Днешното евангелско четиво предава притчата за богаташа и бедния Лазар. В тази Своя притча Господ Иисус Христос говори за двама души: за един богаташ и за бедния Лазар. Разказва, че богаташът в този живот прекарвал в разкош и наслади, без ни най-малко да се интересува от участта на бедния Лазар, който бездомен страдал от глад и болести. Но след смъртта, всичко напълно се променило. Лазар заживял във вечна радост в лоното на Авраам, а богаташът се измъчвал в ада от непрестанна и страшна жажда, без да има някаква възможност да получи и най-малкото утешение.
Още от самото начало на притчата, Спасителят ни поучава, че Бог не гледа и не съди хората така, както обикновено го правим ние. Затова на бедния Той дал конкретно име – Лазар, а богаташът оставил безименен. В обществото ни, а и сред всички народи, хората, които имат много пари и власт, които притежават големи способности и са се отличили в работата и въобще в живота си, са известни и почти всички ги познават. Те стават център на внимание, мнозина им завиждат и биха искали да са на тяхно място. Но нашият Господ, посочвайки името на Лазар ни показва, че за Него известен е презреният от всички беден човек. С други думи, вниманието на Спасителя е насочено към бедните и смирените, т. е. към хората, които обществото е изтикало в своята периферия и остават незабелязани. На много места в Св. Писание могат да се видят свидетелства за това.
Често в Писанието Бог подчертава, че обича и защитава вдовицата, бедния и странника, а в притчата за Страшния съд окачествява като Свой брат бедния, болния, странника и затворника. Както една капка вода в сравнение с океана е нищо, така и този живот в сравнение с вечността е нищо. Лазар, който на земята е беден и непознат за повечето хора, във вечността става известен и именит пред Бога и сред светците; докато богаташът – знаменит и предизвикващ завист сред мнозина в този живот – остава навеки чужд и анонимен за Бога и светците.
На това място трябва да се уточни, че нито всички богаташи са предварително осъдени, нито всички бедни хора са предварително спасени. Тази истина се разкрива в настоящата притча. В нея се посочва, че Лазар е отишъл в лоното на Авраам. А знаем от Стария Завет, че Авраам е бил много богат. Така че Иисус Христос нарочно не казва, че Лазар е наследил Рая, а че се е оказал в лоното на Авраам, за да подчертае наред с другото и това, че нито Лазар е отишъл в Рая само заради бедността си, нито богаташът е осъден на пребиваване в ада заради това, че е бил богат. Един от основните обитатели на Рая, който е станал и негов символ, е много богатият и прочут в земния си живот Авраам. Този велик светец от Стария Завет се е осветил, понеже е показал съвършена вяра и послушание към Бога. Той е използвал своето богатство, за да подпомага другите хора и да подслонява пътуващите през онази епоха.
Но богаташът от притчата не вярвал в Бога и използвал богатството си, за да се облича бляскаво и да живее сред наслади и по богати трапези. Бил безразличен към нещастието на ближния и се интересувал единствено от себе си. Неговото безсърдечие се превърнало в неугасимия огън, който го измъчвал.
От друга страна, Лазар се спасил и оправдал заради добрите помисли, търпението и устояването на непоносимите изкушения и мъки, които му причинявали гладът, болестите, презрението и безразличието на останалите хора; както и това, че Лазар прекарал целия си живот в бедност и мизерия пред вратата на човек, който благоденствал и живеел щастливо. Въпреки това, не допуснал нито хулен помисъл, нито изрекъл горчива дума, нито се отчаял, нито се възмутил от отношението на Бога или на хората. Затова след смъртта му Бог го почел, изпратил ангели да вземат душата му и я поставил насред Рая. Следователно, не всички богаташи биват наказвани, а само онези, които не се задоволяват с необходимото за живот, използват богатството за собствена изгода, а същевременно са безразлични към останалите хора. Както и не всички бедни се спасяват, а само онези, които вярват в Бога, спазват заповедите Му, не роптаят, нито хулят.
Затова нека не се страхуваме нито от бедността, нито от болестите или от пренебрежението. Също така, да не се възхищаваме на богатия и безгрижен живот, прекарван сред наслади. Трябва да се страхуваме само от едно: да не се окажем недостойни за Божията любов и милост. И само на едно да се възхищаваме: на благочестивия и добродетелен живот, защото той може да ни доведе до лоното на праведния Авраам, както доведе бедния Лазар. Амин.
В рубриката "Съвременна Библия" – "Всякакво огорчение, ярост, гняв, вик и хула, заедно с всяка злоба, да се махне от вас." Какво е "злоба" и какво ни причинява? Един казус, роден в обществото на северна Индия ме накара да се замисля по този въпрос. Там собственици на крайпътни заведения замърсяват умишлено храната на своите клиенти и дори се хвалят с делото си в социалните мрежи. Защо един сервитьор би се изплюл чая на клиента си? Отговорът е: "Чиста злоба"!
Слушайте ни всяка неделя сутрин след новините в 8:00 ч. и в ранното утро на понеделник от 01:00 ч. през нощта.
Как едно гражданско сдружение може да помогне за съживяването на Северозапада? За мисията на „Кауза Северозапад“ говорим с Теменужка Цветкова и Боян Аврамов от неправителствената организация. Сдружението е учредено през август. Екипът е от експерти и професионалисти в различни области, каза председателят Теменужка Цветкова. Наскоро..
Осемнайсет години от създаването на Вокална група "Пъстренец Jr." към Младежкия дом в Монтана се навършват днес, 21 ноември, в Деня на християнското семейство. Подбраната програма е пъстра и включва изпълнения от най-малките певци, които са 7-8-годишни, през утвърдени солисти, печелили награди от престижни конкурси, до гост-изпълнители –..
През 1981 г. излиза албумът "The Dude" с участието на редица студийни музиканти. Номиниран е за 12 награди "Грами", спечелвайки три. Наистина Куинси Джоунс може да бъде наречен "обединител" сред музикантите и нациите, както казва за него Джо Байдън, визирайки супергрупата USA for Africa, която с протекцията на Джоунс създава благотворителния сингъл..
Брокери отчитат покачване на стойността на имотите в Северозапада. Цените на годишна база във Враца се покачват със 17.5%, във Видин - с 22.6 на сто, в Монтана - с 20.6%. В София, където търсенето на жилища е най-голямо, годишният ръст е 6.9 на сто. Според едни експерти, поскъпването на имотите в Северозапада вероятно е следствие на..
С различни инициативи в Оряхово отбелязват празника на града . Програмата започна с изложбата "Ретроспекция на рекламата за Оряхово". Заедно с нея бе представено и видео с добавена реалност към експозиция "Възраждане". Директорът на Историческия музея Евгения Найденова обясни, че рекламата винаги е важна за едно селище, за да представи своите..
Община Видин дала ли е съгласие в двора на Средно училище "Цар Симеон Велики" да се паркират леки автомобили? Въпросът е на председателя на Общинския съвет Светослав Славчев към кмета д-р Цветан Ценков и е едно от питанията, на които градоначалникът се очаква да отговори на следващото заседание на местния парламент. Училищният двор е публична..
Занаятът "правене на опинки" от село Замфирово , община Берковица, е номинацията на област Монтана за попълване на Националната система „Живи човешки съкровища - България“. Носител на традиционния занаят е Тереза Петкова , която е секретар на Народно читалище "Развитие" в село Замфирово. Тя започва да прави опинки само преди няколко години...