Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Не е промяна единствено да се увеличават санкциите, глобите и правомощията на контролните органи

Красимир Георгиев, АКАБ: Предлаганите промени в Закона за движение по пътищата са от пусто в празно

Законът е бюрократизиран от институциите

Красимир Георгиев
Снимка: Яна Боянова

Как да се намалят жертвите на пътя? 

Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще. 

Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото? 

Темата дискутираме с Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Радио ВИДИН: Представете си, че сте си купили маратонки през 1999 година. През 2024 година продължавате да ги кърпите. Имам предвид, че този Закон за движението по пътищата вече е променян над 300 пъти. Защо обаче не се напише нов?

"За да се напише нов закон, трябва да си сменят малко организацията на мислене и подход към ситуацията, която, Вие сте абсолютно прав, изисква изцяло нов закон. Нещо, което не може да го направи администрацията, не се прави изобщо. Прави се само това, което ще го прави само администрацията и експертите ще стоят настрани. Има достатъчно експерти да се сформира една сериозна работна група, която да включва експерти в областта безопасността на движение по пътищата, юристи, да се направи един проект на нов закон, да мине съответно през комисиите, после през пленарната зала и да приключим. Това обаче не се прави, защото най-вероятно в един нов закон, ако отново се прави както досега - да се защитат единствено и само интересите на съответните институции, МВР, Министерството на транспорта, МОН, общини, то за обществото няма да остане нищо от новия закон. Отново ще бъде от пусто в празно. Трябва да се смени философията при изработката на нов Закон за движението по пътищата. Тъй като това наистина е ключово, това е причината само да го променяме. Вие виждате ли в някоя промяна нещо по-различно от това да се увеличават санкциите, глобите и правомощията на контролните органи?"

Радио ВИДИН: Продължаваме само да искаме да санкционираме, вместо да заложим на превенцията.

"В тази държава шофьорът се е превърнал в нарицателно за мръсна дума. В тази държава шофьорът е синоним на нещо лошо, на нещо излишно. Единствено ролята на херувимчета играят Министерството на транспорта, Министерството на вътрешните работи, МОН и т.н. Така няма да стане. Аз предвиждам, че много скоро София и България ще се задръстят поради несъвършенствата на този закон, ще се задръстят от автомобили и ще се блокира държавата".

Радио ВИДИН: В институциите има ли достатъчно подготвени автоексперти? 

"Там е проблемът, затова се въртим само и единствено около санкциите. Тези институции са закостенели, те са закоравели. Там нищо ново не може да се прокрадне, нищо ново не може да се внедри. Мога смело да кажа, че там има почти нулева експертиза по отношение безопасността на движението. Бюрократизирали сме този Закон за движение по пътищата. Само че в реалния живот бюрокрацията не играе, а ако играе - играе отрицателна роля. Бяга се от нов закон поради тази причина, защото този закон трябва да се направи от експерти. Но те нямат такива".

Радио ВИДИН: Какво Ви е мнението за необозначените коли на полицията, които се предлагат от служебния кабинет?

"Виждаме какво се случва в другите страни и веднага бързаме да го внедрим и при нас, но през призмата на нашата действителност. Като идея е много добра, но като изпълнение съм абсолютно убеден, че ще бъде много лошо. Първо защото някой трябва да обучи тези кадри как се прави този контрол. Второ - трябва да се изберат подходящите автомобили. Изобщо не става въпрос за расови автомобили. Напротив, в една Германия тези цивилни коли са от масова и популярна марка. Идеята е да не знаят коя кола е на полицията и коя не. Тук веднага възприехме тази идея по български: че трябва да купим супер БМВ-та, супер извънземни автомобили. Да, но това веднага ще привлече погледите на нарушителите. Естествено, че докато отмине този автомобил, ще кара нормално. Важното е да се харчат много пари, това е най-важно. Една хубава идея, когато влезе в нашата действителност, се изкривява и от положителна става отрицателна. Отново ще видим едни рейнджъри на пътя, а не хора, които са в помощ на обществото, в помощ на водача, затова срещат уважение и признание от страна на обществото. В момента обаче картинката е, че те са Кумчо Вълчо, а шофьорът е Зайко Байко. Това е причината такава да ни е статистиката".

Радио ВИДИН: Институциите трябва да се съсредоточат в това да изкоренят сивата практика във вашия бранш - хората, които обучавате бъдещите шофьори, а не само да отместваме фокуса върху теми като скоростта на магистрала. Не това е основната причина за катастрофите.

"Според мен също. Аз много пъти съм казвал, ще го кажа и на вашите слушателите - за мен Германия винаги би била рефер, тя винаги е била за пример. Ако скоростта беше основният проблем в безопасността на движението, то в Германия щеше да бъде на първо място по брой на убити на един милион население. Там се кара бързо, там няма ограничение по магистралите, освен на участъци, където това е необходимо. Въпреки всичко, Германия е една от страните с най-малко убити на един милион души. Проблемът не е в скоростта. Проблемът е в организацията на движението, проблемът е в абсолютно истинския и професионален контрол. Тук контролът се възприема от водачите като война на КАТ срещу водачите, водачите отвръщат на КАТ със същото. Резултатът е, че сме на първо място по брой убити в ЕС. Не се залага на обучението на контролните органи. Самите контролни органи, тяхната експертиза, техните знания, са на изключително ниско ниво. Да не кажа почти никакво... Залагат само и единствено на полицейските си правомощия, на правата, които им дава закона, но по отношение на компетентност са много далеч. Ето тук трябва да се наблегне: обучение на контролните органи. Преобучаване на водачите, защото след толкова изменения на закона, повярвайте ми, никой не е отворил закона да ги прочете. Страшно много работа има по отношение на превенцията и на работата с водачите, но никой не обръща внимание на това нещо. Единствено санкции, глоби, санкции, глоби, коли и правомощия на контролните органи. Няма да стане така".

Радио ВИДИН: Подценен проблем, за който Вие алармирате от години: знаковото стопанство.

"Да, това е голям проблем. Преди това искам да кажа, че като казвам обучение на контролните органи, това включва цялостно обучение на автоинструктори, на шофьори, бих предложил дори прелицензиране на всички съществуващи автошколи, защото ще се окаже, че една голяма част от тях в момента не отговарят на изискванията на закона. Трябва да се подходи там много твърдо и последователно, за да се повиши качеството на обучението. Оттам ще се подобри и поведението на пътя. Сега какво се случва? Контрол никакъв. Обучение на обучаващите - никакво. Оттам следва ниско качество на обучението на младите шофьори. Слабо обучени млади шофьори стъпват на пътя, където знак със знака си противоречи, липсваща маркировка, неправилно организирано движение, всичко това в съвкупност води до тази трагична обстановка. Ние, нашата асоциация, повтаря от много години, че искаме една цялостна ревизия на знаковото стопанство на територията на България - извън населено място, в населено място, по общини, по областни центрове, та да свършим до малките села и махали, трябва да се разгледат поставените знаци. Където е необходимо, да бъдат поставени нови, където има излишни - да бъдат премахнати, за да се постигне ефект, цялостен ефект по отношение на безопасността на движението по пътищата".

Радио ВИДИН: Доста упражняване относно шофирането с придружител виждам напоследък. Къде е истината?

"Истината е навсякъде, но не и при нас. Това е една идея в едни страни, където е възможно осъществяването и поради простата причина, че в тези страни има всичко това, което при нас липсва- правилен контрол, добра организация на движението, добро знаково стопанство, маркировка, пътна настилка и най-вече манталитет на шофиране на правоспособните опитни водачи. Тук съществува една агресия, която е породена от всичките тези фактори, които изброих до момента плюс народопсихологията на българина, която е изкривена. Как си представя този, който предлага тази безумна идея за българските условия, че един шофьор, който седи отдясно, няма педали, няма подготовка, няма нищо, но може да бъде полезен за младия водач? Напротив, той ще го обърква, той ще му дава съвети, които най-често ще бъдат неправилни и няма да кореспондират със закона поради простата причина, че почти всеки български шофьор кара обратно на изискванията на закона... тогава този млад водач ще се двоуми: дали да стъпи на това, което е учил на шофьорския курс и са му казвали, че е правилно или да слуша този, който седи до него, макар че вижда, че го съветва неправилно... Това двоумене ще доведе до неприятни случаи. Ще почнат саморазправи по пътищата, ще започнат инциденти и ще го отчетем като грешка. Ние ще продължим на принципа проба-грешка. Това в нашите условия към този момент е неприложимо, така че смятам, че законодателят трябва да погледне по-сериозно на нещата и да отхвърли тази безумна идея. Това е изключително популистко. С цел популизъм се предлага по разбираеми причини".

Радио ВИДИН: В дните, когато стана ясно, че правителството предлага тези промени, които не че са нови, но в пространството се появи статистика как едва ли не всяка катастрофа в страната е предизвикана от хора под 25-годишна възраст. Изглеждаше малко пропагандно.

"Това за мен беше отвличане на вниманието на широката общественост. Пак казвам, една изключително популистка идея, една поплистка пропаганда, която цели да тушира напрежението и да отвлече вниманието от истинските необходимости за постигането на едно хармонично и безопасно движение в България. Има една мантра, че всеки, който има шофьорска книжка, притежава и необходимата експертиза, за да се нарече пътен експерт. Това съвсем не е така, защото за да може човек да се изявява като пътен експерт и да знае доста повече от необходимото, което позволява да си шофьор, трябва да е учил тази материя. Трябва да е положил държавни изпити пред комисия. Трябва да е практикувал тази професия безопасно движение по пътищата, която няма нищо общо с шофьорската професия. Да не говорим, че се вмъкнаха много експерти, които са завършили детска педагогика, които са завършили обществено хранене... 

Радио ВИДИН: Моите впечатления са, че някои от най-известните ни пътни експерти по-скоро са експерти на политическата власт, отколкото да са в помощ на хората и проблемите.

"Вие сте абсолютно прав. Защото едни бивши началници на КАТ решиха, че са експерти. Да, имат някакъв административен опит, но материята безопасно движение по пътищата не са я учили, не им е ясна. Може би не лошо са организирали дейността на съответните КАТ, може би са имали под ръка експерти около себе си, но самите те не са експерти. В България някак е общоприето, че щом е бил катаджия, значи е най-големият експерт. Идете в съдилищата, за да видите колко актове, съставени от КАТ, се отхвърлят именно поради тази причина, че са некомпетентни и не са написани правилно. А това е поради липса на експертиза. На фона на общия демографски срив, на фона на незавидното състояние на нашата икономика и на фиска на държавата... толкова хора да се губят, да намират смъртта си на пътя, да се инвалидизират и да се осакатяват, да остават нетрудоспособни за цял живот, да се хвърлят колосални средства за тяхното лечение, това за мен е непростимо. Много по-богати държави от нас не могат да си го позволят това. Но ние, както винаги, сме били бамбашка, както казват старите хора...".














Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Андрей Вълчев, народен представител от БСП-Обединена левица

Андрей Вълчев: Надявам се страстите да утихнат и политиците да проявят държавническо поведение

След 26 дни безплодни опити и 10 гласувания Народното събрание най-накрая успя да си избере председател - експертът по конституционно право и преподавател в Софийския университет доц. Наталия Киселова, която влезе в парламента като част от гражданската квота на БСП-Обединена левица. Този акт "отпуши" процедурата за съставяне на правителство и днес..

публикувано на 10.12.24 в 13:32

Защо е необходима реформа в районите за планиране в страната

На страната ни е необходимо ново райониране за нуждите на европейската статистика и кохезионната политика. Сегашното райониране очертава все по-големи икономически дисбаланси в тях по отношение на безвъзмездната помощ от ЕС в изпълнение на кохезионната политика (на сближаване и преодоляване на икономическите дисбаланси). Обособяването на районите..

публикувано на 09.12.24 в 14:50

Роман - градът с многото мостове

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Роман, който се намира в пределите на област Враца. Градът е административен център на общината, в която попадат 12 населени места. Името на Роман идва от средновековната Романова крепост.  Релефът на общината е ниско планински и хълмист, като територията ѝ изцяло попада в пределите на Западния Предбалкан...

публикувано на 06.12.24 в 13:00

Алекси Кесяков: Скоростта е наркоманията на пътя

Как да се намалят жертвите на пътя?  Крачка в правилната посока ли са промените в Закона за движение по пътищата, които служебното правителство одобри, но предстои разглеждането и гласуването им в парламента, който има повече от неясно бъдеще.  Къде блокира системата, която от декада не може да се пребори с един от големите проблеми за обществото?..

публикувано на 05.12.24 в 10:00

След пет години една трета от работещите в болницата във Видин ще са пенсионери

Средната възраст на лекарите в страната е над 50 години, а в 13 области в страната, сред които и Видин, по данни на Българския лекарски съюз, над половината от лекарите са на повече от 61 години. Прогнозата е за тежка криза в здравеопазването след 10 години. Във Видин основната част от лекарите, добили специалност са в..

публикувано на 04.12.24 в 16:31

Над 1,6 млрд. лева годишно е ползата за България, ако влезе в Шенген

На 31 март тази година страната ни влезе в Шенген по въздух и вода, а следващата седмица - на 12 декември, се очаква решението на вътрешните министри на ЕС България и Румъния да влязат в общото Шенгенско пространство и по суша от 1 януари. Шенген представлява група от 29 европейски държави, които са премахнали граничния контрол помежду си. Почти..

публикувано на 03.12.24 в 12:08

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55