Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Интересно ли трябва да е училището

Снимка: Радио ВИДИН

Всеки ученик има индивидуални предпочитания към изучаваните предмети, едни са му по-лесни за усвояване, други са по-трудни. Днешните деца искат да им е интересно в училище. Но част от уроците съдържат много информация, понякога учебното съдържание има твърде академичен характер, в немалка част от учебниците се срещат термини, които са им непознати. 

"Всичко учим, няма нещо, което не ни е интересно... Това зависи от учителите... Трябва да ни е интересно... По принцип учим всичко, защото трябва да знаем, но по-забавно е да учим това, което ни е интересно... Учителите трябва да го направят интересно... Зависи от учителите главно, начина им на подход... На мен ми е за двигателите интересно, българският - не. От госпожата зависи да ми бъде интересно...", смятат ученици. 

Един от най-важните аспекти за едно ефективно преподаване е да мотивираме учениците за учебна дейност. Тази мотивация се поражда, когато учениците осъзнават смисъла на собственото си учене и необходимостта от това учене, каза Елка Владимирова, старши учител по биология и химия в ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин. 

"Важно е не само знанието само по себе си, но и знанията за собствения процес на познание и когато едно дете познава този процес на познание, тогава то е по-сигурно в себе си, тогава то е по-уверено в начина на справяне и емоционално по-стабилно и оттук е мотивирано. Как го постигаме това нещо? Старанието тук е всичко това да достигне до учениците. На първо място примерно, целеполагането от самия ученик. Какво имам предвид? Идеята е учениците не само да знаят целите на обучение по биология и химия, предметите, които аз преподавам, но и да ги приемат като свои лични цели. Затова защото когато един човек приема дадена цел за своя лична, той я преследва доста ефективно и я постига. А какво значи ефективно? Ефективно е да се постигат високи резултати за кратък период от време. Така че учениците на първо място знаят целите на обучение, не само образователните - какво трябва да знам и да мога, а и развиващите. Тъй като обучението развива интелектуалната сфера, емоционалната сфера, мотивационната, социални умения. Често пъти се шегуваме в час с тях и казваме: "Вие трябва да сте много доволни от мен, когато ви създавам трудности по време на самоподготовката вкъщи. Защото благодарение на тези трудности се развива мозъчето". Тук отново цитираме Дарвин, то е свързано и с моята предметна сфера, че "Органи, които много се упражняват, се развиват добре, а неупражняваните закърняват". Така че те наистина приемат факта, че е нужно да има посилни, разбира се, трудности вкъщи и по този начин постигат развитие", заяви Елка Владимирова.

При преподаването и усвояването на даден урок е важно участието на децата. Освен да осъзнават целите, учениците сами трябва да поставят проблемите за обучението в дадения час - сами да го формулират, да посочат начини или ресурси за неговото решаване.

Децата трябва да се учат на това, което ще им бъде от полза, когато пораснат, допълни биологът Елка Владимирова. Учителят не спира да се интересува от успехите и постиженията на своите възпитаници и след завършване на училище. 

Снимка: Румяна Цветева, личен архивДългогодишен преподавател по биология и здравно образование е Румяна Цветева - учител в Профилирана гимназия "Найден Геров" в град Лом. Ръководител е на училищния еко клуб, който организира и провежда различни събития, нейни ученици участват в конкурси и печелят награди. Помага на учениците да изберат професия с часове на терен. Идеята е да видят какво им предстои, ако изберат пътя на биологията, децата да видят какви са съвременните постижения на биологията. Последните години и тя наблюдава демотивация на учениците за учене. 

"Моят предмет, предметът, по който преподавам - "Биология и здравно образование", не е никак лесна наука и не всеки разбира материала, когато си го прочете самостоятелно. Винаги съм се стремяла да преподавам уроците си така, че на учениците да им бъде интересно и да бъде увлекателно. Винаги съм се опитвала да съм в крак със съвременните тенденции, посещавайки различни курсове или пък бучения, които да ми дадат нещо повече от това, което съм придобила като знания и умения по време на своето следване", каза Румяна Цветева. 

Създаването на творческа атмосфера, учениците да могат да мислят свободно, да не се притесняват от грешки са пътищата към привличането на интереса. Един от нейните методи на преподаване, който прилага в часовете си, е моделирането.

"Той повишава интереса на учениците към учебния процес, дава им свобода, кара ги да са активни участници в учебния процес. Т.е. самият процес става по-привлекателен, по-оживен, а това е фактор, който да доведе до формиране на знания, умения и компетентности. Освен това при прилагане на моделирането учителят е по-скоро подпомагащ самостоятелната дейност на ученика, т.е. ние можем да бъде консултанти, можем да бъдем съветници, можем да ги насърчаваме. Водещите, активните участници в учебно-познавателната работа да бъдат именно учениците", допълни Румяна Цветева. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Читалището в Мокреш издирва книгата за историята на селото

Един ден преди 8 март екипът на Радио ВИДИН гостува в село Мокреш, община Вълчедръм.  Разположението му е благоприятно - намира се в долина, на 19 км от Лом, на 7 км от Вълчедръм, на 50 км от Монтана. Землището заема близо 60 хиляди декара земя, които се обработват от големи арендатори. По-голяма част от нивите са на местните хора, които..

публикувано на 07.03.25 в 12:15
Владимир Чешмеджиев

Владимир Чешмеджиев: Колкото повече праведна е една идея, толкова повече тя се използва за манипулации

Докато за една част от обществото "последното убежище на негодника е именно патриотизмът", то за други "любовта към отечеството е действие на ясния разсъдък, а не на сляпа страст".  В седмицата, в която отбелязахме 147-мата годишнина от освобождението на България, дискусиите за това кой е подходящият национален празник породиха още веднъж..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

Нужна ли е повече свобода за учениците или напротив - дисциплина

Инстинктът на българите е за повече ред в училищата, сочи проучване на агенция „Мяра“ . Според него, 84% са за въвеждането на оценка за дисциплина, а 83% за цялостна забрана на мобилни телефони в училище. 72% подкрепят въвеждането на униформи навсякъде сред учениците, съобщи социологът Яница Петкова . "Това, което показаха нашите данни, е..

публикувано на 05.03.25 в 13:02

Готова ли е България да приеме еврото?

България е подала искане за извънреден конвергентен доклад за Еврозоната , това обяви премиерът Росен Желязков . Още в зародиш новата власт обяви, че основен приоритет за нея е приемането на новата валута. "Има много стъпки, които България трябва да извърви, преди да стане ясно дали е готова за въвеждане на еврото. Конвергентният доклад..

публикувано на 04.03.25 в 10:00

Трети март- дългият път от свободата на духа и мисълта до политическата свобода

На 3 март празнуваме 147 години от Освобождението от османско владичество след Руско-турската война от 1877-78 г. На националния ни празник говорим с  Яна Жекова и Петко Андреев- 11-к ласници от ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин.  "3 март е Национален празник и олицетворява националния идеал и българската мечта", каза Яна Жекова.  "За..

публикувано на 03.03.25 в 12:39
Ивайло Илиев

Ивайло Илиев: Действията са по-важни от документи и красиви фрази, облечени в управленски програми

Правителството прие управленската си програма.  Тя не е механичен сбор от приоритети на формациите в коалицията, а документ, който почива на политическа логика, обосноваха се от Четворната коалиция.  Визията за управлението на страната е в посока развитие на модерна, демократична и правова държава с ефективни институции, висок жизнен стандарт,..

публикувано на 27.02.25 в 10:00

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45