Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград в експлоатация са едва 47 километра

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

Замразено е строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране

Снимка: skyPoint

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София, трябва да се изградят още цели 135 километра. Ще има ли в обозримо бъдеще българският Северозапад нормална пътна инфраструктура? 

Народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол, за да попита регионалното министерство на какъв етап е строителството на недовършената част от пътя - магистралата от Видин до Монтана, както и участъкът Монтана-Враца и разширението на обходния път на Враца

"Забавянето на модернизацията на този път способства за чести пътни инциденти и забавя икономическия растеж на региона", се посочва в писмения въпрос на видинския депутат. 



От отговора на министър Иванов става ясно, че в голяма част от трасето в момента не се строи, а други участъци все още са в етап на проектиране:

- Дейностите по изграждането на първата отсечка - Видин-пътен възел "Макреш", са изпълнени на 56,5%. За участъка от трети до десети километър е в сила Акт 10 за спиране на строителството. Причината за преустановяването на дейностите е искане на Община Видин за промяна на одобрения технически проект, като Общината настоява за проектиране на локални платна, осветление на пътните възли, ново проектно решение за надлез при седми километър. В момента се процедира и промяна на техническия проект от 18-и до 21-и километър заради новорегистрирано свлачище в землището на град Дунавци. Предвижда се модернизацията на участъка от Видин до Макреш да приключи през 2027 година.

- Участъкът от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" с дължина 13,6 километра е завършен и въведен в експлоатация. 

- Участъкът от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" с дължина 11 километра е изпълнен на 36,5%. Строителството е започнало на 21 март 2022 година, а срокът за завършването му е 30 месеца, т.е. до септември тази година.

- Строителните площадки за участъците Ружинци - пътен възел "Белотинци" с дължина 15,4 километра и пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра са открити на 5 декември 2024 година. Месец по-късно и за двата участъка е подписан Акт 10 за спиране на строителството. Срокът за изпълнение на строителните работи съгласно договора е 28 месеца. 

- Същата е ситуацията и с последния участък до Монтана с дължина 13,7 километра - пътен възел "Винище" - околовръстен път на град Монтана. Строителството е спряно, крайният срокът за завършването му е 32 месеца.



- За участъка между Монтана и Враца - 29 километра, в момента се изработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план. На 1 август миналата година тази дейност е възложена на софийска специализирана фирма за инженерни и консултантски услуги. Проектирането преминава през три междинни етапа. Срокът за изработвана на документацията е 180 дни, като той спира с предаване на проектната разработка и продължава за следващите етапи след разглеждане и приемане на проекта от експертна комисия към АПИ. В момента проектирането е на първия етап, като са разработени две вариантни трасета с габарит Г20 - скоростен път. Установено е наличието на склад за взривни вещества "Ливадски дол", който е в началото на трасето. Това обстоятелство, както и съществуващото летище, налагат проектните трасета да бъдат променени в участъка до село Трифоново. След това двете трасета се разделят, като едната отсечка се разработва по следата на съществуващия път Е-79, а втората по нов терен. Трасетата се съгласуват с министерства, администрации и експлоатационни дружества. Изискани са данни за археологически обекти. Отговорено е, че има такива обекти в близост до проектните маршрути. По тази причина през месец май 2025 година АПИ е обявила обществена поръчка за изпълнител на предварителни археологически проучвания по трасето. През декември миналата година изпълнителят е предал проектната разработка за първия междинен етап, за която е установен непълен обем, както и закъснение в срока за предаване. Констатирани са пропуски и неточности в документацията, като проектът е върнат за допълване. В началото на месец юни тази година в пътната агенция е внесена коригирана разработка, на която се извършва преглед. Документацията обаче не съдържа основни части заради неизвършените все още археологически проучвания. Ако всичко с документацията е наред, предстои съгласуване с Министерството на околната среда и водите, след което трябва да бъде избран окончателен вариант на трасето.

- Подобна е ситуацията и с модернизирането на обходния път на град Враца. В момента се разработва разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план за удвояването на този път, който е с дължина 15 километра и след модернизирането му ще бъде с габарит Г20. Дейността е възложена с подписването на договор на 18 февруари тази година с избрания след обществена поръчка изпълнител. Срокът за изработването на документацията е 5 месеца. Проектната разработка е внесена в Агенция "Пътна инфраструктура", но след извършена проверка и тук са установени неточности и пропуски, като проектът е върнат за коригиране. На 20 юни е представена нова преработена документация. Ако този път всичко е наред, експертен съвет ще вземе решение за приемане на разработката. След това утвърдените варианти за трасето ще бъдат представени в Министерството на околната среда и водите за екооценка. След тази процедура ще бъде окончателно избран вариант на трасе. Едва в последващ етап ще бъдат обявени обществени поръчки за избор на строители на тези две отсечки. 

- За рехабилитацията на 9-километровия участък Враца - Мездра не е стартирала процедура за избор на изпълнител.



Политическата криза през последните години, освен че забави значително строителството на пътя Видин-Ботевград, е довела и до значително оскъпяване на проекта. Това стана ясно по време на блиц контрол в постоянната комисия по регионална политика в Народното събрание. 

"Колко струва оскъпяването през тези три години, през които нищо не се правеше и през които имаше промяна на част от договорите, които бяха първоначално подписани по един начин и след това, след много обвинения, че са допуснати грешки, бяха направени едни анекси, бяха дадени едни средства и се промениха цените? Всичко струва нещо, човешкият живот обаче е безценен и жертвите, които акумулираме на този път и на обходните пътища, не могат да бъдат заплатени с пари. Осигуряването на средства за следващия бюджет е задача както на правителството, така и на всички нас като народни представители, особено на тези, които са от този регион. Много хора ме питат защо се забавихме толкова много и е трудно да се обясни, че когато се сменят пет правителства, шест кабинета, седем министри, които имат различно мнение по въпроса и всеки започва отначало да се запознава с нещо, след което го оскъпява, безвремието и безвластието ни доведоха дотук... Имаме времето сега, в рамките на един редовен кабинет, поне да довършим Видин-Ботевград", каза народният представител от Видин Росица Кирова.

"През всички тези правителства са подписани доста документи, доста анекси, с които се е увеличавала цената на строителството. Най-малко е 50% по силата на тези индексации, които са позволени и са направени през годините. Това е минимумът, но според мен е доста нагоре, защото анексите, които прочетох и които са подписвани със строителите, доста са вдигнали цените. Изменени са и условията. Първоначалните условия между изпълнителя и възложителя е било договорено да се плаща при завършен обект, а сега с последните анекси тези условия са изменени и се дължат суми на всеки един етап, при всяко едно поискване от строителя", обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов.

Според председателя на парламентарната комисия по регионална политика Николай Нанков оскъпяването е повече от двойно:

"Допълнителното споразумение на Ботевград-Мездра е с 50% увеличение. Това е по времето на министър Шишков. Веднага след това имаме и индексация с 50% над тези вече 150%, така договорът става вече 225%. Т.е. имаме над два пъти завишаване на цената към момента."



Въпреки че заради липса на средства е замразено строителството на част от участъците, а за други все още тече процедура по проектиране, пътят Ботевград - Видин е един от приоритетите на правителството и амбицията е да бъде напълно завършен до края на мандата или 2028 година. Това увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов на заседание на министерския съвет, на което бе обсъдена пътната безопасност:

"Пътят Ботевград-Видин е един от проектите, които ще имат финален завършек, надявам се, до края на мандата."

Министър Иванов каза още, че строителството на пътя Видин-Монтана ще се ускори през следващата година, ако бъдат заложени необходимите за това средства в държавния бюджет. Той допълни, че до септември тази година се очаква да бъде готов и пътният възел "Ботевград". 

В момента от 190-километровия нов скоростен път Видин-Ботевград, чието бързо строителство бе обещано и стартирано преди 7 години, в експлоатация са едва 47 километра

Повече - в прикачения звуков файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Любен Иванов: Има системна липса на планиране и превантивен контрол

"До вчера нямаше вода и се борехме с водната криза. Днес Елените и Царево са под вода. Проходът „Петрохан“ е затворен - не заради сняг, а заради 5 паднали дървета. През Витиня се пълзи с 20 км/ч - без осветление, без вентилация в тунелите. А сме в 21 век… България се е превърнала в държава на изненадите. Каквото и да стане - институциите са..

публикувано на 07.10.25 в 14:14
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Симбиозата между алчност и безхаберие ражда корупция и беззаконие

Алчността на инвеститорите и бездействието на държавните органи са причината за бедствието и жертвите в курортния комплекс Елените. Това каза в "Посоките на делника" по Радио Видин преподавателят по политология и част от екипа на Социологическа агенция "Мяра" Светлин Тачев . Според него това е типичен за Балканите синдром: "Всеки път отначало..

публикувано на 07.10.25 в 12:19

Защо е необходимо да изучаваме "Гражданско образование"

Предметът "Гражданско образование" е въведен като предмет в училищата от 2020 година. Преди това е работил друг модел- отделни теми, които се преподават през други предметни области като география, история, философия. Поради слабите ефекти от този модел през 2015 година Институтът за публична политика отново повдига въпроса за самостоятелен,..

публикувано на 06.10.25 в 14:22

Комисията за защита на потребителите организира приемна за еврото в Лом

Комисията за защита на потребителите организира през следващата седмица отворена приемна в Лом. Експертите от комисията ще отговорят на всички въпроси, свързани с въвеждането на единната европейска валута в България от 1 януари 2026 г.  Правата на гражданите, тяхната защита, както и задълженията на търговците в периодите на двойно..

публикувано на 04.10.25 в 17:05

Село Водна - където времето сякаш е спряло

Този петък екипът ни гостува на село Водна . Селото се намира в община Грамада, Област Видин. Въпреки, че не се намира далеч от града, Водна е едно от обезлюдяващите села в областта. Към момента постоянно пребиваващите са по-малко от 40 души - основни възрастни хора. Яворка Накова е кметски наместник на село Водна и на село Бояново, където пък..

публикувано на 03.10.25 в 11:00

Ще се съобразим ли с препоръките на МВФ за затягане на разходите?

Преди дни приключи мисията на Международния валутен фонд (МВФ) у нас. Препоръките на експертите са свързани със затягане на разходите за бюджета за догодина поне с 1%. Това трябва да стане чрез овладяване на ръста на заплатите в държавния сектор. Да отпадне максималният осигурителен праг и таванът на пенсиите, за да бъдат стимулирани хората да..

публикувано на 01.10.25 в 10:45

Аргументът трябва да е сила, а не силата да е аргумент

Може ли българското общество да излекува синдрома "детско насилие". Диагноза и рецепта написаха повече от 150 представители на държавни институции и неправителствени организации, които участваха в Националната кръгла маса на тема: "Насилието между деца". Дискусията е част от кампанията за преодоляване на агресията между подрастващи, която стартира..

публикувано на 30.09.25 в 12:55