Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на кворум заседанието им бе прекратено, но депутатите успяха да приемат максимално разрешената скорост за леки автомобили на автомагистралите да остане 140 километра в час, а за камиони - 90. В населено място тя ще е 50 километра в час за почти всички видове превозни средства, като в гъстонаселени райони се обособяват зони, в които скоростта ще бъде ограничена до 30 километра в час. Целта на промените в закона е да бъдат дисциплинирани шофьорите и да се повиши събираемостта от глоби и фишове. 

Другите промени в закона предвиждат, че технически преглед няма да се допуска при наличие на неплатени глоби, фишове или наказателни постановления. Фишовете ще се връчват автоматично, а по пътищата излизат и небрандирани автомобили с униформени полицаи, които ще глобяват. 

Отхвърлено беше предложението за забрана на електрическите тротинетки, но бяха приети по-строги изисквания към водачите - всички трябва да са с каски. Увеличава се и разрешената възраст за управлението им - от 14 на 16 години. Парламентът ще трябва да довърши гласуването по окончателните промени. Очаква се да бъдат приети преди лятната ваканция на депутатите. Ще влязат в сила след обнародването им в "Държавен вестник".

Отговаря ли обаче на политическите амбиции за по-малко катастрофи и жертви състоянието на пътищата в Северозапада? Представители на Европейския център за транспортни политики провериха преди дни участъци в Северозападна България след редица сигнали, подадени от местни жители. Сред експертите, извършили инспекцията, е Симеон Искренов:

"Път Е-79 в района на с. Долна Вереница, там има участък с концентрация на ПТП и получихме няколко сигнала, че качеството на ремонтните дейности, които в момента се извършват там, е под съмнение. С колегите от Европейския център за транспортни политики отидохме на място, за да проверим това, което ни казаха жители на Долна Вереница. Установихме, че действително има непочистена растителност и задигнати канавки. Непочистената растителност пречи на видимостта на излизащите от разклона за Долна Вереница, а високите канавки пречат на дъждовната вода да се оттича, което означава, че имаме предпоставка за аквапланинг. Подготвяме препоръки към Агенция "Пътна инфраструктура"  - за пътната настилка, пътните знаци, ограничената видимост. Имахме и един фрапиращ сигнал за път III-133 между с. Бързина и с. Манастирище. 6-километров участък, на който в момента се извършва ремонт. Изпратиха ни видеоклип, който бе доста тревожен - новата пътна настилка се полага директно върху прах и кал, което означава, че ще се повдига и руши. Отидохме с колегите на място и действително установихме, че буквално асфалтът може да се среже с обикновен нож, можеше да се повдигне свободно настилката, въпреки че асфалтирането беше извършено преди няколко дни. След десетки сигнали от жителите на Бързина и Манастирище, от Областното пътно управление във Враца са отишли на място и са констатирали пропуски в качеството на полагане на асфалта. Ще има санкции за фирмата изпълнител. Посетихме и един от пътищата в община Бяла Слатина - път III-1304, която се намира между Бяла Слатина и с. Търнак. Там констатирахме, че износващият слой на настилката на множество места се е накъсал и буквално се е "разлял" в банкета. Подадохме незабавно сигнал към Агенция "Пътна инфраструктура". Последва незабавна реакция и след по-малко от 48 часа започнаха ремонтни дейности и всичко се извършва така, както трябва."

Характерен и хроничен проблем за пътната безопасност в Северозападна България е непочистената растителност около пътищата. Намалената видимост на кръстовищата и стеснените платна за движение са реална предпоставка за пътнотранспортни произшествия, каза още Симеон Искренов:

"Трябва да се наблегне на почистването на растителността. Това е масов проблем. Агенция "Пътна инфраструктура" би трябвало да осъществява постоянен контрол. В Северозапада има участъци, които са доста компрометирани. Например път II-15 между Враца и Оряхово, както и II-13 между Крапчене и Долни Дъбник - пътят, който преминава през Борован, Бяла Слатина, Кнежа. Компрометирани са най-вече заради трафика, който доскоро преминаваше там заради модернизацията на път I-1 между Ботевград и Мездра. Наблюдаваме доста сериозни пропадания, множество дупки. Пуснали сме няколко сигнала към АПИ. Доколкото сме запознати, в момента се изработват проектите за основен ремонт на пътя от Враца до Оряхово и Борован-Долни Дъбник. Дано по-бързо започнат тези ремонти, защото действително има опасност за движещите се."

Според Искренов отварянето за движение на участъка Мездра-Ботевград значително е облекчило трафика в Северозападна България, но, за да се решат още по-радикално проблемите с пътната безопасност в региона, трябва да бъде модернизирано цялото направление от Видин до столицата.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Опозицията подготвя вот на недоверие през септември

Всички опозиционни партии, с изключение на "Възраждане", ще внесат общ вот на недоверие през септември за провала във вътрешната сигурност.  Основната тема, която обединява партиите, е "завладяната държава", обясни Радостин Василев , лидерът на МЕЧ, основната партия инициатор на единен вот на недоверие срещу Тройната коалиция. "Разговаряме в..

публикувано на 31.07.25 в 10:00

Ще достигне ли Социалният план за климата до най-уязвимите българи?

България ще разпредели 5 млрд. лв. за подкрепа на енергийно и транспортно бедни домакинства и микропредприятия в периода 2026-2032 година. Тези домакинства се очаква да бъдат засегнати от въвеждането на новата схема за търговия с емисии (СТЕ 2) на ниво Европейски съюз. Новата схема за търговия с емисии ще постави цена върху емисиите на..

публикувано на 30.07.25 в 10:45

Горещо политическо лято

Градусът на политическото напрежение се покачи в средата на горещото лято и края на парламентарния сезон. Този път в ябълка на раздора се превърна Антикорупционната комисия . За закриването ѝ първо се обявиха от "Демократична България", след като по-рано този месец започна акция срещу излъчения от ПП-ДБ варненски кмет Благомир Коцев, която доведе до..

публикувано на 29.07.25 в 12:23

Ще станат ли продължителните екстремни температури новата реалност?

Свикнали сме да приемаме лятото като нещо нормално, но през последните години то все по-често идва с предупреждения - да не излизаме навън, да избягваме физическо натоварване, да внимаваме с възрастните хора и децата. Горещините вече не са просто неудобство - могат да бъдат сериозна заплаха. В разгара на лятото температурите неумолимо се покачват, а..

публикувано на 28.07.25 в 11:40

Село Плешивец - трудолюбиви хора и желание за по-добър живот

Екипът на радио Видин е в село Плешивец, община Ружинци, област Видин. К расиво селце, разположено в полупланински терен, с красиви и здрави къщи, големи дворове, чист и подреден площад. В селото работи уютен и много добре снабден магазин, в който местните хора могат да поседнат на приказка и да обсъдят това, което ги вълнува. Собствениците са..

публикувано на 25.07.25 в 12:50

"Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора..."

" Заклевам се пред нашето отечество България, че ще изпълнявам точно длъжността си ": крилатите думи на личността, която и до днес не спира да вълнува и да вдъхновява .  Преди 188 години е роден най-великият син на нашата страна .  Самоотвержен и горд, спокоен и неуморим, най-деятелният българин е емблемата на всичко онова, което..

публикувано на 24.07.25 в 10:00

600 евро минимална заплата обещават управляващите - изпълнимо ли е?

Ако се запази сегашният механизъм за определяне на минималната работна заплата (МРЗ), за следващата година тя ще бъде около 1200 лв. Това съобщи министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов относно транспонирането на Директивата за адекватни минимални работни заплати в ЕС и механизъма за минималната работна заплата у нас. Той..

публикувано на 23.07.25 в 10:45