Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

Снимка: Радио ВИДИН


По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата. Допълни, че тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива. 

"Тол таксата, сама по себе си, тя е само единият аспект. Въпросът е тези такси за какво се плащат. Виждаме плачевното състояние на пътната инфраструктура и не смятам, че нещо се е променило през последните години. И този номер, с който всеки път излизат - "вижте, за да имаме пътища трябва да увеличим таксата", категорично съм против него, защото ние плащаме тол може би повече от 20 години в целия ЕС. И на всякъде тол се плаща при наличие на път, при наличие на автомагистрала... В същото време, много пъти сме се оплаквали от категорично несъществуващи и несправедливи санкции върху превозвачите и в подкрепа на това наше твърдение дойде и решението на Съда на ЕС от миналата година, ноември месец, което обяви цялата санкционна система в България за непропорционална и противоречаща на правото на Съюза..."

На фона на планираното увеличение на тол таксите, превозвачите втора година са принудени да заобикалят стотици километри в Северозапада, за да излязат от страната на Дунав мост 2 при Видин. Това води до допълните разходи, допълни още Димитър Димитров. 

"В момента повече от две години превозвачите се принуждават да обикалят посока Видин през Долни Дъбник, съответно повече от двеста километри на курс в двете посоки, плащайки допълнителни тол такси, увеличавайки времената на управление на водачите, плащайки съответно повече разходи за гориво... Това е ярък пример за липсата на инфраструктура в България, в същото време се казва "на вас ще ви се увеличи тол таксата"..."

Димитър Димитров коментира, че очакваното увеличение на пътните такси ще се отрази както на ползвателите на транспортната услуга, така и потребителите на различни стоки у нас. 

Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана коментира, че системата на таксуване е грешна. Проблем по думите му е заплащането за ползване на първокласните и второкласните пътища. 

"За нас, превозвачите в бранша, имам предвид автобусните и товарни превозвачи, означава тотално сгрешена система... Грешна е заради това, защото смисълът на тол системата е този, който ползва най-много, който руши най-много да поеме съответно най-голямата тежест по възстановяване на ползваната пътна мрежа. Проста логика, работи във всички останали държавни, само не в България. А защо не, защото пропътуването на километри на територията на България, да вземем пример Видин-Капитан Андреево струва за един камион, не твърдя, че съм най-точен, от порядъка на 40-50 евро, един 40-тонен камион. За приблизително същите километри в Унгария този камион ще плати 150-160 евро... Защо да сме по-евтини... Втори порок, толуват се само магистрални пътища в ЕС. Да не говорим, че за местни превозвачи съществуват във всички държави - и в Унгария, и в Австрия, и в Германия, успоредни пътища, по които въпросният камион да не ползва магистралата и да не плаща тол такси. Тук, в България, нямаме. Нямаме, защото нямаме такива пътища... Защо стигнахме до там пътища втори клас и те се толуват..."

Евентуално увеличение на тол таксите може да се отрази на цените на билетите при автобусните превози, коментира още Петър Захариев. 

"При автобусните превози не може да се вдигат така просто цените на билетите, защото те са обвързани с дългосрочни договори с възложителите. Но при всички положения, всеки ще се стреми да повдигне малко цената на билета, за да може да компенсира въпросните такси. В крайна сметка всичко рефлектира върху крайния потребител..."

В проектобюджета за 2025 г. е предвидено и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията, което би означавало годишната винетка отново да струва 97 лева. Междувременно в началото на седмицата от Европейския център за транспортни политики излязоха с позиция да се отложи вдигането на цените на винетките и тол таксите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Село Железна очаква завръщането на младите

Екипът на Радио Видин гостува на село Железна, община Чипровци. Едно невероятно китно, красиво, подредено и чисто селце, което се е разположило в подножието на Западна Стара планина – от двете страни на река Огоста. Само на 2 километра е от общинския си център Чипровци и на 32 километра от областния град Монтана. Старото име на Железна е..

публикувано на 22.08.25 в 12:05

Населението застарява, предприятията у нас не са подготвени за новите тенденции

В пет области в страната - Видин, Габрово, Кърджали, Кюстендил и Смолян над 40 % от населението са пенсионери по данни на НОИ (Национален осигурителен институт) и НСИ (Национален статистически институт). Освен че рефлектира върху качеството на живот, застаряването поставя предизвикателства пред социалната система и икономиката на страната. В..

публикувано на 21.08.25 в 14:56

Повишават ли се доходите на работещите в Северозапада?

Средната брутна месечна работна заплата през второто тримесечие на 2025 г. e 2572 лв. и се увеличава спрямо първото тримесечие с 5,3%, съобщават от Националния статистически институт (НСИ). Икономическите дейности, в които е регистрирано най-голямо увеличение, са "Образование" - с 21,2%, "Държавно управление" - със 17,9%, и "Добивна..

публикувано на 20.08.25 в 10:45

Ивайло Папов, "Възраждане": Това правителство е зловредно и трябва час по-скоро да си ходи

България и ЕС в момента "гледат през прозореца" какво се случва. Така коментира в "Посоките на делника" срещата между Тръмп и Путин народният представител от Враца от "Възраждане" Ивайло Папов и добави: "Европейските чиновници са модерни номенклатурчици, които водят Европейския съюз към много лош край, защото ЕС просто не е фактор в..

публикувано на 19.08.25 в 13:03
Любен Иванов

Любен Иванов: Трябва бърза промяна на ВиК сектора

Върху единен закон за ВиК работят няколко правителства. В последните 7 месеца този закон придоби определен нюанс, който му бе наложен от сегашните управляващи. Това, което се цели с него е първо, единна правна уредба на ВиК услугите. В момента те са разпръснати между няколко закона и няколко подзаконови нормативни актове. Цели се с един закон да..

публикувано на 18.08.25 в 15:14

Дава ли новият Закон за ВиК решение на проблемите в сектора

Реформа във ВиК сектора предвижда новият Закон за ВиК . Това е един от очакваните резултати- синхронизиране на нашето законодателство с европейското. Този закон е и опит да се решат някои от проблемите на ВиК операторите, които са от години. "ВиК операторите на практика са търговски дружества, които не могат да влияят на законодателството,..

публикувано на 18.08.25 в 14:33

Село Ошане - между природния рай и социалната изолация

И днес продължаваме да търсим мнения за причините, породили обезлюдяването на Северозапада и западането на този регион, като дадем поредния конкретен пример с още едно село от него.  В рубриката "Добро утро, кмете" ще посетим белоградчишкото село Ошане . То се намира в Западния Предбалкан, край река Арчар, на около 12 км северозападно от..

публикувано на 15.08.25 в 14:30