Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

Снимка: Радио ВИДИН


По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата. Допълни, че тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива. 

"Тол таксата, сама по себе си, тя е само единият аспект. Въпросът е тези такси за какво се плащат. Виждаме плачевното състояние на пътната инфраструктура и не смятам, че нещо се е променило през последните години. И този номер, с който всеки път излизат - "вижте, за да имаме пътища трябва да увеличим таксата", категорично съм против него, защото ние плащаме тол може би повече от 20 години в целия ЕС. И на всякъде тол се плаща при наличие на път, при наличие на автомагистрала... В същото време, много пъти сме се оплаквали от категорично несъществуващи и несправедливи санкции върху превозвачите и в подкрепа на това наше твърдение дойде и решението на Съда на ЕС от миналата година, ноември месец, което обяви цялата санкционна система в България за непропорционална и противоречаща на правото на Съюза..."

На фона на планираното увеличение на тол таксите, превозвачите втора година са принудени да заобикалят стотици километри в Северозапада, за да излязат от страната на Дунав мост 2 при Видин. Това води до допълните разходи, допълни още Димитър Димитров. 

"В момента повече от две години превозвачите се принуждават да обикалят посока Видин през Долни Дъбник, съответно повече от двеста километри на курс в двете посоки, плащайки допълнителни тол такси, увеличавайки времената на управление на водачите, плащайки съответно повече разходи за гориво... Това е ярък пример за липсата на инфраструктура в България, в същото време се казва "на вас ще ви се увеличи тол таксата"..."

Димитър Димитров коментира, че очакваното увеличение на пътните такси ще се отрази както на ползвателите на транспортната услуга, така и потребителите на различни стоки у нас. 

Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана коментира, че системата на таксуване е грешна. Проблем по думите му е заплащането за ползване на първокласните и второкласните пътища. 

"За нас, превозвачите в бранша, имам предвид автобусните и товарни превозвачи, означава тотално сгрешена система... Грешна е заради това, защото смисълът на тол системата е този, който ползва най-много, който руши най-много да поеме съответно най-голямата тежест по възстановяване на ползваната пътна мрежа. Проста логика, работи във всички останали държавни, само не в България. А защо не, защото пропътуването на километри на територията на България, да вземем пример Видин-Капитан Андреево струва за един камион, не твърдя, че съм най-точен, от порядъка на 40-50 евро, един 40-тонен камион. За приблизително същите километри в Унгария този камион ще плати 150-160 евро... Защо да сме по-евтини... Втори порок, толуват се само магистрални пътища в ЕС. Да не говорим, че за местни превозвачи съществуват във всички държави - и в Унгария, и в Австрия, и в Германия, успоредни пътища, по които въпросният камион да не ползва магистралата и да не плаща тол такси. Тук, в България, нямаме. Нямаме, защото нямаме такива пътища... Защо стигнахме до там пътища втори клас и те се толуват..."

Евентуално увеличение на тол таксите може да се отрази на цените на билетите при автобусните превози, коментира още Петър Захариев. 

"При автобусните превози не може да се вдигат така просто цените на билетите, защото те са обвързани с дългосрочни договори с възложителите. Но при всички положения, всеки ще се стреми да повдигне малко цената на билета, за да може да компенсира въпросните такси. В крайна сметка всичко рефлектира върху крайния потребител..."

В проектобюджета за 2025 г. е предвидено и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията, което би означавало годишната винетка отново да струва 97 лева. Междувременно в началото на седмицата от Европейския център за транспортни политики излязоха с позиция да се отложи вдигането на цените на винетките и тол таксите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов (вляво) и на ДПС Делян Пеевски (вдясно)

Според социолозите: ГЕРБ остава водещата политическа сила

След началото на новия политически сезон електоралните нагласи сочат нарастваща интрига за второто място, но и за местата след него. Ако изборите бяха през септември, ГЕРБ щеше да получи почти 27 % подкрепа, докато ПП-ДБ, Възраждане и ДПС-Ново начало се движат на едно равнище с над 13,5 %.  На политическата сцена прехвърчаха искри между Бойко..

публикувано на 25.09.25 в 10:00

Защо поскъпват стоките от малката потребителска кошница?

Според КНСБ, съществуват скандални различия между цените, обявени от Държавната комисия по стоковите борси и тържищата (ДКСБТ), и крайните цени за потребителите. Разликата при някои продукти е 20-50-100%. Това заяви за БНР Виолета Иванова , заместник-директор на Института за социални и синдикални изследвания на КНСБ. 30% е разликата при..

публикувано на 24.09.25 в 10:45

Преходът към еврото: съветите на експерти

Как през следващите месеци ще се справим с процеса на преминаване от българския лев към еврото? Отговор дадоха представители на различни държавни институции и неправителствения сектор по време на информационни срещи във Враца и Монтана . Целта на инициативата е експерти да отговорят на всички въпроси и притеснения на българите и бизнеса по места...

публикувано на 23.09.25 в 13:38

Колко ценна е за нас Независимостта

На 22 септември отбелязваме Деня на независимостта на България. Обявен е за официален празник с решение на Народното събрание от 10 септември 1998 година. Независимостта на България е провъзгласена с Манифест на 22 септември 1908 година в църквата "Св. Четиридесет мъченици" в старопрестолния град Търново. Независимото Българско царство е признато от..

публикувано на 22.09.25 в 13:25
Людмила Макавеева, кмет на село Аспарухово

Кметът на Аспарухово: Инфраструктурата ни е най-добра в цялата община

Рубриката "Добро утро, кмете!" ни отвежда в село Аспарухово , община Медковец. Сравнително оживено и много поддържано село в Северозапада.  Посреща ни Людмила Макавеева - млада и мотивирана дама, която заема поста от 2011 година. Преди да стане кмет е работила като секретар в кметството, а за кратко и като счетоводител. Споделя, че в малките..

публикувано на 19.09.25 в 11:10

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45