Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Есенно-зимните условия не бива да се подценяват

Как да подготвим автомобила за зимата

В ход е акция "Зима", проверяват за изправността на превозното средство

С понижаването на температурите и наближаването на най-студения от сезоните, темата за подготовката на автомобила за зимни условия отново е актуална.
От вчерашния 15 ноември е в сила традиционната акция "Зима", която продължава до 14 декември.
По пътищата в цялата страна ще има засилени проверки и тематични специализирани операции, а активният контрол ще продължи през целия есенно-зимен период. Полицейската акция "Зима" включва три превантивни кампании, обясни главен инспектор Владимир Герасимов, началник на видинския сектор "Пътна полиция".
"Първата кампания е "С безопасно превозно средство през зимата", от 14 до 24 ноември. Тя ще бъде насочена към водачите на ПТП, велосипедисти, превозни средства с пътна тяга и други. Условията все още не са се влошили толкова, че да не могат да се използват тези превозни средства с животинска тяга и велосипедите, се очаква че все още ще има такива, движещите се. Втората кампания е насочена към пешеходците, пътниците и водачите, за толерантност на пътя е. Третата кампания е "Безопасно шофиране през зимата", която ще се проведе от 5 до 14 декември. Насочена е към контрола на техническата изправност на автомобила, на осветителните системи. Паралелно се провежда разяснителна кампания в детските градини и училища. По време на трите кампании ще се провеждат специализирани полицейски операции със съответната насоченост."
Националната кампания, която е съвместна инициатива на "Пътна полиция" и Съюза на българските автомобилисти, се реализира на три етапа от по 10 дни: в първия фокусът е върху автомобилите, във втория върху пешеходци и пътници, а в третия върху безопасното шофиране.
По време на акцията ще се проверяват всички важни за шофиране през зимния сезон системи. Специално внимание ще се обръща на изправните светлини и чистачки, както и на гумите, каза още главен инспектор Владимир Герасимов.
"Препоръчително към всички водачи е да сменят течността си в стъкломиещите устройства с такива за зимни условия, да се провери състоянието на охладителната система, да се проверят изправностите на средствата за сигнализация и фаровете, както и отоплителната система."
От 1 януари до 31 октомври 2023 г. на територията на област Видин са били регистрирани общо 345 пътнотранспортни произшествия (ПТП) – от тях 70 тежки, с 16 жертви и 87 ранени. През първите 10 месеца на текущата година - при извършени проверки и в хода на проведени специализирани операции по безопасност на движението в региона, полицейските служители са установили 32 885 нарушения. От тях 17 687 са нарушения на скоростните режими. За периода са били засечени 96-ма водачи, шофирали след употреба на алкохол (в 58 случая пробата е отчела наличие на алкохол над 1.2 промила); 66-ма водачи, управлявали моторно превозно средство под въздействието на наркотични вещества, както и 185-ма неправоспособни водачи.


Пострадалите при пътнотранспортни произшествия в област Монтана от началото на годината са повече от миналата, стана ясно от отчета на "Пътна полиция". Основната причина за това е движение с несъобразена скорост. Общо 174 са тежките катастрофи, 13 души са загубили живота си, ранените са 245. Броят на произшествията е почти същият като миналата година, но ранените сега са с 22-ма повече. Какви са основните причини за катастрофите, съобщи пред Любо Андреев главен инспектор Елвис Иванов, началник сектор "Пътна полиция":


"Движение с несъобразена скорост - петима загинали, 96-ма ранени. Друга основна причина е неправилно изпреварване -7 тежки пътнотранспортни произшествия, 1 загинал и 8 ранени и внезапна промяна на посоката на движение, тъй наречената загуба на контрол върху моторното превозно средство - 8 тежки пътнотранспортни произшествия, 1 загинал и 13 ранени. Основният дял по вида на ПТП е сблъскване между движещи се моторни превозни средства - 62 пътнотранспортни произшествия, 6-ма убити и 102-ма ранени. Приблизително половината от загиналите са при този механизъм на пътнотранспортно произшествие."


Тази година голям е делът и на катастрофите, станали при сблъсък в дърво или стълб, където са загинали 4-ма души, допълни Елвис Иванов:


"Другото нещо, което е особено тази година, много е голям делът на ПТП-тата от вида блъскане в дърво или стълб. 17 тежки пътно-транспортни произшествия, 4-ма загинали и 17 ранени. Оказва се, че крайпътните дървета имат особен принос за броя на загиналите и ранените по пътищата в област Монтана. 50% от пътно-транспортните произшествия са регистрирани по републиканската пътна мрежа, тъй наречените междуселищни пътища, 47% са регистрирани в населените места на територията на региона. Разпределението е почти равномерно по отношение на тежките пътно-транспортни произшествия."


От Агенция "Пътна инфраструктура" съобщиха, че от 1 ноември пътните управления са в зимен режим на работа, като има готовност да се включат в почистване и обработване на пътищата.

От 27 ноември до 2 декември всички центрове на Съюза на българските автомобилисти (СБА) ще извършват безплатна проверка на колите за зимата, без значение дали собствениците на превозни средства са членове на СБА, или не. Такива технически центрове във Видинско има в областния град и в Белоградчик.

Есенно-зимните условия не бива да се подценяват, напомни Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:

"Нашето законодателство е странно - не въвежда категорично изискване за зимни гуми, а за дълбочината на грайфера. Моят съвет обаче е да не караме с летни гуми с добър грайфер, а да сложим добри зимни гуми. Разликата не е само в дълбочината на грайфера, но и в шарката, както и в материала на изработване. За да може колата да се управлява добре в сняг, в дъжд, в по-студено време, трябва да бъдем с добри зимни гуми. Не трябва да се прави компромис с цената и качеството. Не трябва да забравим да сложим зимна течност за чистачки, да проверим обдухването. При движение в дъжд е важно да спазваме по-голяма дистанция с предния автомобил, а също така да внимаваме да не попаднем в аквапланинг - ако се случи, не натискайте рязко спирачката. Резервоарът трябва да е зареден напълно, всичко може да се случи в зимна ситуация по пътя."

С оглед на зимните метеорологични условия в България - сняг, дъжд и минусови температури - най-удачното решение за зимния сезон е да сменим гумите си с такива, които са проектирани да се държат добре както на сняг, така и на лед и студен асфалт. За шофиращите предимно в градски условия предстоят най-вече мокри пътища, покрити с киша и луга. За да бъде безопасна зимата, трябва да подсигурим безаварийното си шофиране чрез слагането на правилните зимни гуми на автомобила навреме.

В периода 15 ноември - 31 март леките автомобили трябва да са с гуми с минимална дълбочина на протектора от 4 мм. Няма изискване гумите да са зимни, но експертите съветват всички, които пътуват много и живея в градове със снежни зими, да заложат на тя. 


Крум Крумов, собственик и управител на сервиз и магазин за продажба на гуми във Видин, посъветва да не се прави компромис със зимните гуми.

"Важно е да се подменят летните със зимните. От съображения за сигурност го правят хората в последните 10 години. Летните гуми започват да губят сцепление, когато паднат температурите под 10 градуса. Асфалтът става доста по-хлъзгав. Каучукът, самата смес на зимната гума, работи доста по-добре при ниски температури. Масово се сменят, такива са ми наблюденията. Нашият район е характерен с по-дълги зими, с по-ниски температури."

От 15 ноември всички автомобили трябва да се движат с гуми, подходящи за зимни условия. Задължително е минималната дълбочина на протектора им да бъде 4 мм. Глобата за неизрядните шофьори е 50 лева, като се отнемат и 6 контролни точки. 50 лева е и санкцията при неизправност на чистачките. Забранено е шофирането с гуми с шипове.

Гумите на нашия автомобил имат съществено значение за това дали шофирането през зимата ще бъде спокойно и стабилно, въпреки хлъзгавия и заснежен терен и дали нашата безопасност ще е гарантирана. Следователно изборът на зимни гуми е едно от най-важните решения, които всеки шофьор трябва да вземе. Често шофьорите не разбират смисъла от смяната на летните със зимни гуми и се питат дали тя въобще е нужна. 

Специалните гуми за периода са с по-едри ламели на протектора, по-тежки и по-стабилни са от летните гуми, имат по-добре оформен и по-едър грайфер, което постига по-добро сцепление с пътя и по-голяма стабилност на автомобила.

Винаги трябва да проверяваме състоянието на нашите гуми, да ги преглеждаме за дефекти и износване, да следим какво е налягането в тях.

Специалистите съветват да проверяваме страниците на гумата и каналите ѝ за пукнатини също така. За да можем да разчитаме на характеристиките на даден автомобил, от съществено значение е да му осигурим необходимото сцепление. Изследване сочи, че зимната гума спира на 25-ия метър, докато лятната ще спре чак на 53-тия - два пъти по-голямо разстояние.

Ще позволяват ли видинчани на зимата да ги изненада или вече са направили нужните промени по автомобилите си?

"Подготвил съм се, с нови зимни гуми съм. Винаги ходя на профилактичен преглед. Проверявам чистачки и всичко друго. Видна е разликата в поколенията. Ние от старото сме така обучени, още от шофьорските курсове. Задължително е, за наша безопасност е... Да, ето ги гумите, пред вас са. Не са нови, но са зимни. По това време ходя на преглед, да видят акумулатор, стъкло, миещо, антифриз. За нас си е, бъдете отговорни... Ето, в момента виждате, че работя по колата. Останаха ми само гумите. Запознат съм по темата достатъчно. Уви, във Видинско културата е ниска, особено по селата."

Шофирайте разумно, носите отговорност! Спазвайте правилата и подгответе автомобила според правилата!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Еврото не е панацея за проблемите с финансите

Държавните финанси на България са завършили 2024 г. с дефицит от точно 3% от БВП, вмествайки се в правилото за устойчиви публични финанси на Европейския съюз.  Това показват предварителни данни на НСИ и Евростат за бюджетния баланс, измерен по европейската методология.  Така страната се доближава крачка по-близо до еврозоната, като шансовете..

публикувано на 24.04.25 в 10:00

Защитени ли са правата на жените у нас?

Програмата бе представена преди дни, а бюджетът и е над 4,3 млн. лв. Тя дава шанс на организациите да получат между 39 116 лв. (20 000 евро) и 117 349 лв. (60 000 евро) за период до 34 месеца. Тя е част от проект, чрез който Български фонд за жените ще инвестира над 8,3 млн. лв. под формата на директно финансиране в рамките на три програми и..

публикувано на 23.04.25 в 10:45

Стигат ли ни доходите?

Успява ли ръстът на доходите да компенсира инфлацията? Най-коректният измерител дали постепенно забогатяваме, според експертите, е покупателната способност. Това е накарало специалисти от асоциация "Активни потребители" да направят проучване, в което да сравнят цени и доходи в България през последните 20 години. Те са прегледали данните за периода..

публикувано на 22.04.25 в 11:39

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45