Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Според водеща застрахователна компания броят на фалитите на фирми в България расте и все повече браншове се задъхват

Снимка: Архив, БНР

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател на търговски кредити "Allianz Trade", според което в световен мащаб положението е още по-тревожно, тъй като се очаква фалитите да нараснат с 6% през тази година и с 3% през 2026 г. Това не трябва да носи успокоение за България, защото се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, обясняват анализаторите. Те припомнят и спецификите в българското законодателство, които правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни и още повече усложняват нещата. Кои са проблемните сектори и има ли изход от ситуацията? 

Според данните от изследването, в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%. Експертите на глобалния застраховател в България вече докладват за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията. За резултатите от изследването потърсихме Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания "Allianz Trade" за България:

"Прогнозата за следващата 2026-а и настоящата 2025 година е за 2% ръст на несъстоятелностите в България. Тези нива са по-ниски от очакваните на глобално ниво, но винаги експертите разглеждат фалитите в един по-широк контекст, защото заради спецификите в българското законодателство и тежките и дълги процедури за обявяване на несъстоятелности, тенденциите трябва да се разглеждат в по-голяма дълбочина. Макар в сравнение със силно изразения ръст на фалитите на глобално ниво през миналите две години ситуацията у нас да изглежда по-спокойна, това не бива да ни носи изрично успокоение, защото има ясна паралелна тенденция за увеличаване на сроковете за издължаване на българските фирми. Проблемните сектори в това отношение се разширяват и увеличават."

Ще повлияе ли допълнително върху платежоспособността на родните компании усложнената международна икономическа обстановка?

"Конкретно за България няма такова проучване, но според прогнозата на глобалните анализатори, една пълномащабна търговска война може да доведе до допълнително увеличение на фалитите на глобално ниво с още 8%, а не трябва да се забравя, че България не е остров, отделен от целия свят. Има много експортно ориентирани търговски компании, които също трябва в тази ситуация да подхождат с повишено внимание, защото те търгуват със свои партньори навън с други държави, където ръстът на фалитите е много състоятелен" - допълни Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания, автор на изследването за България:

От доклада става ясно, че у нас традиционно транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни. Какви са проблемите в бранша - потърсихме за коментар Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"В момента транспортният сектор е в много тежко състояние, освен рецесията в европейската икономика, наблюдаваме и сериозни проблеми в транспортния сектор, като една от основните причини за това е липсата на кадри. Имаме необходимост от между 4000 и 5000 шофьори на тежкотоварни камиони, но за съжаление вносът, който единствено остана като алтернатива за намиране на решение за този проблем чрез внос на хора от трети страни. Това много трудно се осъществява, имаме непрекъсната комуникация с представители на правителството, на 5, 6, 7 месеца се бавят процедурите и търсим решение на този проблем... Има транспортни фирми, които прекратяват дейността си, дали фалират, или е нещо друго трябва да се изследва в детайли, но така или иначе има фирми, които прекратяват своята дейност."

Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца. 

Каква е ситуацията в област Видин и има ли повод за притеснение, предвид резултатите от проведеното изследване? Разговаряхме с Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско-промишлена палата:

"Връщайки се назад във времето и гледайки статистиките, особено в годините по време и след пандемията 2020-2021, ще се види, че този процент е доста по-голям. Според мен нашите 2% са в рамките на статистическата грешка. За миналата 2024 година от регистрирани малко над 11 000 фирми има около 1160, които са обявили фалит или несъстоятелност. Не можем да разграничим Северозапада като нещо по-различно спрямо останалите части на България" - обясни Красимир Кирилов.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо се бави пътят Видин-Ботевград: заради политическата криза, не е приоритет или проектът е саботиран

Строителството на пътя Видин-Ботевград или не е приоритет за настоящото правителство, или наблюдаваме политически саботаж. Така обясни забавянето на инфраструктурния проект народният представител от "Продължаваме промяната - Демократична България" Андрей Цеков , който е бивш регионален министър: "От години основната болка на Видин е..

публикувано на 20.05.25 в 12:32

Как да се предпазим като потребители от некоректни туроператори

Сивият сектор в туризма- онези случаи, когато пътувания се организират без регистрации, договори, застраховки, засяга не само потребителите, но и коректните фирми в бизнеса. Една част от тези туроператори изпълняват все пак някакво пътуване, но по-неприятният случай е когато потребителите остават излъгани- хората се подлъгват, плащат и не..

публикувано на 19.05.25 в 15:25

Село Сираково – малко, но задружно

Сираково е село в Северозападна България. То се намира в община Борован, област Враца.   Днес в него са останали около 180 жители.  Селото е малко, но китно и красиво. Възникнало е в древността. В местността Пчелиня има останки от тракийско селище. Това са могили гробници на местни тракийски владетели. По време на римското..

публикувано на 16.05.25 в 12:00
Епископ Мелетий Знеполски

Епископ Мелетий Знеполски: Духът на безбожния комунистически режим не е разобличен и все още присъства в обществото

Защо и днес продължава да бъде актуална, независимо от дистанцията на времето, проблематиката за отношенията между Българската православна църква и държавата по времето на тоталитарния комунистически период?  Продължава ли да рефлектира тази връзка върху актуалните проблеми, с които се сблъскват Църквата и православните християни?  Могат ли да..

публикувано на 15.05.25 в 10:00

Ще се вдигнат ли осигурителните вноски и възрастта за пенсиониране?

Ocигypитeлнaтa внocĸa зa пeнcия да бъдe yвeличeнa c 1 пpoцeнтeн пyнĸт пpeз 2027 гoдинa и c oщe 2 пpoцeнтни пyнĸтa пpeз 2028 гoдинa. Toвa e зaлoжeнo в aĸтyaлизиpaнaтa cpeднocpoчнa бюджeтнa пpoгнoзa, пpиeтa oт пpaвитeлcтвoтo. Bъзpacттa зa пeнcиoниpaнe ce yвeличaвa плaвнo, ĸaтo ĸpaйнaтa цeл, cпopeд ceгaшнoтo зaĸoнoдaтeлcтвo, а мъжeтe и жeнитe дa..

публикувано на 14.05.25 в 10:45

Петко Петков, "Галъп": Този "подарък" от президента допълнително стабилизира правителството и го сплотява за еврото

Извънредното обръщение на президента Радев, с което поиска референдум за еврото, вдигна градусите на политическото напрежение у нас. Остро реагираха премиерът Росен Желязков, от ГЕРБ, от ПП-ДБ. Против референдума се обяви и лидерът на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски. ДПС на Ахмед Доган декларира, че подкрепя европейския път на България. От ИТН..

публикувано на 13.05.25 в 12:38

Защо е необходим спешен ремонт на пътя Добри дол - Козлодуй

Граждански протест се проведе през декември м.г., заради лошото състояние на пътя Козлодуй - Лом , част от републикански път II-11. В началото на януари т.г. последва втори .  На 9 януари от АПИ съобщиха , че предприемат действия за трайно и дългосрочно подобряване на експлоатационното състояние на второкласния път II-11 в участъка Лом -..

публикувано на 12.05.25 в 16:07