Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Работна група обсъжда единна визия за дигитализация в образованието

Снимка: МОН



Постигане на съгласие около единна визия за дигитализацията в българското образование - това е основната задача пред работната група, чието създаване преди дни обявиха от Министерството на образованието и науката. В нея участват представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, директори на училища, синдикатите в образованието, университетски преподаватели, експерти от образователното ведомство. Целта е тази визия да съответства на съвременните тенденции в развитието на технологиите в глобален мащаб и на това как образователните системи реагират в отговор на технологичните промени, обясни за Радио ВИДИН заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева. Тя допълни, че е важно инвестициите в образованието да се насочват като се вземат под внимание тенденциите в развитието на технологиите, както и с оглед на това какво търси съвременният пазар на труда:

"Всяка година Министерството на образованието и науката инвестира значителен ресурс, близо 12 млн. лв. в последните години на годишна база, в дигитализация и това означава средства за интернет, за устройства, за обезпеченост, както и множество, множество програми за повишаване капацитета на учителите, преподавателите, на училищните директори и извънкласни дейности за учениците във връзка с ИКТ (информационни и комуникационни технологии - бел.ред.) сферата, разработването на дигитални приложения, програмирането и т.н. Всички тези инвестиции не трябва просто да се преповтарят от година за година, а трябва да се има предвид какви са съвременните тенденции и най-вече какъв е интересът на децата. Какво търси съвременният пазар на труда. Знаем, че за един първокласник, който сега в момента е стъпил на прага на първи клас, той или тя ще има възможност да смени около 5-6 професии в рамките на професионалния си път, затова знаем, че е ужасно важно, най-малките ни ученици особено, да бъдат най-вече подготвени за това, да могат да учат през цялото време и да се адаптират, да сменят посоки, подходи, професии. Това е основното умение, което трябва да развиват в училището и е безкрайно ясно към този момент, че технологиите имат водещо място в съвременното обучение, не самоцелно, напротив. Те трябва да подпомагат критичното мислене, дигиталната грамотност, медийната грамотност, създаването на различни решения за живота. Ето в тази посока върви цялостната ни визия за образованието - то да подпомага развиването на умения за живота, решаването на конкретни проблеми от заобикалящия свят, да бъде по-практично, по-проектно, по-проблемно ориентирано и да развива компетентности и умения, а не само знания и възпроизвеждането на знания. И всъщност нашата работа, дигитализацията, само подпомага този процес."

Заместник-министър Митева изрази очакване до два месеца да има една солидна основа на визия за това накъде да се движим в образованието в следващите години по отношение на дигиталните възможности и как искаме да постигнем целите, свързани с повишаване на уменията и на достъпа до дигитални ресурси за всяко българско дете. 

Темата за изкуствения интелект е била във фокуса на първото заседание на работната група. Една от основните задачи пред нея е одобряване на насоки за използване на изкуствения интелект в образованието, които да вземат под внимание рисковете и опасностите, но най-вече възможностите, които трябва да използваме: 

"Ние вече имаме първа версия на такива насоки и ги подложихме на дискусия на тази първа среща на работната група. Съгласихме се около това, че ние като образователни лидери трябва да дадем сигнал към училищата и университетите, че изкуственият интелект вече е тук, той не е бъдеще, а настояще. Има неща, за които трябва да се притесняваме и за които трябва да внимаваме, но най-вече и възможности, които да използваме. В тези първи насоки, всъщност ние сме подали тези основни параметри - етичните норми на използване на изкуствен интелект, както и много практически примери за това, как да се използва в различни ситуации."

Изследвания показват, че прекомерното използване на технологиите всъщност води до негативни образователни резултати. Затова е важно да бъде постигнат баланс, подчерта заместник-министър Митева:

"Например в рамките на PISA, които излязоха на 5 декември 2023 година и обобщи резултатите за изследването, проведено през 2022 година, част от резултатите за България, но и на глобално ниво, включваха това, че прекомерното използване на дигитални устройства от учениците разсейва. Учениците използват много мобилните си устройства в образователния процес, но не за образователни цели. И всъщност, по-дългото време, прекарано използвайки устройства за необразователни цели в училище е тясно свързано с по-ниската мотивация за учене и по-ниски резултати конкретно по математика."

Съвременните поколения - днешните ученици, са родени и израснали с технологиите в ръцете, но това не означава, че ги използват целесъобразно за учене или за продуктивна дейност. Така че ролята на учителя става все по-важна -  да модерира този процес на учене и на взаимодействие с технологиите, така че да се развива потенциалът на всеки ученик, отбеляза заместник-министър Митева. 


*Повече може да чуете в звуковия файл.
По публикацията работи: Виктория Топалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Комедията "И верният отговор е..." поставя важните въпроси с усмивка

Отговорите на големите житейски въпроси, представени със средствата на комедията и талантът на младите български актьори Луиза Григорова - Макариев, Боряна Братоева и Христо Пъдев, са събрани в спектакъла "И верният отговор е..." на режисьора Мартин Каров. На 5 март публиката във Видин ще може да гледа и да се забавлява с историята, която разказва..

публикувано на 19.02.25 в 14:00

"Български митове и легенди" представят с късометражни филми във Видин

Четири нови български късометражни филма, разкриващи дълбочината на българските традиции и култура, ще бъдат представени във Видин . Селекцията "Български митове и легенди" е на колектива на най-голямата мрежа за късо кино - "Кинематограф". Мисията на платформата е да популяризира късометражното кино и да го среща с по-широката публика, тъй като..

публикувано на 19.02.25 в 11:32

Гербът на Видин на 89 години

Преди 89 години на днешния ден Видин се сдобива с герб . Той е изработен по идея на тогавашния кмет д-р Бърни Бончев, който много искал Видин да има символ, който да обхваща целия облик на града и да го представя по най-добрия начин. Проектът на герба е одобрен на заседание на Общинския съвет на 18 февруари 1936 г. и се взема решение да бъде..

публикувано на 18.02.25 в 16:11

Видинският отбор по английска реч и дебати се отличи на състезание

Отборът  по английска реч и дебати  "BEST"   на ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин се завърна от зимното издание на състезанието с много отличия и награди .  Йоанна Иванова и Стефан Симеонов , от осми клас, спечелиха купата за първото място в категория "Начинаещи" и медали за шесто място в "Напреднали" на финалите:  "Аз и..

публикувано на 18.02.25 в 15:00

Зрелостници от Видин представят "Лентата на спомените"

Дванайсетокласници от СУ "Свети свети Кирил и Методий" във Видин организират изложба концерт "Лентата на спомените" . Идеята е на учениците, които искат да покажат своето развитие и израстване през годините и да си припомнят различните моменти от ученическия живот. Общо 21 са завършващите младежи в паралелка с профил "Музика и изобразително..

публикувано на 18.02.25 в 14:00

"Поезията на 90-те оживява" в библиотеката в Монтана

Прожекция на кратки поетични филми по стихове от 90-те години на български автори ще се състои днес, 18 февруари, от 17:00 часа в  Регионална библиотека "Гео Милев" в Монтана . Проектът се нарича "Поезията на 90-те оживява" и включва филми, които са съчетание на музика, визия и стихове на известни и любими български автори, разказва Мария..

публикувано на 18.02.25 в 13:00
Иван Попов

Четирима опълченци от с. Лик участват в Освободителната война

Повече от седем хиляди и петстотин български патриоти участват в Руско-турската освободителна война. Към Българското опълчение се присъединяват и четирима опълченци, родени в мездренското село Лик. Иван Петров Попов (1841-1928) е изключителна личност, чието име остава в народната памет и за когото и до днес се разказва. Още през 1860 година той е..

публикувано на 18.02.25 в 08:46