг специален статут. По отношение на възрастта - няма как, това е европейска тенденция, дори се говори за сваляне на възрастта за придобиване на книжка".
Радио ВИДИН: Бягаме от отговорност, бягаме от темата. Животите на бъдещите поколения трябва да бъдат подсигурени. Тази тема се неглижира, не мога да си обясня защо.
"Темата не е интересна за политиците, защото за да се решат част от проблемите, трябва да се въведат непопулярни мерки: повишаване на събираемостта на глобите, да има камера, да се спазват правилата. Политиците казват, нали се сещате, че еднолично Бойко Борисов разпореди скоростта на магистралата да бъде 140, което го няма никъде в Европа, освен в Германия и Полша. В най-развитите държави с най-малко жертви скоростта на магистралите е 120. Ние имаме разбити пътища, със счупени коли, по които позволяваме да се кара със 140, защото някой политик е решил, че това ще се приеме добре от хората. Хората, ако питате някой, би било най-добре да няма правила, да няма светофари, всеки да си кара както си иска. В същото време - в едни други държави, където има много по-малко загинали, има много по-строги правила, глобите са брутални, плащат се. Ако не искаш да ги плащаш, отиваш в затвора или съдия-изпълнител ти запорира всичко. Тук, стане ли въпрос за такива неща, политиците дават заден ход. Това са непопулярни мерки".
Радио ВИДИН: Как бихте се обърнали към младите и по-неопитните?
"Когато избират, където да карат шофьорския курс, нека да проучат тази автошкола, нека да попрочетат. Нека не се доверяват на автошкола, която казва "Ела при нас, ние бързо ще ти уредим книжка". Идеята на автошколата е да ви научи да шофирате, а не ви уредят книжка. Книжката, самата пластика, тя не ви прави добри шофьори. Това е моят съвет: да избират внимателно автошколите. Качвайки се зад вола, да помнят, че не са добри водачи. Те са начинаещи водачи. Трябва да направят едно 7-8 хиляди километра".
"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра". Той е с..
Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..
Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..
Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица. Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава. Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..
С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните - насока...
За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..
България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..