Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

ВиК и казусът "общо потребление"

Снимка: Радио ВИДИН

С 28% е по-скъпа е водата в град Видин от началото на годината, предоставя се комплексната услуга- доставяне, отвеждане и пречистване. За останалите населени места от областта, с изключение на Белоградчик, където има отвеждане, но няма пречистване, увеличението е с 25%. Там се предоставя единствено услугата доставяне на питейна вода.

Цените на всички ВиК услуги се регулират и одобряват от Комисията за енергийно и водно регулиране, каза управителят на ВиК Видин Илко Илиев и обясни технологията- всяко ВиК дружество изготвя 5-годишен бизнес план, който е по матрица на КЕВР и в него са заложени 30 показателя за качество, които обхващат цялата дейност на един ВиК оператор. 

"Тези 30 показателя са "заснети" в базовата година. В нашия случай, действащият в момента бизнес план е за периода 2022-2026 година. За базова е приета 2020. Там е направена една снимка на предприятието. Количествено са установени стойностите на всички тези 30 показателя и са заложени за петте години тяхното подобряване, на всеки един показател, с проценти, стъпки. Много прецизно, много подробно. След това е направена оценка на необходимите разходи за нормалното функциониране на предприятието и за изпълнението на тези показатели. Направен е анализ на приходите на база на статистически данни от Националния статистически институт за населението, прогнозите за броя на населението, тенденцията за намаляване, увеличаване, на базата на анализ на нашите данни за водопотреблението за предишните години- колко кубика вода сме доставили, отвеждали, пречиствали. Така, обвързвайки приходите и разходите с минимална норма на възвращаемост, е определена цената за целия 5-годишен период на действие на бизнес - плана. Това е доказаната цена, която е необходима, за да функционираме нормално и за да  можем да изпълняваме тази показатели", обясни инж. Илко Илиев- управител на ВиК- Видин в отговор на зададени от потребители въпроси.

След като се изготви, бизнес- планът се внася за съгласуване в Асоциацията по ВиК в област Видин. След съгласуване се внася за официално одобрение от КЕВР,  утвърждават се цените на всички услуги за целия петгодишен период. Така от 2021 година са фиксирани цените до 2026 година. Всичко това е публично и ВиК не може по свое усмотрение да увеличава или намалява цените на услугите, категоричен е Илиев. 

По-скъпата вода на теория би трябвало да води до по-високо качество. На практика, обаче, се получава така, че новата цена на комплексната услуга не е актуална, защото е определена през 2021 година. Увеличението на минималната работна заплата не е включено в цената на водата. Основните разходи на ВиК- Види са свързани с фонд "работна заплата", електроенергия и около 20% други разходи. Цената на електроенергията, която е прогнозирана при изготвянето на бизнес плана, е с около 25-30 процента по- ниска от реалната в момента, каза още Илко Илиев. 

От друга страна приходите, заложени в бизнес- плана също не се изпълняват по обясними причини- заради демографската криза, постоянната тенденция на намаляване на водопотреблението. По отношение събираемостта дружество е на едно от челните места в страната.

ВиК има основание да прекъсне водата на неплатили сметките си абонати и го прави на абонати, които не са в сгради в режим етажна собственост. Разходите по прекъсване са за сметка на дружеството и се прави с цел да се дисциплинират потребителите. По отношение на т.нар. "общо потребление" управителят на ВиК- Видин заяви, че най- честата причина за тази разлика между показанията на общия водомер и сбора от индивидуалните се оказва това, че нямат достъп до част от имотите. Когато водомерът на неотчетените дълго време потребители се отчете, тогава дружеството възстановява пропорционално на всички потребители, които са имали предишните периоди начислен разход "общо потребление". За 2023 година са възстановени суми на 270 етажни собствености, а за първите два месеца на 2024 година- на над 70.

Абонатите, които не отварят на инкасатора в деня на отчитане, са огромен проблем, защото така стимулират тези, които не желаят да плащат, да продължават да не плащат, смята адвокат Велин Младенов, който е и общински съветник в Общински съвет- Видин.

"Оттук идва и вторият проблем. Ако ВиК начислява служебна консумация, която е доста солидна-  да кажем, както е по наредба при две отваряния на третия път, ако му начисли служебна консумация, която е много голям като обем кубатура, максимум, който е по наредбата. Имаше специална формула, изключително високо потребление се получава, тъй като на практика излиза, че те го таксуват като постоянно потребление, което на практика не е възможно да се ползва толкова. И в случая би се получило така че абонатите, които са некоректни платци, ще платят те водата на другите, а не обратното. И, ако това се спазва по наредбата, тогава според мен ще се преустанови тази порочна практика да не се отваря от абонатите", смята адвокат Велин Младенов, водил извън Видин дела срещу ВиК дружества.

Народният представител Росица Кирова смята, че сдруженията на етажната собственост трябва да бъдат по- отговорни и инициативни:

"ВиК дружествата имат ангажимент до общия водомер. Което веднага поражда въпросът защо съществуват сдруженията за етажната собственост. Те съществуват, за да вземат общи решения за сградата, в която съществуват, за своя вход, да речем. Всеки един от тях знае кой съсед живее и кой не живее в сградата, защото наистина има такива, които не живеят..."

Снимката е илюстративна.В Германия проблеми с т.нар. "общо потребление" няма, защото хората, които живеят в блокове нямат общи водомери. Примери дадоха Давид Еленков и Мариана Миткова. В Ирландия дори битовите абонати не плащат вода.

Очакваме позицията на МРРБ, тъй като от КЕВР посочват, че част от жалбите, които постъпват към регулатора се препращат на компетентният орган – Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).
Писмено сме попитали:
- Колко жалби постъпват към МРРБ годишно от граждани или се препращат от други институции, касаещи т.нар. "общо потребление"? Колко са, например, за 2023 година? Изразяват ли в тях гражданите принципно несъгласие с начина на определяне на категорията "общо потребление"?
- Какво предприема от своя страна МРРБ по сигналите?
- Тъй като единствено МРРБ има компетентност да измени условията на Наредба № 4 от 14.09.2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, в която е определен редът за отчитане, фактуриране и заплащане на ВиК услугите, вижда ли МРРБ необходимост от промяна и въвеждане справедлив начин за измерване, отчитане и плащане на ВиК услугите за гражданите в сгради етажна собственост?
- Защо не беше изменена Наредба №4/2004 г. в частта именно за справедлив начин за измерване, отчитане и плащане на ВиК услугите след публикуването за обществено обсъждане на проекта на 22.09.2018 г. ?
- Може ли и как да бъде променена Наредба №4/2004 г. , така че да се реши проблемът за гражданите в сгради етажна собственост, касаещ т.нар. "общо потребление"?

Очакваме реакция и от ВиК - Враца, и ВиК - Монтана, до които също има изпратени въпроси.

Интервютата със събеседниците по темата може да чуете в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Синдикат "Образование" подкрепя учебния предмет "Добродетели и религия"

"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Стабилни ли са приходите ни и за какво харчим повече?

Ръстът на доходите в България отново изпреварва този на разходите през първото тримесечие на годината, сочат данни от Националния статистически институт. Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие е 3271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година, изчисляват от националната статистика. В..

публикувано на 21.05.25 в 10:45

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25