Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нови промени в ЗДвП, а в Северозапада - дупки, пропадания, буйна растителност, некачествени ремонти

Снимка: Европейски център за транспортни политики

Народното събрание гласува нови промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях предвиждат камерите на националната тол-система да отчитат средна скорост на движение и да включат общинските камери в битката с пътния травматизъм. Новите текстове включват по-високи глоби, като целта е да се намали броят на пътните инциденти. Заради липса на кворум заседанието им бе прекратено, но депутатите успяха да приемат максимално разрешената скорост за леки автомобили на автомагистралите да остане 140 километра в час, а за камиони - 90. В населено място тя ще е 50 километра в час за почти всички видове превозни средства, като в гъстонаселени райони се обособяват зони, в които скоростта ще бъде ограничена до 30 километра в час. Целта на промените в закона е да бъдат дисциплинирани шофьорите и да се повиши събираемостта от глоби и фишове. 

Другите промени в закона предвиждат, че технически преглед няма да се допуска при наличие на неплатени глоби, фишове или наказателни постановления. Фишовете ще се връчват автоматично, а по пътищата излизат и небрандирани автомобили с униформени полицаи, които ще глобяват. 

Отхвърлено беше предложението за забрана на електрическите тротинетки, но бяха приети по-строги изисквания към водачите - всички трябва да са с каски. Увеличава се и разрешената възраст за управлението им - от 14 на 16 години. Парламентът ще трябва да довърши гласуването по окончателните промени. Очаква се да бъдат приети преди лятната ваканция на депутатите. Ще влязат в сила след обнародването им в "Държавен вестник".

Отговаря ли обаче на политическите амбиции за по-малко катастрофи и жертви състоянието на пътищата в Северозапада? Представители на Европейския център за транспортни политики провериха преди дни участъци в Северозападна България след редица сигнали, подадени от местни жители. Сред експертите, извършили инспекцията, е Симеон Искренов:

"Път Е-79 в района на с. Долна Вереница, там има участък с концентрация на ПТП и получихме няколко сигнала, че качеството на ремонтните дейности, които в момента се извършват там, е под съмнение. С колегите от Европейския център за транспортни политики отидохме на място, за да проверим това, което ни казаха жители на Долна Вереница. Установихме, че действително има непочистена растителност и задигнати канавки. Непочистената растителност пречи на видимостта на излизащите от разклона за Долна Вереница, а високите канавки пречат на дъждовната вода да се оттича, което означава, че имаме предпоставка за аквапланинг. Подготвяме препоръки към Агенция "Пътна инфраструктура"  - за пътната настилка, пътните знаци, ограничената видимост. Имахме и един фрапиращ сигнал за път III-133 между с. Бързина и с. Манастирище. 6-километров участък, на който в момента се извършва ремонт. Изпратиха ни видеоклип, който бе доста тревожен - новата пътна настилка се полага директно върху прах и кал, което означава, че ще се повдига и руши. Отидохме с колегите на място и действително установихме, че буквално асфалтът може да се среже с обикновен нож, можеше да се повдигне свободно настилката, въпреки че асфалтирането беше извършено преди няколко дни. След десетки сигнали от жителите на Бързина и Манастирище, от Областното пътно управление във Враца са отишли на място и са констатирали пропуски в качеството на полагане на асфалта. Ще има санкции за фирмата изпълнител. Посетихме и един от пътищата в община Бяла Слатина - път III-1304, която се намира между Бяла Слатина и с. Търнак. Там констатирахме, че износващият слой на настилката на множество места се е накъсал и буквално се е "разлял" в банкета. Подадохме незабавно сигнал към Агенция "Пътна инфраструктура". Последва незабавна реакция и след по-малко от 48 часа започнаха ремонтни дейности и всичко се извършва така, както трябва."

Характерен и хроничен проблем за пътната безопасност в Северозападна България е непочистената растителност около пътищата. Намалената видимост на кръстовищата и стеснените платна за движение са реална предпоставка за пътнотранспортни произшествия, каза още Симеон Искренов:

"Трябва да се наблегне на почистването на растителността. Това е масов проблем. Агенция "Пътна инфраструктура" би трябвало да осъществява постоянен контрол. В Северозапада има участъци, които са доста компрометирани. Например път II-15 между Враца и Оряхово, както и II-13 между Крапчене и Долни Дъбник - пътят, който преминава през Борован, Бяла Слатина, Кнежа. Компрометирани са най-вече заради трафика, който доскоро преминаваше там заради модернизацията на път I-1 между Ботевград и Мездра. Наблюдаваме доста сериозни пропадания, множество дупки. Пуснали сме няколко сигнала към АПИ. Доколкото сме запознати, в момента се изработват проектите за основен ремонт на пътя от Враца до Оряхово и Борован-Долни Дъбник. Дано по-бързо започнат тези ремонти, защото действително има опасност за движещите се."

Според Искренов отварянето за движение на участъка Мездра-Ботевград значително е облекчило трафика в Северозападна България, но, за да се решат още по-радикално проблемите с пътната безопасност в региона, трябва да бъде модернизирано цялото направление от Видин до столицата.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще има ли кой да работи в Северозапада?

България продължава да се изправя пред сериозни демографски и трудови предизвикателства - населението на страната е намаляло с близо 2,5 млн. души за последните 40 години , показват данните на НСИ. Негативните процеси са най-видими и тревожни в изоставащите региони, като Северозападния. Проблемът бе дискутиран по време на форума "Европа е с мен" -..

публикувано на 28.10.25 в 09:34

Йорданка Ценова: Ролята на учителя е да покаже на децата, че техният интелект е по-важен от изкуствения

С навлизането на изкуствения интелект на пазара на труда някои професии ще бъдат застрашени. Една от тях е графичен дизайнер. Защото изкуственият интелект вече генерира картини и видеа, които са с много добро качество, смята Йорданка Ценова - заместник-директор по учебната дейност в ПГ "Проф. д-р Асен Златаров"- Видин: "Друга професия,..

публикувано на 27.10.25 в 15:11

Камелия Лозанова: Изкуственият интелект е неизбежен и ще ни бъде полезен

Доста страхове се насаждат във връзка с изкуствения интелект, смята Камелия Лозанова- председател на Управителния съвет на Агенция за регионално развитие и бизнес център /АРРБЦ/- Видин.  "Засега Chat GPT е познат, но това съвсем не е онова, което е истинският изкуствен интелект и за който вече се правят форуми и се коментира неговото бъдещо..

публикувано на 27.10.25 в 14:56

Александра Рачева: Въздействието на изкуствения интелект не е замяна, а по-скоро трансформиране на работни места

Изкуственият интелект се очаква да донесе както значителни рискове, така и огромни възможности за пазара на труда. Влиянието му ще е дълбоко и ще засегне почти всички сектори, като се променят нуждите от умения и работни места.   Основните притеснения са свързани със замяната на човешкия труд и увеличеното неравенство, посочи в "Посоките на..

публикувано на 27.10.25 в 14:06

Светослав Стефанов: Гледам на изкуствения интелект като на поредния мощен инструмент

Какви са рисковете и ползите за пазара на труда от изкуствения интелект? Кои професии са застрашени от изчезване? Появяват ли се нови професии? Темата коментираме със с истемния администратор Светослав Стефанов. Работи в IT сферата от 20 години, ангажиран е със системна администрация и с въвеждане на нови информационни системи и..

публикувано на 27.10.25 в 14:02

Медешевци – селото, което бавно изчезва

В рубриката "Добро утро, кмете" предприемаме кратко пътешествие из българския Северозапад. Днес ще посетим село Медeшевци , за да чуем истории от хората там, ще разберем как се пазят традициите и какво значи да живееш със спомени, но и с поглед напред. Селото е сгушено в падина между съседните хълмове и е част от община Грамада. Отстои на..

публикувано на 24.10.25 в 13:00

Яница Петкова: Политическата памет на обществото ни е кратка

Около ротационно председателство на Народното събрание в името на споделеното управление на държавата се обединиха формациите от коалицията. Идеята е всяка от тях да има председател за по една година.  Радикално преформатиране обаче няма да има. "ДПС-Ново начало" ще запази досегашния си статут и няма да получи нито министерски кресла, нито постове в..

публикувано на 23.10.25 в 10:00