Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Според водеща застрахователна компания броят на фалитите на фирми в България расте и все повече браншове се задъхват

Снимка: Архив, БНР

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател на търговски кредити "Allianz Trade", според което в световен мащаб положението е още по-тревожно, тъй като се очаква фалитите да нараснат с 6% през тази година и с 3% през 2026 г. Това не трябва да носи успокоение за България, защото се наблюдава удължаване на сроковете за разплащане на българските фирми, обясняват анализаторите. Те припомнят и спецификите в българското законодателство, които правят процедурите за обявяване на фалити прекалено сложни и продължителни и още повече усложняват нещата. Кои са проблемните сектори и има ли изход от ситуацията? 

Според данните от изследването, в Германия има 23% ръст на несъстоятелността, във Франция - 17% а в Италия - 45%, все важни търговски партньори на България. Сериозен ръст на фалитите има и в съседни на нас държави - Турция с 45%, Гърция със 17% и Румъния с 9%. Експертите на глобалния застраховател в България вече докладват за ясен ръст на забавените плащания именно при случаи на експорт на български компании. Нерядко става дума за големи суми, като се наблюдава както увеличение на несъстоятелностите на длъжниците, така и невъзможност за обслужване на задълженията. За резултатите от изследването потърсихме Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания "Allianz Trade" за България:

"Прогнозата за следващата 2026-а и настоящата 2025 година е за 2% ръст на несъстоятелностите в България. Тези нива са по-ниски от очакваните на глобално ниво, но винаги експертите разглеждат фалитите в един по-широк контекст, защото заради спецификите в българското законодателство и тежките и дълги процедури за обявяване на несъстоятелности, тенденциите трябва да се разглеждат в по-голяма дълбочина. Макар в сравнение със силно изразения ръст на фалитите на глобално ниво през миналите две години ситуацията у нас да изглежда по-спокойна, това не бива да ни носи изрично успокоение, защото има ясна паралелна тенденция за увеличаване на сроковете за издължаване на българските фирми. Проблемните сектори в това отношение се разширяват и увеличават."

Ще повлияе ли допълнително върху платежоспособността на родните компании усложнената международна икономическа обстановка?

"Конкретно за България няма такова проучване, но според прогнозата на глобалните анализатори, една пълномащабна търговска война може да доведе до допълнително увеличение на фалитите на глобално ниво с още 8%, а не трябва да се забравя, че България не е остров, отделен от целия свят. Има много експортно ориентирани търговски компании, които също трябва в тази ситуация да подхождат с повишено внимание, защото те търгуват със свои партньори навън с други държави, където ръстът на фалитите е много състоятелен" - допълни Цвета Димитрова, представител на застрахователната компания, автор на изследването за България:

От доклада става ясно, че у нас традиционно транспортният сектор е начело по брой регистрирани случаи на забавени плащания и лоши вземания. Фирмите не успяват да изпълнят ангажиментите си към доставчици на горива, висока е и междуфирмената задлъжнялост. Сроковете за погасяване в сектора поддържат ниво от над 90 - 120 дни. Какви са проблемите в бранша - потърсихме за коментар Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи:

"В момента транспортният сектор е в много тежко състояние, освен рецесията в европейската икономика, наблюдаваме и сериозни проблеми в транспортния сектор, като една от основните причини за това е липсата на кадри. Имаме необходимост от между 4000 и 5000 шофьори на тежкотоварни камиони, но за съжаление вносът, който единствено остана като алтернатива за намиране на решение за този проблем чрез внос на хора от трети страни. Това много трудно се осъществява, имаме непрекъсната комуникация с представители на правителството, на 5, 6, 7 месеца се бавят процедурите и търсим решение на този проблем... Има транспортни фирми, които прекратяват дейността си, дали фалират, или е нещо друго трябва да се изследва в детайли, но така или иначе има фирми, които прекратяват своята дейност."

Строителството и земеделието също са сред проблемните сектори с високи нива на просрочия. Малките строителни фирми изпитват трудности и нерядко не успяват да погасят дълговете си дори и след 120 дни отсрочка. От друга страна фирми, които участват в обществени поръчки, съобщават за забавени плащания от държавния бюджет в срокове от 6 до 9 месеца. 

Каква е ситуацията в област Видин и има ли повод за притеснение, предвид резултатите от проведеното изследване? Разговаряхме с Красимир Кирилов, председател на Видинската търговско-промишлена палата:

"Връщайки се назад във времето и гледайки статистиките, особено в годините по време и след пандемията 2020-2021, ще се види, че този процент е доста по-голям. Според мен нашите 2% са в рамките на статистическата грешка. За миналата 2024 година от регистрирани малко над 11 000 фирми има около 1160, които са обявили фалит или несъстоятелност. Не можем да разграничим Северозапада като нещо по-различно спрямо останалите части на България" - обясни Красимир Кирилов.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Село Разград

Село Разград възстановява читалищните традиции

Екипът на Радио Видин гостува в село Разград, община Вълчедръм. С познатия ни град Разград са общи не само имената, но и историята на двете населени места. По време на османското робство мигриращо българско население от град Разград се установява да живее в махала Разград, непосредствено до съществуващото тогава село Крумово- основано около 1764..

публикувано на 31.10.25 в 12:00

Успяваме ли да заделим бели пари за черни дни?

75% от българите нямат спестявания, а 25% от пълнолетните българи, или малко над 1,4 млн. души, спестяват, показва проучване на Изследователски център "Тренд", направено по поръчка на ЕКИП (Експертния клуб за икономика и политика ). Въпреки това, през последната една година се наблюдава чувствително увеличение на броя на спестовните българи - 170..

публикувано на 30.10.25 в 12:16

Ще ни осигури ли финансова стабилност бюджет 2026?

До края на тази седмица бюджетът на страната ни за следващата година трябва да бъде внесен за разглеждане в Народното събрание. Това стана ясно от думите на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов , който заяви, че в бюджета за догодина не е предвидено увеличение на налози.  Няма да има увеличение на данъци през 2026 година. Планира се увеличение на..

публикувано на 29.10.25 в 10:45

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06