Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На какво се дължи бърнаутът сред българските учители?

Снимка: Радио Видин


За никого не е тайна, че учителската професия има висока обществена стойност. Работещите в сферата прекарват много часове в преподаване, носят отговорност за ученици и често са натоварени с административна дейност. Бързата промяна в начина на работа заради пандемията допълнително доведе до натоварване при тях. Ако учителите не получават подходяща подкрепа и не отделят необходимото време за почивка, могат лесно да станат жертва на синдрома на професионалното прегаряне.

Професионалното прегаряне може да се опише като "състояние на хроничен стрес", което води до физическо и емоционално изтощение, цинизъм, дезориентация, чувство за неефективност и липса на постижения.

Учителите обикновено работят много, развиват уменията си непрестанно и имат желание да дадат много добавена стойност. Тези черти са похвални, но могат доведат до негативни последствия за психологическото и физическото им здраве, каза за Радио ВИДИН психологът Кирил Кунчев:

"Професионалното прегаряне или изгаряне, или известно още като бърнаут е дефинирано от Световната здравна организация в международната класификация на болестите, като синдром, появяващ се в резултат на хроничен стрес на работното място, който не е бил управляван успешно и не е овладян. Това е състояние, чиито причини и симптоматика трябва да се свързват само и единствено с трудовия процес. Да се разглеждат в професионален контекст. Тази особеност трябва да се подчертае, тъй като много от симптомите на прегаряне могат да бъдат открити и при други състояния и разстройства, например - преживяване на ситуационен работен стрес, психична умора, депресия, отчуждения и т.н."

Според едно изследване на прегарянето на учителите от 1995 г., силата на този процес е от порядъка на 5% на година, което ни убеждава, че или учителят трябва да работи не повече от 20 години, или към него трябва да бъдат приложени компенсаторни механизми. Подобно изследване се провежда и у нас, каза д-р Юлиян Петров, председател на Синдикат "Образование" към Конфедерация на труда "Подкрепа":

"Синдикат "Образование" от може би десетина години започна едни разговори и с МОН за един огромен проблем в учителската професия, който е фокусиран на база на много научни и световни изследвания. Още през миналия век, през осемдесетте години, бърнаутът при учителите е поставен като национален проблем на всяка една държаща на себе си и образованието нация и от 82-ра година учителската професия е в графата "рискови професии" по отношение на бърнаут ефекта на педагогическите специалисти. Вследствие на което ние поискахме от Министерството на образованието да възложи на Пловдивския университет да направи едно национално изследване и диагностика на бърнаут синдрома при учителите. Там всъщност се стига до едни много стресиращи резултати - стресогенните фактори в учителската професия са над допустимите в Европа и света и ако се приема, че едно 30% бърнаут ефект в професията на учителя е нещо стандартно, в България стигнахме чрез това изследване, което е огромно и включва хиляди педагогически специалисти в България, че на места това прегаряне стига над 60%."

По данни на Центъра за контрол и превенция на заболяванията на САЩ, 75% от заболяванията на хората са предизвикани от стрес. Допреди няколко години в образователната система на България нямаше представителни обобщени данни за диагностика на бърнаут ефекта на педагогическите специалисти, като логично нямаше и национална образователна политика за превенция на професионалното прегаряне при учителите.

Негативните последици както за личността на учителя, така и за учениците и организацията като цяло, едва ли имат точен икономически еквивалент. Тяхното изражение е по-скоро в сферата на психологическите, социалните и физическите измерения на човешкото здраве и човешките взаимоотношения, както и в чувството ни за щастие, удовлетвореност от труда и професионална ефективност. 

Последиците от синдрома на емоционалното „изгаряне” в учителската професия и за отделния учител, и за организацията като цяло показват сериозността на проблема. 

"Всеки етап на прегаряне изисква различна взаимопомощ, а това означава, че първата стъпка за справяне включва диагностика. Разбира се е препоръчително тя да бъде направена от специалист - психолог или психиатър. Тя винаги включва интервю, а понякога и прилагане на различни текстови методики. В началният етап на взаимопомощ е достатъчно учителят да промени убежденията си, т.е да преформулира отношението си, очакванията, претенциите си и целите си в професионалната сфера, като си постави една единствена задача, а тя е възстановяване на житейския баланс между професионалните ангажименти и останалите житейски сфери - семейство, приятели, личен живот и пр. .. пагубно е да се превръщат професионалните задачи в смисъл на живота. Кръгът на общуване не трябва да се ограничава само до преподавателския състав и работното място. Важно е учителят да има приятелски кръг извън училище, хора с други професии, професионална дейност, развлечение и начин на живот. Полезни са и техниките за управление на времето - например график за всяка седмица, който ще осигури време за всички области на живота" - са сред нещата, които могат да се направят при усещане за  професионално прегаряне.

*Повече може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Долно Белотинци - с любов към младите и към футбола

Село Долно Белотинци е едно от 23 села в община Монтана. Намира се на 3 км от Монтана ,  този факт дава възможност хората от селото да съчетават живота на село с работата в града.  Селото е голямо и многолюдно.  Тук живеят много млади семейства, а техните деца учат в областния град Монтана. 116 са учениците, които всеки ден пътуват до..

публикувано на 03.05.24 в 12:05
Евелина Славкова

Евелина Славкова, "Тренд": Представянето в предизборната кампания ще е ключово за подредбата на партиите

Близо 10% е разликата между водещите политически сили според социологическите изследвания.  Въпреки политически наситения месец, който изпратихме, не се регистрира сериозна промяна в електоралните нагласи.  Какво ще предложи предизборната кампания?  Възможни ли са фундаментални промени в родната политика?  Седмица остава до официалния старт на..

публикувано на 02.05.24 в 10:05
Яница Петкова

Яница Петкова: Фундаменталната промяна идва от обществото, не от елита

Близо 10 % е разликата между водещите политически сили според социологическите изследвания.  Въпреки политически наситения месец, който изпратихме, не се регистрира сериозна промяна в електоралните нагласи.  Какво ще предложи предизборната кампания?  Възможни ли са фундаментални промени в родната политика?  Седмица остава до официалния..

публикувано на 02.05.24 в 10:00

Мит ли е днес българското трудолюбие?

Денят на труда и международната работническа солидарност се отбелязва ежегодно на 1 май. На тази дата много страни по света честват обществените и икономически постижения на работническото движение и търсенето на повече държавна защита за работещите по света, това е и ден на международното работническо движение и на левите движения...

публикувано на 01.05.24 в 10:45

Възможни ли са изненади на предстоящите избори?

23 партии и 11 коалиции са подали документи за участие в предсрочния парламентарен вот и евроизборите, които ще се проведат на 9 юни, съобщиха от Централната избирателна комисия. Броят им е значително по-голям от този на предишните парламентарни избори - през април миналата година. Тогава участваха общо 21 формации - с 13 по-малко от сега. Освен..

публикувано на 30.04.24 в 12:01

Конкурс търси решения как да спасим градската природа

Днес над 55% от хората на планетата живеят в градове, превръщайки градската среда в основен хабитат. Очаква се до 2050 г. този процент да се увеличи до 68%. България не прави изключение от тази тенденция. С бързото застрояване, бавното възстановяване и неуверените стъпки за приемане на устойчиви решения, природата в градовете все повече остава на..

публикувано на 29.04.24 в 16:59

Презастрояването в градовете и ролята на озеленяването

Населението на България основно е съсредоточено в градовете и това е тенденция от години. Градските територии особено силно се урбанизират, а това води до пренаселването им. Това, обаче, не върви ръка за ръка с устойчиво развитие на градовете. Презастроява се градската територия, но всички други комплекси на града изостават- обществено обслужване,..

публикувано на 29.04.24 в 16:37