Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще намалеят ли жертвите по пътищата след новите промени в Наказателния кодекс

Снимка: Радио ВИДИН

От 9 август т.г. влязоха в сила по-строги наказания за водачите, управляващи моторни превозни средства (МПС) след употреба на алкохол и под въздействието на наркотични вещества или техните аналози. Промяната касае допълнение на чл. 343 "б" от Наказателния кодекс - създават се ал. 5 - 7., уточниха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР (ОДМВР) - Видин и предоставиха писмено информация във връзка с промените.
Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс
§ 38. В чл. 343б се правят следните допълнения:
1. В ал. 3 след думата "аналози" се поставя запетая и се добавя "установена по надлежния ред".
2. Създават се ал. 5 – 7:
"(5) В случаите по ал. 1 – 4 съдът отнема в полза на държавата моторното превозно средство, послужило за извършване на престъплението и е собственост на дееца, а когато деецът не е собственик – да присъди равностойността му.
(6) Който управлява моторно превозно средство и откаже да му бъде извършена проверка по надлежния ред за установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, след като е бил наказван за някое от тези деяния по административен ред, се наказва с лишаване от свобода до шест месеца и с глоба от две хиляди лева.
(7) Деецът не се наказва, ако отказът по ал. 6 се дължи на независещи от него причини."

Още в първия ден на влязлата в сила промяна - 9 август,  30-годишен видинчанин, шофирал личния си лек автомобил под въздействието на наркотично вещество, е бил задържан в полицейския арест за срок до 24 часа. Около 16:00 часа на бул. "Панония" униформени спрели за проверка "Мерцедес" със софийска регистрация. При тестване с техническо средство пробата на водача реагирала положително на бензодиазепини. Той дал и проби за медицинско изследване. На място е извършен оглед на превозното средство. На основание чл. 343 "б", ал. 5 от Наказателния кодекс колата е била иззета с огледния протокол и репатрирана до база на ОДМВР-Видин в областния град, където остава на съхранение. По случая е образувано досъдебно производство.

Снимката е илюстративнаВъв връзка с промените в ОДМВР-Видин е създадена организация - иззети с огледен протокол моторни превозни средства ще бъдат репатрирани до база на областната дирекция в града, където ще останат на съхранение до произнасяне на съда.

От 1 януари до 31 юли 2023 г. са образувани 36 досъдебни производства (от тях 13 бързи производства) за управление на МПС след употреба на алкохол над 1,2 промила. За същия период от време са образувани и 44 досъдебни производства (от тях 12 бързи производства) за управление на МПС под въздействието на наркотични вещества. От 1 януари до 31 юли 2022 г. броят на образуваните досъдебни производства за управление на МПС след употреба на алкохол е бил 47 (от тях 22 бързи производства). За същия период от време м.г. броят на досъдебните производства за управление на МПС под въздействието на наркотични вещества е бил 21 (от тях бързи производства 11). Сравнителният анализ на данните за двата периода сочи намаление на броя на водачите, седнали зад волана след употреба на алкохол, и двойно увеличение на засечените да шофират под въздействието на наркотични вещества и/или техните аналози.

"Направените промени леко обнадеждават законодателството. Досега имаше такова отнемане, но Върховният съд казваше, че отнемането на превозното средство не е предмет на престъпление, а сега отново парламентът е приел, че се касае за отнемане. В конкретния случай по-скоро трябваше да става въпрос за конфискация. Но новото, което е, че когато превозното средство не е собственост на водача, а е на друго лице или е предмет на семейна имуществена общност, или е на лизингова компания, или при някакви други обстоятелства го управлява, тогава той трябва да заплати паричния еквивалент на въпросното МПС. Фрапиращото е, че ако се касае за товарен автомобил, който е да кажем фирмен автомобил и е изключително скъп, тогава ще бъде осъден с присъдата да заплати стойността на този товарен автомобил, който е на лизингова компания или на собствениците. Така че според мен имат резон новите промени в НК, но не знаем колко би могло да се прилага от съдилищата, дали ще може да бъде приложима мярка. Дали ще могат тези суми да се събират", коментира видинският адвокат Стефан Стефанов.

Снимката е илюстративнаИдеята е да се спрат пияните и дрогираните да управляват МПС, не защото пречат на някого като управляват МПС, а да не причинят пътнотранспортно произшествие (ПТП) с пострадали, заяви адвокат Елица Буенова, която се занимава с пострадали от пътно транспортни произшествия вече 16 години.

"Спирането на автомобила от движение, свалянето на регистрационните номера, лишаването на водачите от правоуправление за срок от около година, говоря на  практика за колко ги лишаваха, а не колко предвижда законът. Около една година беше лишаването от правоуправление. Тези мерки не дадоха никакъв резултат. Българинът продължава да си пие и да си кара. Да не Ви казвам, че има и влезли в затвора, защото няколко пъти вече са залавяни след употреба на алкохол и предишните им санкции не са оказали никакво въздействие. И те не са малко. И затова се наложи на българина да му се бръкне в джоба с една такава драстична санкция", заяви адвокат Елица Буенова.

Наред с отнемането на автомобила, са предвидени и други мерки.

"След пътнотранспортно произшествие вече задължително всеки един от нас ще бъде затворник. Няма вече условни присъди. Т.е. никой не може да разчита на условна присъда след ПТП, независимо дали е пиян или дрогиран. Тук никаква гласност, никоя медия не се вълнува, никой човек не роптае срещу това, защото всеки си мисли, че няма да влезе в затвора или че не е толкова страшно ли, аз не мога да разбера. Всъщност хората в момента скочиха заради това, че ще му вземат колата, а не заради това, че ще лежи в затвора, което е супер стряскащо", допълни Елица Буенова.

Сега кръвна проба също може да бъде отказана, но адвокат Буенова заяви, че не съветва хората да отказват кръвни проби. Ако водачът не е пил алкохол или е пил лекарства и пробата е положителна, по-добре да се изчака кръвната проба, за да докаже, че водачът не е пиян или дрогиран.

Елица Буенова апелира за незабавно акредитиране на лаборатории на някои от веригите лаборатории, които могат бързо да направят кръвните тестове и да се види резултатът:

"И това ще реши всичките проблеми. Когато държавата е готова с нейните си държавни лаборатории, тогава може да спре частните лаборатории и да си прави тестовете. Но всички проблеми ще бъдат решени, ако имаме резултата от кръвната проба. Да не е за два часа, за два дена да е, за една седмица да е. Не може да чакаме 8 месеца или една година се чака в момента за резултат от кръвна проба. Това е абсурдно. Представяте ли си къде ще се съхраняват толкова коли. Ако 50 коли днес бъдат задържани, умножете ги по 365 дена, къде ще ги държим тези коли? Кой ще ги пази тези коли? Тези хора, които неправомерно са обвинени кой ще ги обезщети след това? Ще ги обезщетим аз и Вие от данъците."

Важно е да бъдат информирани хората кога ще им се отнема автомобилът, съгласно последните изменения на Наказателния кодекс, допълни адвокат Буенова и поясни:

"Автомобилът може, тук вече не е задължително, може да им бъде отнет съгласно последните изменения на Наказателния кодекс и ако причинят пътнотранспортно произшествие дори без да са пияни или дрогирани, ако са отказали пълен тест, обърнете внимание, т.е. те трябва да са отказали и кръвен и полеви. Защо казвам, че трябва задължително да се подложиш на кръвен, ако откажеш полеви? Защото тук пак попадаш под тази разпоредба. Ако са причинили смърт или телесна повреда на повече от едно лице. Може да не си пиян или дрогиран, обаче да причиниш ПТП, при което има един загинал и една средна телесна повреда. Ако водачът е избягал от мястото на пътнотранспортното произшествие, ако е бил неправоспособен, ако се е движил с над 50 километра в час в момента, в който е направил ПТП-то в населено място, ако е преминал на червен сигнал или ПТП-то е на пешеходна пътека. В тези ситуации също може да бъде отнет автомобилът, не само когато е пиян или дрогиран."

Снимката е илюстративнаОт Камарата на автомобилните превозвачи в България остро осъдиха управлението на моторно превозно средство след употреба на наркотици и алкохол, но заявиха, че вместо ред, законотворците за пореден път са сътворили хаос, който пък поражда множество въпроси.

"Има и един бизнес, който ще е много потърпевш от тези мерки и то най-вече може би не от самите мерки като разписани текстова, а от начина, по който се прилагат те от контролните ни органи. Защото един водач, употребявайки над 1,2 промила алкохол и сядайки зад волана на един тежкотоварен автомобил, очевидно този тежкотоварен автомобил не е негов и очевидно той е на работа. В 99% от случаите работодателят, самият превозвач или негови служители, те нямат достъп до този камион, защото водачът е спрял на някоя отбивка, спрял е някъде в чужбина, почивал е и не може да се осъществи контрол дали той е употребил алкохол, или не, колкото и да ни се иска на нас това нещо да може да се случи. Вследствие на което, ние нямаме такъв контрол, влизайки той на територията на България или тръгвайки от въпросното място, където е била почивката му на територията на България, бива спрян. На практика какво се случва? Задържат един автомобил, да, разумното в случая е, че не се конфискува автомобилът, ако е чужда собственост, защото би противоречало и на Конституцията, в крайна сметка обаче се задържа този автомобил, задържа се със стоката, защото тази стока не е ясно какво се случва с нея, тя не може да продължи сама своя път. Следват разходи за претоварване, следват много пропуснати ползи с оглед на това, че този автомобил ще престоява някъде", обясни Димитър Димитров- член на Управителния съвет на Камарата на автомобилните превозвачи.

Нашата държава се характеризира, заедно с Полша и Румъния, че сме една от страните в Европа, в които се наблюдава периодична прекомерна консумация на алкохол, а именно, за един път повече от 60% от употребяващите алкохол консумират повече от 60 грама алкохол наведнъж, показват резултатите от разработена предварително методология, в която участват 18 държави-членки от Европейският съюз, които съобщи Светослав Васев - държавен експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

"Един на всеки четирима водачи всъщност са причина за пътнотранспортно произшествие по причина алкохол. Това е в Европа", посочи Светослав Васев и заяви категорично, че няма безопасно количество алкохол зад волана. 

Цялата  тема може за чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на..

публикувано на 22.07.25 в 13:05

Знаем ли какво слагаме на трапезата си?

Всяко домакинство усеща инфлацията най-осезаемо при пазаруване на продукти като хляб, сирене, масло и колбаси. Това са така наречените продукти от малката потребителска кошница, които всеки от нас купува ежедневно. Именно те обаче все по-често стават обект на нелоялни търговски практики и фалшификации.  Растителни мазнини вместо мляко в..

публикувано на 21.07.25 в 11:32

Жители на село Медовница: Искаме помощ- пътят е опасен!

Екипът на радио Видин е в село Мѐдовница, община Димово. Селото е на около 50 км от Видин. Потегляме по новата магистрала, но тъкмо когато сме се настроили да пътуваме удобно,  отбиваме по старото трасе на Е-79  и започваме да криволичим по тесния и изпълнен със завои път Скомля - Медовница.  По пътя върволицата от тирове е безкрайна и меко казана..

публикувано на 18.07.25 в 12:05
Владислав Панев

Владислав Панев: Събитията днес навяват спомен за 2020 година

Обвинения в корупция, арести и обиски: политическите нюанси, които изпълват горещото лято, напомнящо повече на раздираната от скандали 2020 година, отколкото на променила се България след серията от големи протести преди години.  От коалицията Продължаваме промяната-Демократична България подготвят вот на недоверие през септември, който да очертае..

публикувано на 17.07.25 в 10:00

Стабилна ли е икономическата ситуация в средата на годината?

Според Националния статистически институт, през юни общият показател на бизнес климата у нас се е покачил с 1.9 пункта спрямо предходния месец. Подобрение на показателя се наблюдава в строителството, търговията на дребно и в сектора на услугите, а в промишлеността запазва приблизително равнището си от май. Промишлените предприемачи оценяват..

публикувано на 16.07.25 в 10:45

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55