От първи юни е активен електронният регистър на заетостта към Националната агенция за приходите (НАП), който заменя хартиените трудови книжки. Към него работодателите вече подават данните както при сключване или прекратяване, така и при всяко изменение на трудовия договор, което се е осъществило след 31 май т.г., обясни националният секретар на КНСБ Величка Микова.
"По този начин хартиената трудова книжка се дигитализира и тя става дигитален електронен документ, който е официален удостоверителен документ, т.е. всички данни вътре удостоверяват факти и обстоятелства от трудовия живот на работника и служителя и те са действителни, когато се предоставят пред трети лица. Например, когато един работник отиде да кандидатства за работа, от електронната трудова книжка ще може да се види какъв е стажът му, какъв е професионалният му опит и така нататък."
Регистърът съдържа цялата информация от хартиената трудова книжка, обогатена с допълнителни елементи.
"Нарича се по закон "Единен електронен трудов запис". Това е наименованието по закон на дигиталната трудова книжка и тези дигитални трудови книжки се вписват от работодателите и длъжностните лица, упълномощените длъжностни лица в регистъра на заетостта, който се администрира от Националната агенция по приходите. В него освен имената на работника и служителя, данните на работодателя, заплатата, длъжността, на която се назначава работника и служителя, мястото на работа, вече ще може да се види какво е работното време, какъв е уговореният годишен отпуск, дали са изплатени обезщетения при пенсиониране по чл.222, ал. 3 от Кодекса на труда, на коя дата е изплатено това обезщетение, защото то се изплаща само веднъж по закон и следващият работодател не дължи подобно обезщетение. Така че тази информация, наред с още други данни, като място на работа, ще бъдат видими в единния електронен трудов запис."
В електронния трудов запис работодателите ще могат да виждат информация за наетите работници или служители, но не и размера на предишното трудово възнаграждение.
"Реално хартиената трудова книжка ще продължи да ни трябва за стажа ни, който е до 1 юни 2025 година. От първи юни всеки ден трудов стаж ще бъде отбелязван в тази електронна трудова книжка. Ако нещо ни потрябва от трудовия ни живот, който е бил до първи юни 2025 година, ще трябва да съхраняваме хартиената си трудова книжка."
Промените, които са в сила от началото на юни, ще доведат до намаляване на административната тежест, движението на документи на хартия, обясни директорът на Териториалната дирекция на Националния осигурителен институт (НОИ) - Монтана Станимир Стоев.
"От една страна ще бъде по-улеснена работата по преглеждане на трудовата заетост на лицата за периода след 1 юни 2025 година. Това ще бъде облекчение за НОИ както цяло и за работодателите, тъй като при тях няма да се изисква тези документи да се оформят на хартия и след това да се предоставят на лицата за различните нужди, да кажем както е при нас - при пенсиониране. Важно е да се отбележи това, че се въвежда този така наречен електронен запис, който заменя трудовата книжка, ние препоръчваме трудовите книжки, които са действащи към момента и се ползват от лицата, да си ги пазят. За стари периоди те ща се ни нужни, за да може да удостоверяваме трудовия стаж на лицата. Нашата препоръка в тази насока е трудовите книжки, които няма вече да се ползват, те да си ги пазят, да не тръгнат да ги унищожават, защото това си е официален документ, с който ние и занапред ще продължим да работим при определяне стажа на съответното лице."
Според видинчани, електронната трудова книжка ще е улеснение за работещите, но някои все още имат доколко ще е надеждно съхранението на данните.
"Ще има облекчение, но трябваше много по-рано да се въведат. Хартиената книжка на хартиен носител може да се загуби, след това е ходене по мъките, търсене къде си работил...Когато има въведение на новост, която да облекчава работата на определени институции, както в момента е работата на хората от НОИ, с въвеждането на трудовите книжки ще им бъде по-лесно, но възниква другият въпрос как ще се справяме след това с манипулирането. Много лесно се работи с електрониката и с компютрите, но как ще се контролира това нещо да няма манипулиране, да няма измами във възрастовата граница. Трябва да се води точен контрол, за да няма измами."
Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..
Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..
Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..
Близо 6419 са учениците в област Видин, които ще прекрачат днес училищния праг. Първокласниците в област Видин са 499. В най-голямата община Видин са и най-много учениците- за учебната 2025/2026 са 4591, а първокласниците са 321. Миналата учебна година са били 4646, а първокласниците- 346. Тази учебна година най- малко са учениците в община..
Екипът на радио Видин гостува на град Чипровци, област Монтана. Градът е административен център на едноименната община. Днес в Чипровци живеят 1529 души по настоящ и 1656 по постоянен адрес, а в цялата община жителите са около 2950. Чипровци е град на миньори, на богата история и култура, на католическо население и на чипровските..
С предвещание за високо напрежение започна есенният политически сезон. Част от опозицията е готова с вот на недоверие на тема "завладяната държава", който поставя фокус върху подчинението на институциите. От Възраждане пък обещават редица протести, които целят сваляне на правителството. Докато страната все още в очакване да приеме еврото от..
До края на месеца предстои да започне бюджетната процедура за Бюджет 2026 година. Това заяви министърът на финансите Теменужка Петкова на брифинг в Министерския съвет. Има определен нормативен ред, свързан с изготвянето и с процеса, по който преминава бюджетната процедура за Бюджет 2026 г. Предстои да бъде даден старт на тази процедура, да..